Toon + Vaillant ecotec Plus CW5 werkt niet | Eneco Community
vraag

Toon + Vaillant ecotec Plus CW5 werkt niet

• 4 november 2019
  • 10 reacties
  • 161 Bekeken

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 5 reacties

Hallo, Ik ben in het bezit van een Vaillant Ecotec Plus CW5 ketel (2019) met Open Therm module, vloerverwarming en TOON. 

Gisteren geconstateerd dat de ketelmodule niet aangesloten was op de CV ketel, dit kabeltje ontbrak gewoonweg. Deze aangesloten op de Open Therm module in de ketel. Burner off heefft een brug en 24V heeft een brug. In de eBus zit niks. De brug in de OT/T heb ik weggehaald en daar dus de thermostaat snoertje op aangesloten.

Mijn gasverbruik is over de hele dag 0, maar radiatoren eerste verdieping geven geen warmte meer, vloerverwarming geeft geen warmte meer, ook niet als ik in de TOON de temperatuur omhoog instel. Enige gasverbruik wat er over de hele dag gemeten is is dat van tapwater. 

De toon staat op AAN/UIT, gaat niet vanzelf naar Open Therm en kan ik ook niet handmatig wijzigen. Moet er mogelijk iets in de instellingen van de ketel gewijzigd worden op installateursniveau? Of zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?  

Vast bedankt!

10 Reacties

Lees even vanaf hier:

https://forum.eneco.nl/algemene-vragen-en-opmerkingen-over-toon-110/opentherm-vaillant-eco-tec-plus-vhr-25-30-cw4-10202#post99416

Hallo Brandje, deze was ik ook al bij andere vragen tegengekomen maar helpt mij niet verder. Ik heb zojuist de kabel vanaf de ketelmodule naar de CV ketel (open therm module) losgehaald, de brug weer op de Ot/t geplaatst en de ketel sloeg direct aan. 

Enige wat ik dus wijzigde is de brug van de open therm vervangen door de ketelmodule die zou moeten communiceren met de TOON.

Hoe kan ik testen of de ketelmodule nog werkt?

Als Toon® een OT communicatie bemerkt dan zal Toon® de schakelaar automatisch op OT zetten. 
Dus als dat lukt dat is de ketelmodule van Toon® verder goed

Dat doet ie dus niet, maar kan ik neem ik aan verder niet testen. Temperatuur hoger zetten kwam wel het vlammetje in beeld maar verwarmde niet de vloerverwarming of radiatoren, sterker de ketel sloeg niet eens aan. 

Moet er in de CV ketel nog iets in instellingen gewijzigd worden misschien?

ook als ik de CV kabel van ketelmodule naar 24v klem in de ketel aansluit doet de ketel niets

In dit topic worden ook de aansluitingen besproken. 
Heb je die ook gelezen. 

https://forum.eneco.nl/storingen-en-oplossingen-112/toon-werkt-minder-goed-op-opentherm-met-valillant-vr-33-17299?sort=dateline.desc#comments

Als je dezelfde aansluiting hebt gemaakt dan zou de module vwb de OT communicatie best wel eens defect kunnen zijn. 

Dank je wel Brandje, ik heb die ook gelezen net en ik weet vrij zeker dat ik het allemaal correct heb aangesloten. Enige dat ik nog kan bedenken is instellingen wijzigen in mijn ketel of een defecte ketelmodule. 

Misschien nog harde reset door stekkers er even uit te halen of werkt dat niet?

Uiteraard is een harde reset slim.😏

Maak dus je CV en de ketelmodule van Toon® stroomloos en start als eerste je CV op en daarna pas weer stroom op de ketelmodule zetten. 

Ik ben benieuwd😀

Top, ga ik proberen dank je wel. Je hoort morgen

Die harde reset werkte niet. Hierna heb ik draadjes van thermostaat naar ketelmodule omgedraaid dat gaf een foutmelding, dus die werkte goed. Hierna gebeld met service Vaillant, samen alles doorgelopen, alles zat ok aangesloten en deze ketel zou geen probleem moeten hebben met Toon. Hierna temperatuur verhoogd naar 26 graden zodat ie warmte gaat vragen. Kastje Toon woonkamer eraf gehaald, toen deed de ketel het. Kastje thermostaat teruggeplaatst en stopte weer. Hierop Eneco service gebeld (zonder klantmanager). Ontzettend vriendelijk geholpen, die meneer ging meekijken op afstand. Toen hij ketel type vroeg ben ik naar boven gelopen en toen hoorde ik de ketel aan gaan. Heel vreemd want dat had ie eerder niet gedaan in dezelfde situatie (al drie dagen). Terug naar de thermostaat waar ineens open therm aangevinkt staat, nog een optie verwarmingsinstallatie is verschenen, en alles goed lijkt te werken. Ben nu heel benieuwd naar verbruik en temperatuur in mijn woning als deze een paar dagen draait.

al met al bijzonder maar ineens lijkt het te werken! Bedankt Voorde reacties Brandje!!

Graag gedaan!

Klopt wel, want Toon®️ kan alleen op OT werken als je CV ook op OT werkt. 
Kennelijk was de CV nog niet in vol bedrijf, dat gebeurde dus toen je boven ging kijken. En Toon®️ reageerde daar meteen dus goed op. 

Fijn dat je het nu voor elkaar hebt. 👍👍Veel plezier met je Toon®️😀😀

Reageer