Vloerverwarming met stadsverwarming eneco | Eneco Community
vraag

Vloerverwarming met stadsverwarming eneco

• 27 november 2016
  • 6 reacties
  • 1478 Bekeken

• Doet lekker mee (level 6)
  • 3 reacties
Goedenavond,

Na de zomer merken wij dat onze vloerverwarming een beetje vreemd doet. We zien geen stijging in temperatuur en het lijkt ook wat kouder te zijn daardoor in huis.

Het systeem ziet eruit zoals in de bijgesloten afbeelding, we hebben de pomp al nagekeken maar deze werkt gewoon. We kunnen aan de draaiknoppen draaien en zien dan een stijging in temperatuur, maar wanneer ik de temperatuur instel op 25 graden dan slaat deze door (op de temperatuurmeter) richting 40-45. Omdat dit onze eerste winter in deze woning is wisten we niet of de vorige bewoners de kranen hadden dichtgedraaid (tja, ze hadden nog wel meer rare dingen om geld te besparen) en hebben we de witte kraantjes in alle mogelijke kanten gedraaid, alleen het wordt maar niet warmer.

We hebben ook een RTL in het systeem, van het merk overtrop, daarvan begreep ik dat stand 2,5 de meest efficiënte is.

Kan iemand ons helpen?

6 Reacties

Ik lees dat een RTL ventiel alleen maar nuttig is bij kleine ruimtes, zoals een badkamer.
Dus wat is de functie van dit ventiel?

Mijn visie is het opendraaien/zetten van dit ventiel is een verkeerde zuinigheid. Logisch dat de vloer bijna niet warm wordt.
Ik neem aan dat je de rol van het RTL-ventiel kent:

https://www.vloerverwarming-direct.nl/nieuws/27-De-rol-van-het-RTL-ventiel-binnen-het-vloerverwarmingssysteem
Ik lees dat een RTL ventiel alleen maar nuttig is bij kleine ruimtes, zoals een badkamer.
Dus wat is de functie van dit ventiel?

Mijn visie is het opendraaien/zetten van dit ventiel is een verkeerde zuinigheid. Logisch dat de vloer bijna niet warm wordt.

Dank voor je bericht

Sowieso is deze opstelling ons vreemd, onze eerdere woningen hadden geen van alle een dergelijke opstelling. Het RTL ventiel gaat van 0-5, ik begrijp dus dat als ik hem helemaal open zet dat e.e.a warmer moet worden. Maar hoe dan verder? Is het kan zaak dat ik de overige buizen halverwege openzet en alles maar aankijk? Kan dit geen kwaad voor de pomp?
Ik heb er onvoldoende ervaring mee, maar ik begrijp dat er een voeler in zit, dus als je hem helemaal openzet, stroomt het water toch meteen terug de retour in?
Ik zou zetten dichter draaien en dit gewoon uitproberen.
Je schrijft nu 2,5, dan ga je die stand nu toch gewoon aanpassen naar bv 2.0 toe.
Dan zou de vloer warmer moeten worden, want er gaat meer heter water naar toe.
Wat ik mij ook afvraag is of de witte kranen een specifieke kant op moeten staan? Maakt dit iets uit.
Dat zijn volgens mij afsluitdoppen en dienen ter bescherming van de stiften die er onder zitten.
Dus die doppen hebben geen kraanfunctie.

Reageer