Vloerverwarming | Eneco Community
vraag

Vloerverwarming

• 23 september 2016
  • 18 reacties
  • 4272 Bekeken

Reputatie 2
Badge
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 78 reacties
Kan iemand mij helpen? Ik heb een huis gekocht waar vloerverwarming in zit en heb geen idee hoe het werkt. De oude bewoners geven niet thuis, dus vandaar hier de vraag...
Ik zie aan- en afvoer van de CV komen door een knop met graden(?)verdeling naar een verdeelblok van waaruit de leidingen de vloer in gaan. Daar tussenin een circulatiepomp.

Mijn vraag: hoe start ik dit op? Cv aan op 20, warmwater vanuit CV gaat dan naar vloerverwarming, maar dan?

18 Reacties

Badge
Als het goed is, dan heeft de vloerverwarming een gesloten cirquit welk via een warmtewisselaar aan de ketel hangt.
Aan de warmtewisselaar zit een thermostaat om te voorkomen dat het water in de vloer te heet wordt en de tegels uit de vloer springen.
De meeste pompen in een vloerverwarmings systeem draaien continue, dat kost gauw 1 kWh per dag, mijn besparing ligt op een 250 kWh per jaar.
Ik heb in mijn systeem een vloerpompschakelaar gehangen, echter nieuwere ketels kunnen ook de vloerverwarmingspomp aansturen.
Reputatie 2
Badge
Oke, dus die "draaiknop met graden" bepaalt de temp van de vloerverwarming? Zet ik die gewoon op 20 graden oid? Heeft die pomp noig een bapaalde stand? Als ik de stekker erin stop zegt het display "30"
Kan iemand mij helpen? Ik heb een huis gekocht waar vloerverwarming in zit en heb geen idee hoe het werkt. De oude bewoners geven niet thuis, dus vandaar hier de vraag...
Ik zie aan- en afvoer van de CV komen door een knop met graden(?)verdeling naar een verdeelblok van waaruit de leidingen de vloer in gaan. Daar tussenin een circulatiepomp.

Mijn vraag: hoe start ik dit op? Cv aan op 20, warmwater vanuit CV gaat dan naar vloerverwarming, maar dan?

De CV zal toch zeker een aantal graden aangeven waarop je je CV afstelt.
De gouden regel is dat het CV-water wat de vloer in gaat niet hoger dan ongeveer 50 grd mag zijn.
De vloerunit met circulatie pomp kan je meestal daar ook op afstellen. Als die waarde daar niet in grd staat, en dus onduidelijk is, dan zou ik dus beginnen op je CV 50 grd af te stellen.
Badge
Oke, dus die "draaiknop met graden" bepaalt de temp van de vloerverwarming?Inderdaad.
Zet ik die gewoon op 20 graden oid?Nee, wat hoger, want je wilt de kamer verwarmen.
Met vloerverwarming is het de bedoeling dat de meeste warmte uit de vloer komt en niet uit de radiatoren.
Heeft die pomp noig een bapaalde stand? Als ik de stekker erin stop zegt het display "30"Mijn pomp heeft geen display, maar een drie standen schakelaar.
Jij hebt misschien een moderner exemplaar.
Reputatie 3
Badge
Oke, dus die "draaiknop met graden" bepaalt de temp van de vloerverwarming? Zet ik die gewoon op 20 graden oid? Heeft die pomp noig een bapaalde stand? Als ik de stekker erin stop zegt het display "30"

De temperatuur van je woonruimte regel je gewoon met de thermostaat. Daar geef je aan hoe warm je het wilt hebben. De "draaiknop met graden" bepaalt de temperatuur van het water dat door de buizen van de vloerverwarming gaat. Deze mag, zoals Brandje aangaf, niet hoger dan 50 graden zijn (kan je vloer stuk gaan). Wanneer het stookseizoen begint (eind september/begin oktober), zet je de temp met de draaiknop op een graad of 30. Daarna kun je die met stapjes omhoog doen tot max 50 graden. Wanneer de vloer snel genoeg warm wordt (en daarmee je woonruimte ook), hoef je de temp van de vloerverwarming niet hoger te zetten. 50 graden is een max, geen min.

Veel plezier met je vloerverwarming! Ik ben erg tevreden met die van ons 😉
Reputatie 7
Badge +7

ff googelen mss:?
Badge
De ultime oplossing............
De ultime oplossing............

Een ultieme oplossing misschien niet, maar alle tips helpen!:?
De ts heeft immers verder niet meer gereageerd.......
Reputatie 2
Badge
De ts gaat eens kijken hij het werkend kan krijgen...
De ts gaat eens kijken hij het werkend kan krijgen...

Hoi W.Maat,

Kijk dat horen we graag!
Geef je ons een terug melding?
Reputatie 2
Badge
Goed, het werkt! ik heb een Intergas Kombi HR Compact 36/30 hangen die een vloer van 90m2 beneden moet verwarmen en radiatoren op de bovenverdieping. De ketel staat op fabrieksinstellingen en heb begrepen dat ik de aanvoertemperatuur (nu 80 graden) een stuk kan laten zakken bij vlierverwarming, maar naar hoeveel? Verbruik is nu erg hoog, tussen 6 en 10m3 per dag in de afgelopen week. Ik zie op toon dat de CV ook vaak 's nachts op vol vermogen draait, terwijl hij daar overdag minder behoefte aan lijkt te hebben.

Wat zou een zinnige temperatuur voor aanvoer zijn?
Reputatie 3
Badge
Goed, het werkt! Wat zou een zinnige temperatuur voor aanvoer zijn?

Een zinnige aanvoertemperatuur zal ongeveer 50 (max 60) graden zijn. Je kunt de ketel dus een stuk lager afstellen.

Je verbruik tussen 6 en 10 m3 is niet heel hoog. Vergeet niet dat het behoorlijk koud is buiten. Wij stoken ongeveer tussen de 5-8 m3 per dag. Het ligt ook een beetje aan de kamertemperatuur die je ingesteld heb. Wij stoken nooit hoger dan 19 graden met onze vloerverwarming. Dat vinden wij al comfortabel warm. Toen wij nog geen vloerverwarming hadden stookten we vaak een graadje hoger.
Reputatie 2
Badge
Als ik het goed snap wordt het water wat vanaf de cv komt langs de warmtewisselaar van de vloerverwarming geleid, hier geldt dus dat als de aanvoer temperatuur lager is, de vloer ook langzamer zal opwarmen. Toch? hoe snel reageert de cv dan op warmte vraag van de vloer?
Ik lees met veel interesse deze topic. Ik moet zeggen het is herkenbaar en ben een leek met vloerverwarming 🙂 Wij hebben stadsverwarming en pvc op de vloer.

Het opstart protocol is uitgevoerd en nu zie ik drie temperaturen staat. 1 voor de woonkamer, 1 voor de vloerverwarming waar de aanvoertemperatuur wordt geregeld, 1 waar de pompschakelaar wordt geregeld.

Die van de woonkamer die begrijp ik ( 19 graden vinden wij prima) en zo te lezen de aanvoertempratuur van de vloerverwarming mag tot maximaal 50 graden. Kan dit ook bij PVC zonder de vloer te beschadigen? En tot slot weet ik niet wat de functie is van de pompschakelaar. Deze staat nu op 32 graden. Is dit goed/slecht?

Ik ben benieuwd naar jullie advies/raad welke temperaturen ik kan hanteren...
Reputatie 2
Badge
Ik ben met name ook benieuwd of iemand ooit heeft uitgezocht, of dat men weet van welke factoren dat afhankelijk is, of continu een temperatuur van bijvoorbeeld 20° voordeliger is dan een programma in te stellen met een lagere temperatuur in de nacht of bij afwezigheid.

En tot slot weet ik niet wat de functie is van de pompschakelaar. Deze staat nu op 32 graden. Is dit goed/slecht?

Ik ben benieuwd naar jullie advies/raad welke temperaturen ik kan hanteren...

Die pompschakelaar met temperatuur voeler is puur om de pomp aan te zetten als er in de leiding warm water wordt gedetecteerd.
Als de aanvoer warm water dan stopt bv je kiest een lagere temperatuur, dan stopt de pomp en blijft de restwarmte nog in je vloer zitten.

Aanvoer max 50 grd is prima en omgevingstemperatuur 19 grd.
Je kan een nachtverlaging van 2 grd invoeren maar niet lager.
Het is een kwestie van stoeien wat je uiteindelijk prettig vindt.
Als het niet zo koud is zou je ook de aanvoer-temperatuur naar 40 a 45 kunnen verlagen.
Dank voor je reactie! Dit maakt een hoop duidelijk. Ik heb de aanvoertemperatuur met de thermostaat op 40 graden gezet van de verdeler. Nu zie ik dat de thermometer van de pompschakelaar een temperatuur weergeeft van 53 graden. Dit is de weergave van de warme buis en waarschijnlijk de temperatuur van het water wat doorstroomt door de buis aangedreven door stadsverwarming. Ondanks een aanvoertemperatuur van 40 graden, betekent dit dat ik dan een lagere temperatuur moet hanteren om onder de 50 graden te blijven wat door de buizen heen stroomt?

Ook kan je de pompschakelaar zelf een temperatuur geven. Deze staat nu op 32 graden. Is dit dan verstandig gezien ik een warmte wil hanteren van 19 graden in de huiskamer. Of kan deze lager ivm onze ''warmtewensen'', zodat de pomp aanslaat.

Een nachtverlaging instellen? Daar heb ik niet eerder over gelezen. Mocht je meer informatie hier over hebben, hoor ik dit graag.

Alvast bedankt voor je hulp!
Met de pompschakelaar regel je de temperatuur niet.
Lees nog even wat ik schreef. Het is puur een schakelaar om de pomp aan of uit te zetten.
Bij welke temperatuur dat gebeurt stel je dus zelf in.
De aanvoer temperatuur zou je op de aanvoer unit moeten kunnen instellen.

Kijk eens op Google naar nachtverlaging. Er is voldoende voorhanden.
Ik blijf 24 uur verwarmen met vloerverwarming verspilling vinden.
Een kleine nachtverlaging van 2 grd is bij vloerverwarming heel normaal.
En dat zeker als je huis goed geïsoleerd is.

Reageer