Warmtepomp | Eneco Community

Warmtepomp

Reputatie 3
Badge
Nu velen, waaronder ik zelf, (voorlopig) van de WarmteWinner verloren hebben (komen niet in aanmerking) ben ik op zoek gegaan naar alternatieven. Nu zijn er drie soorten warmtepompen als goede alternatieven:
1. ventilatiewarmtepomp (zoals de warmtewinner)
2. hybride warmtepomp (bijna gelijk, werkt alleen niet op mechanische ventilatie)
3. all electric warmtepomp (gaat nog een stap verder en zorgt ervoor dat je geen gas meer nodig hebt voor verwarming)

voorbeelden voor 1:
- Ecolution van Inventum
- Ventiline van Nefit
- Ducobox WTW

voorbeelden voor 2:
- erg veel opties van bekende merken zoals Nefit, Remeha, Intergas/Daikin, Vaillant, Itho Daalderop

voorbeelden voor 3:
- ook heel veel opties, zoals General Waterstage, Nefit (Enviline), Dutchheatpump.

De keuze blijft een lastige, omdat de prijzen hoger liggen dan die van de Warmtewinner, maar er zitten een paar tussen die je heel wat voordeel kunnen geven. En dat geldt uiteindelijk vooral voor de all-electric varianten, omdat je dan je gas kunt laten afsluiten (mits je ook elektrisch kookt en de warmtepomp gebruikt voor warm douche- en badwater).

Ik ben benieuwd of er al meer nadenken over alternatieven voor de Warmtewinner? Zelf ben ik er nog niet uit, maar ben ik erg gecharmeerd van de General Waterstage (all-electric) en de Ecolution van Inventum (ventilatiewarmtepomp).

36 Reacties

Ben zelf erg gecharmeerd van de Elga lucht/water warmtepomp voor zowel de vloerverwarming als voor de radiatoren. Dit houd wel in dat er ook dan nog 10 zonnepanelen bijkomen.
De huidige subsidi is op dit moment 1000,00 euro.
Reputatie 7
Badge +6
@Reinoud76

We hadden dit topic gemist vandaar de late reactie.
Het is natuurlijk altijd goed om even te kijken wat er nog meer aangeboden wordt, in dit geval qua warmtepompen. Ik vraag me nog wel af… Weet je zeker dat je helemaal niet in aanmerking komt voor de WarmteWinner? Ook niet voor de volgende series? Voor deze eerste pioniers-serie hebben we de criteria namelijk extra streng gesteld én was er maar een beperkte oplage beschikbaar. Het kan heel goed dat je op een later moment wel in aanmerkingen komt voor de WarmteWinner. De criteria die ook bij volgende (grotere) series van belang blijven zijn of je mechanische ventilatie hebt en of er voldoende plek is bij je cv-ketel.
Reputatie 3
Badge
@Folkert. Ik weet zeker dat ik in aanmerking kom voor de Warmtewinner als het criterium 'Toon' er niet meer is. Als je mij kunt overtuigen dat ik daar nog even op kan wachten, dan wacht ik wel even :)

Al kan ik me goed voorstellen dat Eneco juist de combinatie Warmtewinner-Toon wil verkopen, omdat op deze manier het geld het beste verdiend wordt.
Dito hier als situatie Reinoud.

Echt een geweldig initiatief die Warmtewinner. Helaas voor mij ook geen optie want ik kan niets met die Toon vanwege de weersafhankelijke regeling die ik heb op mijn LTV. Juist vanwege die combi is een warmtewinner voor mij erg interessant, omdat ik langdurig water rondpomp op lage temperatuur. De retour van de CV is vaak minder dan 30 graden. Omdat de retour van de CV door het bovendeel van de zonneboiler loopt koelt de retour in de wintermaanden zelfs af tot onder de 20 graden!

Omdat er met energie steeds minder geld te verdienen valt snap ik dat Eneco steeds meer inzet op abonnementsstructuren. Dat is een stabiele inkomstenstroom, onverlet hoeveel energie wordt verkocht. Maar door die dwingende voorwaarde tast je gelijkertijd wel een beetje het imago aan van de groenste energieboer van Nederland.
Reputatie 7
Badge +8
@Reinoud76

We hadden dit topic gemist vandaar de late reactie.
Het is natuurlijk altijd goed om even te kijken wat er nog meer aangeboden wordt, in dit geval qua warmtepompen. Ik vraag me nog wel af… Weet je zeker dat je helemaal niet in aanmerking komt voor de WarmteWinner? Ook niet voor de volgende series? Voor deze eerste pioniers-serie hebben we de criteria namelijk extra streng gesteld én was er maar een beperkte oplage beschikbaar. Het kan heel goed dat je op een later moment wel in aanmerkingen komt voor de WarmteWinner. De criteria die ook bij volgende (grotere) series van belang blijven zijn of je mechanische ventilatie hebt en of er voldoende plek is bij je cv-ketel.

@Folkert,

Wanneer volgen de volgende (grotere) series want gecommuniceerd werd zomer 2016 en dat is het nu.
Of bedoelde jullie toen alleen een handje vol pioniers?

Hier mag deze morgen aan de muur gehangen worden.
Of in ieder geval voor de winter!
Anders heeft het echt zin om verder te kijken.
Reputatie 7
Badge +6
@Ton van Rijn

Er volgt later dit jaar nog een kleine uitrol(na de zomer) en de grotere uitrol verwachten we in januari 2017.
Reputatie 7
Badge +8
@Folkert

Is er al wat te zeggen over de mogelijkheid om er bij de volgende uitrol een te kunnen bestellen of gaan jullie weer een loterij organiseren. (de vorige keer waren de kansen niet eerlijk verdeeld i.v.m. De mails welke over meerdere dagen verstuurd werden.) hoop dat jullie hier duidelijkheid over kunnen geven. Zo kunnen we weer verder met het verduurzamen van onze woning.
Reputatie 2
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar. We gaan binnenkort uitgebreid verbouwen, en willen dan ook een WarmteWinner plaatsen. Zou jammer zijn als deze pas vanaf begin 2017 geleverd kan worden, als wij in december klaar zijn met de verbouwing.
Reputatie 7
Badge +6
@Ton van Rijn

Dat kan ik nu nog niet zeggen hoe dit er precies uit gaat zien, we hebben uiteraard geleerd van de vorige uitrol.
Reputatie 1
Badge +1
Is er al meer bekend Folkert had me in mei opgegeven zou mooi zijn als hij voor de winter hangt
Reputatie 7
Badge +6
@H. van der Kellen,

Er is nog niets concreets bekend. Wel verwachten wij dat in januari de grote aantallen Warmtewinners op de markt komen.. Mocht het anders zijn dan laten we dit weten per e-mail in de Warmtewinner Nieuwsflits die we meestal maandelijks versturen.
Reputatie 1
Badge +1
Ok bedankt
Reputatie 3
Badge
Goed te lezen dat de Warmtewinner begin volgend in grote aantallen wordt uitgerold. Hopelijk dan ook zonder Toon.
Eneco moderatoren. Er is in dit draadje al een paar keer gevraagd naar Toon. Waarom antwoorden jullie daar niet op?
Reputatie 7
Badge +6
@joepie

Ik heb dit topic net doorgelezen, maar het is me niet duidelijk wat er gevraagd is over Toon, kun je dat toelichten?
Reputatie 3
Badge
Eneco moderatoren. Er is in dit draadje al een paar keer gevraagd naar Toon. Waarom antwoorden jullie daar niet op?

Beste joepie, u kunt het beste dit draadje volgen als je meer over de Warmtewinner (icm Toon) wilt weten: https://forum.eneco.nl/energieproducten-gas-electra-stadsverwarming-91/eneco-warmtewinner-10461/index12.html#post131529
@joepie

Ik heb dit topic net doorgelezen, maar het is me niet duidelijk wat er gevraagd is over Toon, kun je dat toelichten?

Ok dan. Zal ik het dan concreter maken:
1) Wordt de warmtewinner ook leverbaar zonder Toon?
2) Zo nee, waarom niet?
3) Beschikt Toon nu, of in de nabije toekomst, over de functionaliteiten behorend bij een weersafhankelijke regeling?

Zoals je in mijn eerdere reactie kunt lezen ben ik vanwege mijn LTV zeer geinteresseerd in de warmtewinner, maar ik kan niet zonder weersafhankelijke regeling (kan wel, maar dat kost dan weer veel meer energie).
Reputatie 7
Badge +6
@joepie

De eerste twee vragen zijn ook al eerder aan bod gekomen in het warmtewinner topic. De warmtewinner De WarmteWinner zal in de toekomst werken in combinatie met bijna alle (draadloze) thermostaten, maar in eerste instantie wordt hij alleen geleverd met Toon. Toon beschikt niet over een weersafhankelijke regeling op het moment, en in de nabije toekomst(dit jaar) verwacht ik ook niet dat dit gaat komen.
Reputatie 2
Badge
Ik begrijp niet hoe je een thermostaat weersafhankelijk wil maken? Ik ken ook helemaal geen thermostaten die weersafhankelijk werken.
Mijn warmtepomp heeft zelf een buitentemperatuursensor en regelt dus zelf weersafhankelijk. De thermostaat geeft alleen maar door wat de gewenste binnen temperatuur is.
@joepie

De eerste twee vragen zijn ook al eerder aan bod gekomen in het warmtewinner topic. De warmtewinner De WarmteWinner zal in de toekomst werken in combinatie met bijna alle (draadloze) thermostaten, maar in eerste instantie wordt hij alleen geleverd met Toon. Toon beschikt niet over een weersafhankelijke regeling op het moment, en in de nabije toekomst(dit jaar) verwacht ik ook niet dat dit gaat komen.

OK. Dank je voor de beantwoording. Dan wacht ik rustig af wat de toekomst brengt. Geïnteresseerd blijf ik sowieso. Mocht er op enig moment behoefte zijn aan een pilot of dit aspect, dan ben ik beschikbaar.
Ik begrijp niet hoe je een thermostaat weersafhankelijk wil maken? Ik ken ook helemaal geen thermostaten die weersafhankelijk werken.
Mijn warmtepomp heeft zelf een buitentemperatuursensor en regelt dus zelf weersafhankelijk. De thermostaat geeft alleen maar door wat de gewenste binnen temperatuur is.

De (kamer)thermostaat stuurt de ketel aan. Dit gebeurt op basis van de buitentemperatuur. Toon kan dit (nog) niet.
Reputatie 2
Badge
Ik begrijp dat Toon dit niet kan, maar er bestaan geen kamer thermostaten die dat wel kunnen. Dat is ook niet gebruikelijk. Dat regelt een warmtepomp namelijk zelf met een eigen sensor.
Ik begrijp dat Toon dit niet kan, maar er bestaan geen kamer thermostaten die dat wel kunnen. Dat is ook niet gebruikelijk. Dat regelt een warmtepomp namelijk zelf met een eigen sensor.

Toon stuurt De Warmtewinner aan. Diezelfde Toon kan niets met de aansturing van mijn CV, omdat die weersafhankelijk gestuurd moet worden. Een Toon die aangestuurd wordt door mijn ventilatieschakelaar, dat heb ik nodig.
Reputatie 5
Badge +1
Zelf ga ik over op full-electric (7,5KW Ecodan), in combinatie met Toon. WP werkt niet modulerend maar aan/uit, heeft verder een buitensensor. Dit zou zonder meer moeten werken.
Als ik meer ervaring heb laat ik van me horen.
Reputatie 7
Badge +8
@J.A. van Eck.
Is de warmtepomp reeds geïnstalleerd?

Reageer