Tikkende verwarming | Eneco Community
vraag

Tikkende verwarming

• 25 augustus 2015
  • 47 reacties
  • 23114 Bekeken

Toon eerste bericht

47 Reacties

Badge
Ik begrijp de instelling 3gr/uur niet.
Als ik thuis kom is het 16gr en wil het dan 19gr. hebben.
Dat gebeurt in ongeveer een half uur dus dat is ongeveer 6gr/uur

Heb een oud huis 1950 en een kleine woonkamer met een flinke radiator.
Ketel staat modulerend ingesteld.

Snap nog iets niet.
De display van toon kom niet overeen met wat de ketel doet.
Als ik toon op vragen zet (warmen worden), zie ik geen vlammetje maar de ketel brand wel.
Als de woonkamer de gewenste temperatuur heeft berijkt, geef toon een vlammetje aan maar de ketel staat dan in de "branderinschakelvertragingstijd".

Heel raar allemaal maar alles schijnt naar behoren te werken.
Mn woonkamer wordt vlot warm en schiet niet door.
Hoop dat een software update uitkomst biedt.
Dit heb ik op een andere topic aangevraagd

Ketel vaillant solide vhr24-28C uit 2001
Ik begrijp de instelling 3gr/uur niet.
Als ik thuis kom is het 16gr en wil het dan 19gr. hebben.
Dat gebeurt in ongeveer een half uur dus dat is ongeveer 6gr/uur

Heb een oud huis 1950 en een kleine woonkamer met een flinke radiator.
Ketel staat modulerend ingesteld.

Snap nog iets niet.
De display van toon kom niet overeen met wat de ketel doet.
Als ik toon op vragen zet (warmen worden), zie ik geen vlammetje maar de ketel brand wel.
Als de woonkamer de gewenste temperatuur heeft berijkt, geef toon een vlammetje aan maar de ketel staat dan in de "branderinschakelvertragingstijd".

Heel raar allemaal maar alles schijnt naar behoren te werken.
Mn woonkamer wordt vlot warm en schiet niet door.
Hoop dat een software update uitkomst biedt.
Dit heb ik op een andere topic aangevraagd

Ketel vaillant solide vhr24-28C uit 2001

Is de Toon wel goed aangesloten in de ketel? Op welke klemmen?
Badge
@Berny

Toon is aangesloten op de open therm en een monteur heeft met een geheime code de ketel ingesteld op open therm. Toon geeft ook aan dat de ketel op open therm staat.
Dus alles lijkt goed ingesteld.

Brand gaf een tip om de cv water temperatuur lager in te stellen (70gr.). Ondanks dat de ketel op open therm staat ingesteld. (hij heeft wat langer ervaring met een ketel).
De temperatuur van het cv water kan men ook met toon instellen maar mijn ketel gaat gewoon naar de 80gr. (langzaam op halve last natuurlijk want hij staat ingesteld op open therm).

De temperatuur van het cv water kan men ook met toon instellen maar mijn ketel gaat gewoon naar de 80gr. (langzaam op halve last natuurlijk want hij staat ingesteld op open therm).

Let op:

Er zijn legio CV's, w.o. die ik zelf heb, die totaal niet reageren op de instelling temperatuur van de CV op Toon.
Dus daar niet op vertrouwen en zelf controleren; werkt het niet zoals bij mij dan stel je handmatig (indien mogelijk uiteraard) de temperatuur naar gelang de buitentemperatuur in.
Dit voorkomt overshoot/temperatuurboost en geeft een besparing.
Uiteraard heeft mijn CV OT; dat werkt verder perfect en ziet vooral toe op het perfect moduleren van de brander!
Badge
@brandje

Waar heb je je cv water op ingesteld?
Begreep dat je ook rekening houd met de buitentemperatuur (zomer/winter)

Mijn ketel is met de hand in te stellen en wil daar best mee experimenteren.
Hoewel het instellen niet zo eenvoudig gaat.
(twee knopjes tegelijk indrukken en hopen dat het goed gaat)
Al vele jaren heb ik ongeveer de volgende instellingen voor het CV water, die ik dus inderdaad handmatig wijzig.
Waarbij uiteraard de buitentemperatuur 's-nachts vooral in de winter maatgevend is.

Voor en nazeizoen buiten 12 grd, CV 50 grd
Kouder tot 8 grd, dan CV 60 grd
Rond het vriespunt 70 grd
Nog kouder 75 a 80

Je begrijpt dus dat al ongeveer 4 jaar is de CV niet op de 70 grd geweest.
Je bereikt op deze wijze een ongeveer 20 grd lagere temperatuur op de retourleiding gemeten bij de ingang CV en tevens het hoogste rendement en daar gaat het om om de meest mogelijke besparing te verwezenlijken.

Stoei er maar eens mee.

Als ik 3 a 4 keer per stookseizoen naar zolder moet lopen is het veel.
Mijn jaarverbruik zit nu op 630 m3 per jaar en vrijwel elke dag (2 gepensioneerden) staat de CV op Aan.
Overdag 19,5 grd en om 18:30 uur op 20 grd op Comfort.
Tussenwoning is goed geïsoleerd en overal dubbel glas.

Probeer het maar eens een jaartje uit!
Badge
@brandje

Bedankt voor de tip 🙂
Met het schema kan ik wat mee.
Ga langzaam beginnen naar 70gr. en kijken hoe het systeem reageert.

Heb een oude kleine tussenwoning uit 1950 dus geen spouwmuur wel dubbelglas. Buitengevelisolatie staat op de planning.
Mijn huiskamer koelt snel af maar in een half uurtje is het warm.
Ben alleenstaand en werk iedere dag dus ben weinig thuis.

Je gasverbruik vind ik erg laag 🙂.
Mijn streefgetal is 1100m3.
Maar met uw tips wordt het misschien wel lager;)
Oei 1100 m3 in jouw situatie vind ik erg veel.
Daar moet toch heel wat afkunnen.

Suc6 met je toekomstige projectje.
Badge
@brandje

Volgens mij heb ik een eigenwijze ketel.
Heb de cv op maximaal 60 ingesteld maar hij gewoon naar de 67gr.

Wel op een rustige manier (modulerend).
Hij stook langzaam door. Dat komt natuurlijk dat de retourleiding warmer wordt.
Begreep dat het verschil tussen aanvoer en retour 20gr is in de modetrends stand.
@Stamp,
Je zou 55 nog kunnen proberen, dan schiet ie door naar rond de 60 en brandt ie meestal binnen de HR bereik. Met deze winter, warmer heb je voorlopig niet nodig.:)
Lager dan 55 kan voorzorgen dat de ketel gaat pendelen, gezien de leeftijd van jouw ketel betekent dat de brander niet zo ver kan terug moduleren net zoals bij nieuwere ketels.
Badge
@berny

Bedankt voor de tip.
Wat versta je precies onder pendelen.
Als mijn woonkamer bijvoorbeeld van 16 naar 19gr moet stoken, doet hij daar ongeveer een half uur over.

De ketel gaat aan (indicatie 4) en gaat vrij snel naar 66gr
Daar blijf hij een paar minuten op staan.
Dan schakelde hij naar onstekingsvertragingstijd.
Daar blijft hij ongeveer 5 minuten opstaan en de ketel zakt naar ongeveer 46gr.
Dan gaat de ketel weer aan. Dit herhaald zich totdat de kamer 19gr heeft berijkt.

Dit lijkt op pendelen? of niet.

De onstekingsvertragingstijd heb ik pas geleden door een monteur laten zakken van 15 naar 5 minuten.
Waarom blijf de ketel niet op een laag pitje doorbranden of kan de ketel niet lager.
@Stamp,

Dat is een hele mooi beschrijving van pendelen. Jouw thermostaat (Toon) blijft warmte vragen maar de ketel heeft de aanvoer temperatuur al bereikt, en schakelt zich uit zodra de delta T kleiner is dan 20gr, verschil tussen aanvoer en retour. Dan herhalt dat elke 5 min (jouw ingestelde antipendel programa) totdat geen warmte meer door de kamerthermostaat wordt gevraagd. Hij pompt 5 min rond om de delta T te vergroten naar >20 voordat opnieuw kan ontsteken. Dat aan en uit heet pendelen. Kamerthermostaat zegt Ja, en de ketel zegt Nee, wacht maar 5 min.
De oplossing is minder vermogen van de ketel te vragen, dan duurt ie langer om de gewenste aanvoer temperatuur te bereiken, maar zo wordt de ketel uitgeschakeld als de kamerthermostaat (Toon) de gewenste temperatuur heeft bereikt voor dat de ketel de ingesteld aanvoer temperatuur bereikt heeft.
Volgens mij had je een Opentherm regeling, toch!? Kijk in de Toon bij Menu/Instellingen/Verwarming... En onder de instellingen van OT waarschijnlijk staat ie ingesteld op Radiatoren 80gr, 3gr/uur. Je kan dat handmatig veranderen naar 55gr, 1gr/uur.
Om 3 graden per uur te kunnen verwarmen moet de ketel op zijn maximale vermogen gaan draaien.
Jouw woonkamer opwarmt 3gr in half uur, dat betekent dat jouw ketel nu makkelijk 6gr/uur kan opwarmen met de aanvoer op 60, kan je voorstellen als ie op 80 is... Dan ben je echt elfstedentocht proef.:D
Badge
@Berny

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Mijn ketel is inderdaad ingesteld op OT.

Heb sinds kort de cv op 55 ingesteld.
Wil even kijken hoe hij daarop reageerd.

Vind het vreemd dat de instelling 1gr/uur adviseert.
Vind het wel lekker als ik thuis kom (16gr) dat de woonkamer vlot naar de 19gr gaat.
Of doe de ketel dat in de praktijk daar toch sneller over.

Maar met deze tropische temperaturen voor de winter kunnen we weinig testen 😉
@Stamp,

Jouw ketel heeft 33kW, zegt dat jou wat?
CV aanvoer temperatuur instellen heeft niks te maken met de vermogen intelling.
Als je op 1°/uur instelt dat betekent niet dat jouw huis niet meer opwarmt, maar het kan wel het verschil maken tussen pendelen (door teveel vermogen) of niet pendelen en rustiger en langer branden.
Je hoeft geen zorg over te maken dat jouw kamer niet meer vlot op temperatuur is...
Reputatie 7
Badge +7
Tip:
als b.v.b. de pomp snelheid van de c.v. te laag staat , of de radiator kranen / of de voet ventielen te ver dicht staan (geknepen)
dan kan de c.v. ketel ook gaan pendelen omdat deze zijn warmte niet kwijt kan !
@jvdl,
Bedankt voor de aanvulling. Waterzijdig inregelen is ook belangrijk.
Reputatie 7
Badge +7
beste @ Berny,
hier stond op en bepaald moment ook de ketel te pendelen.
en dat kwam omdat ik het een en ander nog niet goed waterzijdig had ingeregeld ( dit moet hier via de radiator kranen gebeuren) , geen voetventielen aanwezig.
ik had te weinig doorstroming
vorig seizoen geen problemen gehad wat pendelen betreft , dit seizoen wel :?
of dit in de hogere winter temperaturen zit of omdat ik een nieuwe rookgas afvoer op mijn c.v. heb
ik weet het niet.
het een en ander heeft wel met elkaar van doen.

mvg,
jan
@jvdl,

Je had te weinig doorstroming, nou heb je misschien net te veel op de verkeerd radiator/en...
Hoe dichterbij de ketel een radiator staat, hoe verder moet ie geknepen worden, het verste moet volledig open staan en de andere radiatoren proportioneel dichtknijpen naarmate ze dichterbij de ketel komen te staan. Anders stroomt het warmwater via de dichtstbijzijnde radiatoren gelijk de ketel in.

Wat betreft de pompsnelheid, hoe lager, hoe beter (mij mening). Dan geef je meer tijd om de warmte afgegeven te worden in de radiatoren. Met sneller pompsnelheid, heb je meer kans dat het water niet ver genoeg afkoelt in de radiatoren en verklein je de DT van het water bij aankomst in de ketel.

Met de nieuwe rookgasafvoer kan ik niet zo een relatie met pendelen bedenken... Waarschijnlijk is ook jouw warmtewisselaar schoongemaakt toen, en nou heb meer warmte afgifte aan het cv water en minder schoorsteen verliezen, dan wordt jouw cv water sneller warm. Proberen ook jouw vermogen te verlagen, als je lage cv temperaturen gebruikt. Groeten;)
Badge
@Berny

Geloof dat m'n ketel inderdaad 33kw is.

Heb toon ingesteld op 1graden per uur maar toen kreeg ik het niet warm
(Cv water op max 60gr. Via de ketel)

Toen ik thuis kwam, was het thuis 16gr.
Ik wilde het verwarmen naar 19gr.
Na een jaar Was het nog 18gr.
Hij liep zelfs terug naar 17.5gr.
De ketel sloeg heel kort aan, tot 60gr en ging dan direct uit.
Dan wacht hij een paar minuten en de cv zacht dan tot 20 a 30gr.

Ik heb toon terug gezet op 4gr per uur.
Nu gaat hij weer aan tot ongeveer 60 a 65gr
Daar blijft hij een paar minuten rustig op staan en gaat dan uit
Het ketel water zakt dan ongeveer naar 40 a 45gr.
Na ongeveer 3minuten gaat hij weer aan.

Is de suggestie van jvdl niet wat.
De radiator in de woonkamer staat altijd volledig open en heeft geen voetventiel.
Dus de doorstroming is goed.

Als de pompsnelheid te hoog is, kan hij de warmte denk ik niet afgeven.
Maar als de pompsnelheid te laag staat, kan de ketel de warmte niet aan het water geven en slaat hij dus uit.
Ergens is er een belans, of zie ik dat verkeerd
Alleen kan niks in de gebruikershandleiding vinden om het toerental te regelen
@Stamp,

Heeft jouw pomp een 2 of 3 stand schakelaartje op? Indien niet, dan kan je de pompsnelheid niet aanpassen.
Zijn alle radiatoren wel warm als de ketel 65 heeft bereikt boven en onderkant? Is het systeem goed ontlucht? Zijn er veel radiatoren dicht?
Het lijkt dat je een doorstroming probleem hebt, de ketel kan zijn warmte niet goed kwijt.
Badge
@Berny

Ik heb een kleine eengezinswoning uit 1950.
Alleen in de woonkamer (met open keuken) staat de radiator open
In gang, slaapkamer en 2 kleine kamertjes staan de radiator slipend.
Alle radiators worden, als ik ze opendraaien, goed warm dus het is goed ontlucht.

Realiseer dat ik de pomp niet hoger moet zetten.
Voordat ik ga slapen draai ik de radiator op m'n slaapkamer open zodat het smorgens voordat ik opsta warm wordt. De leidingen hoor ik dan stromen. Als ik de pomp hoger zou zetten, zou dit meer geluid geven.

Ik denk dat ik voorlopig stop met instellen. Volgens mij is dit de beste instelling.
Als ik het niet warm krijg, draai ik de radiator in de gang (met de trap) verder open. Dan is er meer stroming en de gang vormt een warmte buffer. En anders het ketelwater hoger zetten.

Je kan je natuurlijk afvragen of het pendelen meer gas kost dan de radiator in de gang open draaien en daardoor het pendelen minder wordt.

Heb het huis net gekocht en moet nog een deel van de cv leiding op zolder(waar de gang opstaat) omleggen en isoleren.
Op de zolder is het behoorlijk koud (12gr). Dus met isoleren win ik ook veel.

Maar bedankt voor de tips. Mn moeder heeft ook net toon en een nieuwe ketel dus kan de tips ook daar toepassen. Mijn zus krijg binnenkort toon.
@Stamp,

Goed dat je het zo ver hebt fijn getuned gekregen.
Pendelen is eingelijk een beveiliging van de ketel dat aangesproken wordt als de delta T niet voldoende is.
Een perfect werking is dat de ketel aan en uit gaat alleen onder opdracht van de kamerthermostaat en niet door andere beïnvloeden.
Elke keer dat de ketel opnieuw start, kost het meer gas omdat de cv ketels altijd in hogere ventilator toerental moeten opstarten en met de bijbehorende slijtage. Je mag hier denken aan ionisatiepen, ontstekingselektrode, ventilator, meer belasting voor de warmtewisselaar door steeds krimpen en uitzetten (het blijft metaal)...

Reageer