Vloerverwarming langer warm krijgen | Eneco Community

Vloerverwarming langer warm krijgen

• 20 november 2018
  • 1 reactie
  • 383 Bekeken

• Ontdekker (level 5)
  • 0 reacties
Ik ben nu 2 winters in de weer met mijn vloerverwarming. Het blijft proberen om de optimale instellingen te verkrijgen. Nu is het zo dat zodra de kamer op temperatuur is, de vloer daarna weer koud aanvoelt. Lijkt me op zich logisch aangezien er niet langer verwarmd hoeft te worden. Het huis is goed geïsoleerd waardoor de vloerverwarming ook niet regelmatig aanspringt. Ik dacht echter altijd dat de vloer lekker warm bleef.

Mijn vloerverwarming is de hoofdverwarming.
Mijn aanvoertemperatuur staat momenteel op 55 gr.
De pomp staat op 40 gr. De toon staat ingesteld op 55gr en max 2 gr per uur verwarmen.

Is het wellicht beter om naar 1 gr per uur te gaan, zodat de vloerverwarming langer brandt en deze dus langer warm blijft? Nadeel is dat het langer duurt om de woning op temperatuur te krijgen. Stel ik wil de woning om 17:00 op 20 gr hebben en hij staat overdag op 18gr dat het dan even duurt voor het warm is. Tweede gedachte: de aanvoertemperatuur nog verder naar beneden, ook al denk ik dat dit geen effect heeft op de ingestelde 40gr op de pomp.

Of mis ik iets en zou de vloer wel langer behaaglijk moeten zijn? Ik heb ook gelezen dat je een pompschakelaar kunt gebruiken die de pomp uitschakelt waardoor het warme water langer in de leidingen blijft. Ik heb overigens een Grundfos Alpha pomp.

1 Reactie

Ik denk dat je zeker eerst met een automatisch pompschakelaar moet werken.
Voorbeeld heb ik hier vaak geplaatst.
Warme water krijg langer de kans om het af te geven aan de vloer.

Reageer