warm water via close in boiler of via de cv-ketel | Eneco Community
vraag

warm water via close in boiler of via de cv-ketel

• 17 augustus 2012
  • 17 reacties
  • 10424 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3
  • Kind aan huis (level 12)
  • 587 reacties
Bij mij hangt de cv-ketel op de tweede verdieping. Het warm water moet dus twee verdiepingen naar beneden om in de keuken te komen. Wat weer verspilling van water te weeg brengt. Nu zit ik te denken aan een close in boiler speciaal voor in de keuken. Ik weet alleen niet of dit zuiniger is dan warm water via de CV-ketel.

Wie weet dit of heeft er ervaring mee ?

17 Reacties

Reputatie 3
Badge
Bij mij in huis zat een gijzertje (huur) in de schuur. Heb daar me wasmachine en droger staan en water gaat ook naar de keuken. Ik denk dat dit mogelijk voordeliger is dan een boiler. aan de andere kant, water kost minder dan stroom.
Reputatie 3
Badge +3
Ik kijk dan niet alleen naar de vergelijking water -> Electra. Het gasverbruik hoort hier ook bij.
Reputatie 3
Badge
Mijn buurman adviseerde het kleine vat wat in mijn cv ketel zat niet op temp te laten zodat ik snel warm water zou hebben. Ik zou er al best wat mee besparen. Een boiler kost gewoon redelijk wat energie.

Hoevaak gebruik je de cv? Hoevaak denk je het warme water nodig te hebben?
Reputatie 3
Badge +2
Hallo Bernard,

Ik heb dat zelfde probleem gehad.
Even je handen wassen of snel wat warm afspoelen koste mij ongeveer 2 liter water en 1 minuut wachten voordat er echt warm water van de CV op zolder kwam naar de keuken.
Mijn ervaring nu met de 10 ltr. Close in boiler die ik in de eco stand heb gezet, snel warm water, meer comfort maar of het economischer is?

Gasverbruik en leidingverliezen is moeilijk te berekenen als je 5 keer per dag de warmwaterkraan opendraait in de keuken.

Ik kies hier voor meer comfort en neem het mogelijk meer energieverbruik (stroom) erbij.

Overdag compenseer ik die gebruikte stroom met de levering van mijn panelen:)

Met energieke groet,

Stansat
Reputatie 3
Badge +3
@Stansat : je bent lekker bezig zie ik :)

Ik neem aan dat de closein boiler een electrich element heeft. Wat verbruikt deze boiler aan stroom ?
Reputatie 3
Badge +2
Hoi Bernard,

Nou jij anders ook wel met 230 reakties:)
Als ik even niets te doen heb en ik kan anderen helpen doe ik dat graag.

Ik heb even gegoogeld: zie even de boiler die ik heb: http://www.pliegerretail.nl/ bij keukenboilers maar zie alleen het vermogen van 2000 watt staan.
Wat het verbruik in eco stand is zie ik nergens staan.
Als je even je handen wast zal hij even aanschakelen om het ingestelde 60 graden bijvoorbeeld te herstellen.
Verbruik is me niet duidelijk eerlijk gezegd.
Ik denk afhankelijk hoeveelheid water wat je afneemt en de ingestelde temperatuur en dan waarschijnlijk ook nog de ingenomen koudwatertemperatuur speelt een rol.

Vergelijk het even met een watercooker: zet hem aan in 3 minuten heb je 1 liter kokend water.

Kijk even op deze website: http://www.olino.org/articles/2010/11/29/energieverbruik-close-in-boiler

Met energieke groet,

Stansat
Reputatie 3
Badge +3
Hi Stansat :
ik doelde eigenlijk op je manier van energie besparen en je genomen maatregelen ... petje af !
Ik ga er inderdaad even achteraan bellen. Als ik meer weet kom ik hier wel even op terug.
Reputatie 3
Badge +3
Net er even achteraangebeld : Plieger kan hier geen antwoord op geven. de 2200 watt is het verbruik bij het volop verwarmen van het water (het net inschakelen van het apparaat). Het tussentijdsverbruik kan men niets over melden.

Even als algemene vraag : wie gaat er 1 binnenkort ophangen. Wellicht een aardig idee eens het energieverbruik te meten middels een WATT meter
Reputatie 3
Badge +2
Hoi Bernard,

Even off topic "ja Bernard het heeft ook best een flinke duit gekost maar het begint nu zijn vruchten af te werpen"

Kijk even op de link bij mijn vorige reaktie.

Lees:

Het stand-by verbruik.

Ondanks dat het watervat van de close-in boiler is geïsoleerd, treden er toch warmteverliezen op. Dus ook als we helemaal geen warm water gebruiken zal de boiler af en toe even moeten verwarmen, om die verliezen te compenseren. Dit geeft een bepaald stand-by energieverbruik.
Bij mijn close-in boiler heb ik dit stand-by verbruik gemeten, en het bedroeg 0,50 kWh per dag. Dit was bij een watertemperatuur van 60 °C en de een omgevingstemperatuur (dat wil zeggen, in het keukenkastje waar de boiler staat) van ongeveer 23 °C. In plaats van 0,50 kWh per dag kunnen we ook zeggen; de boiler heeft een verliesvermogen van (0,50 kWh / 24 uur=) 20,8 Watt.

Valt mee vind ik.
Erg interessant uitgelegd en een grote hulp voor diegene met hetzelfde probleem van CV op zolder," lang wachten op warm water in de keuken"

Ik was al overtuigd maar goed ik compenseer door mijn panelen:)

Met energieke groet,

Stansat
Reputatie 3
Badge +3
Aardig artikel ook. Ik vind het wel verrassend (en daar was ik wel even benieuwd naar) dat een verkoper van deze apparatuur hier dus blijkbaar niet van op de hoogte is .Totaal niet geintereseert in dit onderwerp.
Reputatie 3
Badge
Bedankt voor je bijdrage stansat. Ik ga volgend jaar verbouwen en heb voor water in de keuken een gijzertje hangen in de schuur (tevens gelijk voor wasmachine die er staat). SNEL WARM WATER dus mogeijk een boilertje maar ik zit te kijken wat verschil dan is tussen boiler en gijzer?
Reputatie 3
Badge +2
Bedankt voor je bijdrage stansat. Ik ga volgend jaar verbouwen en heb voor water in de keuken een gijzertje hangen in de schuur (tevens gelijk voor wasmachine die er staat). SNEL WARM WATER dus mogeijk een boilertje maar ik zit te kijken wat verschil dan is tussen boiler en gijzer?

Beste Jeroen,

Een geiser verbruikt gas.
Hoeveel t.o.v. een elektrische boiler?
Verbruik m3 gas tegenover kWh van boiler.
Dat is een moeilijke Jeroen, ik denk dat een kleine gasgeiser goedkoper is zolang de leidingverliezen  kort zijn.
Dat kun je lezen in dat artikel wat ik een paar berichten eerder gelinkt heb.

Even een vraagje: je zegt "tevens gelijk voor de wasmachine die er staat"
Bedoel je dat je de wasmachine voed met warm water van de geiser?
Dat zou inderdaad veel kWh schelen om warm water elektrisch op te warmen voor de wasmachine.
Maar ik was altijd op 30 graden dus dat scheelt zowiezo.
De Eco Bubble van Samsung schijnt helemaal een top machine te zijn: gewoon koud wassen.

Met energieke groet,

Stansat
Reputatie 3
Badge
Wasmachine krijgt direct van de gijzer. Twijfel dus om zelf 1 te kopen of toch vanaf zolder te laten komen. Waarme win ik de meeste euro's want huren is altijd duurder lijkt mij
Reputatie 3
Badge +2
Beste Jeroen,

Ik adviseer je voor het comfort een close in boiler in de keuken als de afstand naar CV erg groot is.
Maar als je mijn eerdere berichten leest hierover denk ik dat het gasverbruik van geiser in de schuur minder is.
Maar denk ook even over, onderhoud: close-in geen en geiser elk jaar controle en voor de veiligheid kies ik voor close-in.
Soms gaat het niet echt om de winst in euro`s maar wat  geeft het meeste comfort!
Persoonlijk was het erg irritant om iedere keer een minuut te wachten voordat ik warm water had van de CV van de zolder in de keuken.
Succes met je keuze,

Met energieke groet,

Stansat
Reputatie 3
Badge
Bedankt. Ga ook overleggen met mijn vrouw. Ervaringsdeskundige mbt afwas en flesjes voor de kleine. 😉
Close in boiler is goedkoper als geiser! tenzij je er een hebt met automatische ontsteking?
voorbeeld wonen in caravan tijdens verbouwing, geiser en koken kost wekelijks een grote gasfles, waakvlam altijd aan. na doven waakvlam en alleen ontsteken rond etenstijd , koken en afwassen. Is het verbruik nog slechts 1 fles per ruim 3 weken. fles is ongeveer 8m3 gas. koken kost me nu 1 m3 gas per week. dus waakvlam doe hem uit!!! geldt ook voor oude cv ketels.
Close in boiler is goedkoper als geiser! tenzij je er een hebt met automatische ontsteking?
voorbeeld wonen in caravan tijdens verbouwing, geiser en koken kost wekelijks een grote gasfles, waakvlam altijd aan. na doven waakvlam en alleen ontsteken rond etenstijd , koken en afwassen. Is het verbruik nog slechts 1 fles per ruim 3 weken. fles is ongeveer 8m3 gas. koken kost me nu 1 m3 gas per week. dus waakvlam doe hem uit!!! geldt ook voor oude cv ketels.

Hoi Jozefa,

Heb je gezien dat je gereageerd hebt op een laatste reactie van een jaar geleden.........
LOs van jouw situatie zijn er vele die nu gewoon een HR+ of hoger hebben waar de ontsteking via een piezo werkt. Dus daar is de waakvlam altijd uit.
Ook ik heb de voorverwarming tapwater uit staan, maar dan moet je wel 20 seconden wachten voor je in de keuken warm water hebt.
Dan gaat vaak het comfort een hogere eis stellen en ook ik heb dan ook een close-in boiler genomen.

Reageer