vervanging warmtewisselaar | Eneco Community
vraag

vervanging warmtewisselaar

• 5 september 2018
  • 8 reacties
  • 494 Bekeken

Vandaag is er een monteur geweest om de watermeter van mijn warmwatervoorziening te vervangen. (Via stadsverwarming). De reden dat deze meter ongeveer elke 10 jaar vervangen wordt, is dat de meter enigszins verkalkt zou kunnen raken, en een afwijking zou kunnen krijgen.
Na plaatsing van de nieuwe meter blijkt dat de afsluitkraan zo verkalkt is dat deze kapot is gegaan bij het sluiten. Hierdoor is er geen waterdruk meer op het warmwater. Enkel... Deze meneer kan/mag deze niet vervangen, maar vertelt wel dat het vaker voorkomt.
Mijn warmwater verbruik is ongeveer 15m3 per jaar. Dat is 75 euro. Dat is dus alleen nog maar de omzet, dat is nog niet een de winst...
Een monteur sturen, een nieuwe meter, nogmaals een monteur sturen, een nieuwe stopkraan. Dat zijn tenminste €150 aan kosten die niet opwegen tegen de winst.

Nu is mijn stelling...
Heeft het wel nut om de meter regelmatig te vervangen? De Eneco weet wat het gemiddeld gebruik is van deze flats, als er een groot verschil is kan je altijd iemand langs sturen als de afwijking te groot is. De kosten van deze operatie wegen echt niet op tegen de baten.

Waarschijnlijk worden deze kosten echter niet verrekend met de opbrengst uit verbruik, maar met de huuropbrengst van de installatie. (€120,- /jaar). Ik vind dit best een hoog bedrag, maar nu snap ik het wel. Als elke 10 jaar de watermeter vervangen wordt, dan is zo’n 10-20% van de inkomsten nodig voor deze vervangingsactie. Want stel je voor dat Eneco €5,- per jaar minder verdient aan verbruik.

Maar ok... Als je dan een monteur stuurt om de watermeter te vervangen, en je weet dat wel vaker de stopkraan kapot gaat, zorg dan dat dezelfde persoon dit op kan lossen. Nu moet ik nog de halve dag wachten op een andere monteur vanwege een storing die door de Eneco zelf is veroorzaakt.
De monteur liet mij telefonisch met de planning persoon spreken, en die liet zo'n beetje doorschemeren dat ze niet wist of het wel dezelfde dag zou gaan lukken... Dat ga je toch niet menen. Gelukkig wist ze na een beetje geïrriteerd raken toch een tijd te prikken. Als Eneco een storing veroorzaakt vanwege een handeling waar je toch al vraagtekens bij kan plaatsen, dan is het toch niet vreemd dat je verwacht dat deze storing behoorlijk snel opgelost gaat worden.

Mijn advies is: zorg dat de monteur die de watermeter vervangt ook veel voorkomende storingen kan oplossen. Deze monteur had wel de capaciteiten, maar geen materiaal of toestemming. Dit voorkomt veel irritaties. Veel eenpersoonshuishoudens zijn door de weeks aan het werk en moeten soms echt vrij nemen voor dit soort acties. Als je dan onnodig nog extra moet gaan wachten wordt je niet blij van. Een beetje bewustzijn hiervan zou toch wel gewenst zijn.

En nog een dingetje... De nieuwe meter is groter dan de oude en nu past de kap niet meer netjes over het geheel... Niet echt netjes....

8 Reacties

Je richt je topic aan Eneco?
Is dat wel juist?
Ik dacht dat Eneco zich niet bezig houdt met watermeters, last staan de leverancie van water.
Daar zijn ze ongeveer 20 jaar geleden mee gestopt.

Overigens is het verkalken een bekend groot probleem.
Kijk maar eens bij de eventuele stopkraantjes in je eigen huis installatie.
Je kan het voorkomen door regelmatig de afsluitkraan voor de watermeter en andere kraantjes om de paar jaar in en uit te draaien.

In jouw geval moet de afsluiter op straat voor je deur (meestal) nu dicht gedraaid worden en dat brengt idd extra kosten met zich mee.
Je richt je topic aan Eneco?
Is dat wel juist?
Ik dacht dat Eneco zich niet bezig houdt met watermeters, last staan de leverancie van water.
Daar zijn ze ongeveer 20 jaar geleden mee gestopt.

Ja dit is juist.
Ze leveren zel niet het water.
Het is een warmtewisselaar en het energieverbruik meten ze aan de hand van de hoeveelheid water dat door de installatie gaat. Dus de hoeveelheid water dat er uit de warm water kraan komt. Niet de koud water kraan
Aiii een warmwaterwisselaar dus ihkv stadswarmte.

Dat verandert de zaak dus!

Maar mbt het preventief onderdeel van je verhaal denk ik dat ik ook al heb aangegeven dat dat opzich goed is voor een goede werking van je binneninstallatie.
Aiii een warmwaterwisselaar dus ihkv stadswarmte.

Dat verandert de zaak dus!

Maar mbt het preventief onderdeel van je verhaal denk ik dat ik ook al heb aangegeven dat dat opzich goed is voor een goede werking van je binneninstallatie.

Hij deed het prima...
Dit is geld weggooien. En de klant betaald. Kosten/baten enzo?
Dat geldt ook altijd met mijn afsluitkraan en stopkraantjes.
Alleen omdat ik ze af en toe bedien en voorkom dat kalk aankoekt.
Bij een wisselaar werkt dat anders want de spiraal koekt aan. Dan neemt het rendement inzake afgifte warmte aan water af. Zelf heb je dat niet in de gate omdat het teruglopen rendement zo vreselijk langzaam verloopt.

Dus ik zou zeggen: een goed initiatief.
Afgelopen week m’n inlaatcombinatie WC vervangen.
De hoofdkraan moest dicht, nou dat ging toch weer stroef. Na mij reparatie werkte de hoofdkrant weer stukken beter, omdat het overtollige kalk was losgemaakt??
Dat geldt ook altijd met mijn afsluitkraan en stopkraantjes.
Alleen omdat ik ze af en toe bedien en voorkom dat kalk aankoekt.
Bij een wisselaar werkt dat anders want de spiraal koekt aan. Dan neemt het rendement inzake afgifte warmte aan water af. Zelf heb je dat niet in de gate omdat het teruglopen rendement zo vreselijk langzaam gaat.

Dus ik zou zeggen: een goed initiatief.
Afgelopen week m’n inlaatcombinatie WC vervangen.
De hoofdkraan moest dicht, nou dat ging toch weer stroef. Na mij reparatie werkte de hoofdkrant weer stukken beter, omdat het overtollige kalk was losgemaakt??

Heb je m'n stuk wel gelezen??? Dit klinkt als zomaar wat roepen...

Er is geen ENKEL onderhoud aan de wisselaar zelf gedaan. Helemaal NIETS. Alleen de meter vervangen! Juist door het vervangen van onderdelen kan kalk loslaten en bijvoorbeeld spiralen verstopt raken en stuk gaan... Deze actie is alleen maar om zeker te zijn of elk litertje warmwater wel betaald wordt, en jammer dan dat er daardoor allemaal storingen ontstaan.

Echt graag antwoord van iemand van Eneco die het stuk wel goed gelezen heeft.
Wel even mijn verhaal goed lezen. Goed dat je je 1e reactie trouwens nu hebt aangevuld.

Ik gaf even een voorbeeld hoe verkalken de zaak kan beïnvloeden. Uiteraard geldt dat ook voor de watermeter!
En juist met de watermeter wordt je uiteraard afgerekend en daarvan wil een ieder dat deze meter goed werkt; klant zowel als eigenaar.
Vreemd dat je het kostenaspect daaromtrent zo beredeneert. Ik denk dat de eigenaar exact weet wanneer vervanging noodzakelijk is.
Als je denkt dat in mijn voorbeeld jouw wisselaar idd niet goed werkt kan je daar toch ook onderhoud aan laten plegen......
Reputatie 5
Badge +3
Vandaag is er een monteur geweest om de watermeter van mijn warmwatervoorziening te vervangen. (Via stadsverwarming). De reden dat deze meter ongeveer elke 10 jaar vervangen wordt, is dat de meter enigszins verkalkt zou kunnen raken, en een afwijking zou kunnen krijgen.
Na plaatsing van de nieuwe meter blijkt dat de afsluitkraan zo verkalkt is dat deze kapot is gegaan bij het sluiten. Hierdoor is er geen waterdruk meer op het warmwater. Enkel... Deze meneer kan/mag deze niet vervangen, maar vertelt wel dat het vaker voorkomt.
Mijn warmwater verbruik is ongeveer 15m3 per jaar. Dat is 75 euro. Dat is dus alleen nog maar de omzet, dat is nog niet een de winst...
Een monteur sturen, een nieuwe meter, nogmaals een monteur sturen, een nieuwe stopkraan. Dat zijn tenminste €150 aan kosten die niet opwegen tegen de winst.

Nu is mijn stelling...
Heeft het wel nut om de meter regelmatig te vervangen? De Eneco weet wat het gemiddeld gebruik is van deze flats, als er een groot verschil is kan je altijd iemand langs sturen als de afwijking te groot is. De kosten van deze operatie wegen echt niet op tegen de baten.

Waarschijnlijk worden deze kosten echter niet verrekend met de opbrengst uit verbruik, maar met de huuropbrengst van de installatie. (€120,- /jaar). Ik vind dit best een hoog bedrag, maar nu snap ik het wel. Als elke 10 jaar de watermeter vervangen wordt, dan is zo’n 10-20% van de inkomsten nodig voor deze vervangingsactie. Want stel je voor dat Eneco €5,- per jaar minder verdient aan verbruik.

Maar ok... Als je dan een monteur stuurt om de watermeter te vervangen, en je weet dat wel vaker de stopkraan kapot gaat, zorg dan dat dezelfde persoon dit op kan lossen. Nu moet ik nog de halve dag wachten op een andere monteur vanwege een storing die door de Eneco zelf is veroorzaakt.
De monteur liet mij telefonisch met de planning persoon spreken, en die liet zo'n beetje doorschemeren dat ze niet wist of het wel dezelfde dag zou gaan lukken... Dat ga je toch niet menen. Gelukkig wist ze na een beetje geïrriteerd raken toch een tijd te prikken. Als Eneco een storing veroorzaakt vanwege een handeling waar je toch al vraagtekens bij kan plaatsen, dan is het toch niet vreemd dat je verwacht dat deze storing behoorlijk snel opgelost gaat worden.

Mijn advies is: zorg dat de monteur die de watermeter vervangt ook veel voorkomende storingen kan oplossen. Deze monteur had wel de capaciteiten, maar geen materiaal of toestemming. Dit voorkomt veel irritaties. Veel eenpersoonshuishoudens zijn door de weeks aan het werk en moeten soms echt vrij nemen voor dit soort acties. Als je dan onnodig nog extra moet gaan wachten wordt je niet blij van. Een beetje bewustzijn hiervan zou toch wel gewenst zijn.

En nog een dingetje... De nieuwe meter is groter dan de oude en nu past de kap niet meer netjes over het geheel... Niet echt netjes....

Hoi @ J.C.M. Windt,

Bedankt voor je uitgebreide toelichting. We hebben je vraag voorgelegd aan de afdeling Warmte en Koude. Ik kom hier zo snel mogelijk bij je op terug.

Groet, Audrey

Reageer