Tikkende radiator | Eneco Community
vraag

Tikkende radiator

• 25 januari 2018
  • 6 reacties
  • 745 Bekeken

Wij hebben een probleem met een radiator die een soort tikkend (pang) geluid maakt als de verwarming aan gaat of weer afkoelt, nu hebben we alles al ontlucht en de lucht is er uit.
Na wat zoekwerk kwam ik tegen dat de temperatuur in ketel te hoog kon staan, en deze hebben we ook verlaagd van 80 naar 55 graden.
Helaas heeft dit het niet opgelost maar is het wel al minder geworden, nu heb ik het idee omdat het geluid van de verste hoek afkomt dat deze misschien te vast zit. Ik weet niet of dit een oorzaak kan zijn maar de ene hoek zit vast, dan in het midden zit hij wat losser en de verste hoek vast.
Nu is mijn vraag kan je hem ook losser zetten dat die iets meer speling heeft en zo ja hoe.
Op de foto is te zien hoe het vast zit aan de muur.

6 Reacties

Als er een tikkend geluid is, is dat het gevolg van de uitzetting tijdens het warm worden.
Je zou die bout op de foto iets losser kjnne draaien, zodat de radiator wat meer speling heeft bij het uitzetten.
Masr evenzeer kan het gelden voor de leidingen naar de radiator toe. De wandklemmen kunnen ook te strak zitten en er dienen rubbers te zitten waar klem en leiding elkaar raken.
De bout kan zonder problemen ietsje losser gedraaid worden dus, dan ga ik dat ook proberen als het nodig is.
Ik heb ook gevonden hoe ik in toon de ketel kon instellen, en in toon staat die nu op 55/2 en gister avond en vanmorgen hebben we het geluid niet gehoord.
hopelijk blijft dit zo en anders is de bout aan de beurt.

alvast bedankt
Graag gedaan en anders hoor ik het wel weer.
Enige wat ik nu even niet snap is waarom het vlammetje op toon vaak nog brand als de temperatuur is bereikt, kan dat komen omdat ik een correctie heb ingevoerd in de temperatuur ?
Dan zal je CV op OpenTherm zijn aangesloten.
En is hij modulerend bezig. De pomp blijft het water rondpompen, want de CV is nog in bedrijf.
En af en toe wordt dan een klein beetje gas verbruikt voor bijverwarming.
Je kan je dagverbruik gas natuurlijk even controleren op je originele gasmeter.
Dat is een duidelijk en helder antwoord het verbruik komt wel overheen met de vorige instelling trouwens.

Reageer