Tikkende verwarming | Eneco Community
vraag

Tikkende verwarming

• 25 augustus 2015
  • 47 reacties
  • 23905 Bekeken

Al een poos hebben wij last van tikkende verwarming. Dit is storend, maar vooral in de wintermaanden. Dan start de centrale verwarming al vroeg met het opwarmen en wordt de temperatuur van het water ook hoger. Vorige winter werd ik hierdoor regelmatig te vroeg gewekt. De deskundige onderhoudstechnicus van de cv heeft onze klacht doorgegeven aan de afdeling, die de verwarmingsbuizen en radiatoren repareert. Deze konden niets vinden. Ik heb zelf ook al een paar keer alles ontlucht, maar ook dit had geen positief resultaat. Weet iemand hiervoor misschien een oplossing?

47 Reacties

Tikkende leidingen betekent dat tijdens het uitzetten van de leidingen ivm het warm worden er spanning op de leiding komt.
Denk aan te krappe doorgangen door de vloer; te strakke beugels zonder rubberen ringen; enz
Brandje, bedankt voor je snelle reactie.
Het onderhoud van onze cv ligt bij Eneco Installatiebedrijven. Twee monteurs hebben dit probleem bij ons onderzocht. Volgens mij wisten zij niet wat jij nu allemaal opnoemt. Zij vroegen aan mij of ze een beugel los moesten maken.
Tikkende leidingen zijn een bekend probleem.
Spanning op de leidingen zijn altijd de oorzaak.
Eigenlijk een fout tijdens de aanleg hiervan.
Reputatie 5
Badge +3
Beste J.J. Ijzerman,

Bedankt voor je bericht! Inderdaad een storend probleem. Heb je hierover verder nog contact gehad met het installatiebedrijf? Zij zijn wel de aangewezen partij om dit euvel waar mogelijk op te lossen voor je.
Beste Kelly,

Bedankt voor je reactie. Ik heb verder geen contact meer gezocht, want in de zomermaanden ervaar je geen last. Ook kreeg ik het idee, dat dit probleem niet op te lossen viel. Maar nu de herfst en winter weer naderen dacht ik: "ik vraag eens advies op het Eneco forum".
Tikkende leidingen meestal wordt veroorzaakt door een te groot temperatuur verschil...
Als de leiding afgekoeld is op kamertemperatuur en ineens gaat de ketel water met 75 of 80 graden dooreen pompen, dan is de uitzetting van de leiding te snel, en hoe groter de aanvoertemperatuur is, hoe meer moet de leiding in de cv leiding beugels uitzetten, en dat frictie (metaal op metaal) hoor je als een tikkende geluid, meer frequent tijdens het uitzetten (opwarmen) en af en toe tijdens het krimpen, omdat het afkoel proces rustiger gaat dan de opwarming.
Dat oorzaak de spanning op de leiding dat Brandje al aangaf.
Je hebt cv leiding beugels met rubbers om de leiding dat dat voorkomt, maar let op, voor leiding van 15mm dan moet je beugels van 22mm gebruiken met rubber/plastic ring om de pijp.
De meeste kost effectief, is de aanvoer temperatuur verlagen naar 50 of 55 graden. Dat scheelt al heel veel getik, en niet minder belangrijk, ook heel veel in het gas verbruik. Succes.
Uiteraard is het verlagen van de aanvoer temperatuur een mogelijkheid en als je op de retourlading bij de CV ongeveer 20 grd minder meet dan bereik je het hoogste rendement.
Ik heb daarover vele malen hier op het forum gesproken.
Zeker in het voor en naseizoen voorkom je dan ook een temperatuurboost, die heel onaangenaam kan zijn.

Maar volledig het tikken wegraken zit er niet in.
Doorgangen door vloeren zijn bekende problemen als de leiding onder spanning gemonteerd zijn.

Dus ook ik zou ook adviseren de aanvoer flink te verlagen.
Hier is mijn toevoer op 48 graden en minimaal cv vermogen, lager dan dat wil de ketel gaan pendelen wegens onvoldoende Dt tussen toevoer/ retour. Wel nog wat zacht tikken af en toe bij de eerst golf warmwater door de leiding maar helemaal niet storend.
Inderdaad, ideaal is als de cv leiding niks raakt, zoals beton doorvoeringen, wanden en cv beugels. Daarom de rubberen of plastic ringen tussen de beugels en leidingen.

Wat het ook helpt is zoveel mogelijk leiding isoleren, hoe minder deze afkoelt, hoe minder is het temperatuur verschil bij de volgende golf van warmwater. Dus, ook minder tikken. Het water hoort in de radiatoren af te koelen en niet in de leiding, en hoe minder water afkoelt in het circuit, hoe minder moet worden opgewarmd bij de volgende cyclus... En dat levert ook weer gas besparing.:)
Allereerst bedankt voor alle antwoorden.
Recent heb ik een nieuw energiecontract afgesloten en daarbij kreeg ik een Toon cadeau. Tijdens de plaatsing van de Toon kreeg ik het advies om de Toon in te stellen op vloerverwarming, want ook aan deze man vroeg ik wat ik aan tikkende leidingen kon doen.

Wat betreft de doorgangen door de vloeren. Toen ik zo'n 12 jaar geleden ons huurhuis betrok, heb ik alle woonruimten voorzien van een stopcontact met daarin een telefoon- en een data aansluiting. Voor de bekabeling ( een UTP kabel van ongeveer 8mm dik ) heb ik de doorvoergaten van de verwarming benut. Dit heeft ongeveer 10 jaar geen tikkend geluid opgeleverd.

Mijn idee is dat:
- Er een verwarmingsplaat scheef is gegaan en in de verwarmingsbuizen/beugels spanning oplevert.
- Er toch nog lucht in de leiding zit. ( volgens mijn eerdere zoektocht op internet geeft dit een ( voor ons bekend) motorboot geluid)
- En ook ( door ouderdom, het huurhuis is zo'n 40 jaar oud) de leidingen te vastzitten in 1 of meer beugels

Maar mijn vraag is: bij wie kan ik terecht voor een deskundig onderzoek?
Is Eneco hiervoor de aangewezen partij of mijn verhuurder?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Maar in deze tijd, ga ik vanuit dat je nog geen cv verwarming gebruikt, maar wel warmwater voor douche, keuken, etc. En je hebt nu al last van de cv leiding getik?
Dan zou het kunnen dat een vastzittend of lek driewegklep in de cv ketel, warmwater door de cv leiding stuurt tijdens het warmwater makken...
Van wie is de CV installatie, van Eneco of verhuurder? De tweede lijkt mij de meest waarschijnlijk.
Uiteraard is je verhuurder verantwoordelijk voor je CV en de leidingen en de radiatoren.
Advies van de Eneco monteur vind ik onbegrijpelijk; gewoon weer instellen op radiatoren.
Jammer dat je niet reageert op ons voorstel om de aanvoer temperatuur te wijzigen; hoe hoog staat die nu?

Ook bij mij lopen coax en data lijnen langs de verwarming en benut ik inderdaad ook die doorvoeren in de vloer; als de ruimte voldoende is levert dat echt geen tikkende leidingen op.

Die tip van de hangende drieweg klep vind ik ook een goeie; dus bellen met je verhuurder!
Hoe oud is je CV?
Lucht geeft geen tikkende geluiden; hooguit borrelen en het horen van stromend water?
Moet je de CV vaak bijvullen?
Zit er geen automatische ontluchting bij je CV?

Ik heb geloof ik al 4 jaar niet bijgevuld en de manometer staat (nog steeds) op 2 bar.
Allereerst bedankt voor alle hulp en tips.
Eerst even wat antwoorden op jullie vragen.
- Nu hoor ik nog geen getik etc. en werkt het systeem geruisloos.
- De manometer staat nu op 1.5 Bar.
- Hoef de cv nooit bij te vullen.
- er zit op de cv ketel ( die op het hoogste punt op zolder staat) een automatische ontluchting.
- de cv ketel is een AGPO Econpact en is geplaatst in 2001.
- Ik heb mijn leidingen volledig voorzien van isolatie met uitzondering van de woonkamer.

In Toon heb ik in het systeem de vloerverwarming gewijzigd naar radiator.
Daarna kreeg ik een scherm met "Heating type".
Hier staat nu max aanvoer 80 graden met een opwarmsnelheid van 3 graden per uur.
Dit heb ik veranderd van 80 naar 50.
Als "Heating type" staat er dan handmatig.

Hoe kan ik het beste testen of het getik minder is geworden of weg is?
Allereerst bedankt voor alle hulp en tips.
Eerst even wat antwoorden op jullie vragen.
- Nu hoor ik nog geen getik etc. en werkt het systeem geruisloos.
- De manometer staat nu op 1.5 Bar.
- Hoef de cv nooit bij te vullen.
- er zit op de cv ketel ( die op het hoogste punt op zolder staat) een automatische ontluchting.
- de cv ketel is een AGPO Econpact en is geplaatst in 2001.
- Ik heb mijn leidingen volledig voorzien van isolatie met uitzondering van de woonkamer.

In Toon heb ik in het systeem de vloerverwarming gewijzigd naar radiator.
Daarna kreeg ik een scherm met "Heating type".
Hier staat nu max aanvoer 80 graden met een opwarmsnelheid van 3 graden per uur.
Dit heb ik veranderd van 80 naar 50.
Als "Heating type" staat er dan handmatig.

Hoe kan ik het beste testen of het getik minder is geworden of weg is?

Het is helemaal duidelijk!
Lucht in de leiding, zoals ik dus al stelde, is onmogelijk!
CV loopt tegen einde levensduur aan; die is gemiddeld 15 - 18 jaar; controle 3 weg klep is dus reëel.

Goed dat je de aanvoer temperatuur hebt verlaagd.
Controle is uiteraard simpel, zet een uurtje de verwarming op 23 grd; nu even niet nodig maar puur voor de test.
En wacht verder op je ervaring als het stookseizoen begint!
Ik heb dit probleem thuis idd ook vanaf dat ik ben verhuisd in de woning. Het is een oude woning van 1975, heeft erg oude klemmen metaal op metaal wat niet lekker opelkaar past. ik heb de tikkende klemmen vorig jaar tijdelijk losgehaald en een rubber matje tussen geplaatst haha. Zodra ik er aan toe kom koop ik nieuwe klemmen die dat probleem kunnen oplossen. In mijn situatie kan ik het gewoon verhelpen om andere klemmen te gebruiken. Die buis schuift zichtbaar heen en weer bij mij als de ketel aan slaat 😃.

Ontluchten heeft totaal niks met dat getik te maken idd. Ik heb zelf een nieuwe design radiator geplaatst bij mij in de badkamer en een radiator verwijderd uit de woonkamer i.v.m. vloer verwarming. het systeem goed ontlocht een week op 2 bar. Ik heb bij mijn oma de druk opgevoerd want de ketel was gestopt bij 1,2 bar met werken. Pas na 2 bar deed hij het weer (nieuwe ketel).
Standaard slaan de meeste CV op 0,75 bar, gemeten bij de CV, af.
Bij 1,2 vind ik wel heel snel.
Ik heb nu een Intergas, daarvoor Vailliant ook daar was het afschakelmoment op 0,75 bar!
misschien verkeer afgesteld, mijn oma belde mij in paniek op... ze houd van een tropish warm klimaat 😃 de ketel werkte niet en gaf een error aan, de druk stond op 1,2 bar. Ik heb de druk opgevoerd en hij werkte weer.
J.J Ijzerman, het zal zo goed moeten gaan.
Zet de Toon een keer 1 graad boven de kamertemperatuur om te testen en kijk in de ketel tot hoe ver hij het water opwarmt, en luisteren...
Hij mag 3 graden per uur opwarmen, dan zal de ketel heel rustig gaan branden.
Bedankt voor alle tips en adviezen.
Jullie horen (lezen) de uitslag van bovenstaande test.
Beste tipgevers,

Afgelopen zondag hebben wij de verwarming aangezet. Ook had ik al lezend in mijn stoel gelegenheid om naar eventuele geluiden te luisteren. In de achterkamer kon ik volgen wanneer de ketel warm water in de aanvoerleiding bracht. Er volgde dan een hele reeks van tikken. Zeg 1 a 2 minuten lang. Als dat stopte begon de voorzijde geluid te maken met af en toe een tik. De achterzijde is het meest hinderlijk, vooral ook omdat wij dit geluid ook in onze slaapkamer horen. Daarom heb ik de verwarming 's avonds maar gewoon uit gezet.

Eneco heeft al een keer een poging gedaan om dit probleem aan te pakken.
Zal ik nu een keer de verhuurder bellen?
Wat denken jullie?
Beste tipgevers,

Afgelopen zondag hebben wij de verwarming aangezet. Ook had ik al lezend in mijn stoel gelegenheid om naar eventuele geluiden te luisteren. In de achterkamer kon ik volgen wanneer de ketel warm water in de aanvoerleiding bracht. Er volgde dan een hele reeks van tikken. Zeg 1 a 2 minuten lang. Als dat stopte begon de voorzijde geluid te maken met af en toe een tik. De achterzijde is het meest hinderlijk, vooral ook omdat wij dit geluid ook in onze slaapkamer horen. Daarom heb ik de verwarming 's avonds maar gewoon uit gezet.

Eneco heeft al een keer een poging gedaan om dit probleem aan te pakken.
Zal ik nu een keer de verhuurder bellen?
Wat denken jullie?

Je vertelt het aller belangrijkste niet, hoe hoog stond de aanvoertemperatuur?
Goedemorgen Brandje,
De aanvoertemperatuur stond op 50 graden met 3 graden opwarmsnelheid per uur. De radiator kon ik net vastpakken.
Tja dat is een mooie aanvoertemperatuur.
Daarbij zou er vrijwel geen tikken moeten zijn te horen.
Tijd om de verhuurder te bellen.
Jammer dat het nog niet gelukt is om van het getik af te komen.
Je zou ook nog kunnen proberen de pompvermogen te verlagen, als het goed is heb je een schakelaartje (rond knop) op de pompen. Je hebt 2, de CV zijd moet je hebben.
Van jouw experiment, begrijp ik dat jouw installatie (waterzijde) uit balans is, daarom hoor je het eerst aan de achterzijde van het huis en later aan de voorzijde.
Het warmwater wordt niet tegelijkertijd door de hele installatie verdeeld. Bij de radiatoren dat als eerst warm worden, zou je de radiatorkranen iets dicht moeten knijpen (waarschijnlijk dichtstbij zijd van de ketel) en aan de voorkant de kranen verder open draaien (radiatoren verder weg van de ketel).
Het water kiest voor de minste weerstand, en de radiatoren dat dichterbij staan van de ketel met de kraan volledig open, zijn de kortste route voor de CV warmwater. De andere krijgen veel minder, daarom tikken ze pas later...
Uit de Agpo handleiding... Werkpunt, opvoerhoogte en weerstand.
Reputatie 7
Badge +7
Hier tikt het een en ander al vanaf 1985 toen ik er in kwam wonen. ( huurhuis )
cv water op 55 graden lager kan niet
modulerende cv ketel
pomp op stand 2
tot op heden geen hinder er van ondervonden.
soms wel makkelijk van hee de verwarming gaat aan
nooit wakker van geworden en toch niet doof 🙂

Reageer