Temperatuur lager zetten op slimme boiler module | Eneco Community
beantwoord

Temperatuur lager zetten op slimme boiler module

• 25 oktober 2018
  • 13 reacties
  • 1637 Bekeken

Hoe kan ik nu de temperatuur lager zetten
icon

Beste antwoord door DeniseMR 5 november 2018, 10:10

Dag @A.C. Kruidenier,

Welkom op de Eneco Community!

Je kan en mag nog steeds zelf de temperatuur op je boiler aanpassen, wat betekent dat je ook de temperatuur mag verlagen.

Groet, Denise
Bekijk origineel

13 Reacties

Kan je wat specifieker zijn?
Wat bedoel je precies?
Bij ons is op de boiler een slimme boilermodule door Eneco gemonteerd. Nu wil ik de heet watertemperatuur verlagen omdat deze nu te heet staat. Kan dit nu nog wel?

Groeten André
Bedoel je dit:

Reputatie 7
Badge +5
Dag @A.C. Kruidenier,

Welkom op de Eneco Community!

Je kan en mag nog steeds zelf de temperatuur op je boiler aanpassen, wat betekent dat je ook de temperatuur mag verlagen.

Groet, Denise
Ik heb sinds een paar weken zo'n slimme boiler module. Bij installatie is de thermostaat van de boiler op de heetste stand gezet en daarna is de knop op de boiler zelf afgedopt. De slimme boiler module meet zelf ook de temperatuur van de boiler en geeft dat aan m.b.v. 4 lampjes (van lauw naar heet). Je kan nu dus zelf niks meer instellen.

In de praktijk betekent dat dat mijn heetwater nu veel heter is dan voorheen. Kan me niet voorstellen dat dit daadwerkelijk efficienter is dan dat het eerder was (heet water verliest meer energie dan warm water). Ik kan nog niet echt zeggen of het nu ook meer geld kost.
Reputatie 7
Badge +2
Goedemorgen @bertrik

Goed dat je via deze weg je zorgen uit over de efficiëntie van je boiler, aangezien je de temperatuur nu niet meer kan instellen. Zelf kan ik me nog geen beeld vormen bij de afgedopte temperatuurknop van je boiler 😩. Wil je hiervan een foto met ons delen?

Groet. Urgel
Zo ziet dat eruit. Er zaten twee knoppen op, de linker was een soort timer en met de rechter stelde je de temperatuur in.

Reputatie 7
Badge +2
Hoi @bertrik

Ontzettend bedankt voor het sturen van een foto. Het is mij nu duidelijk wat je bedoelt, maar ik ben eerlijk gezegd even verrast als jou wat betreft het niet meer kunnen aanpassen van de temperatuur. Waarom dit is ga ik uitzoeken. Ik kom bij je terug zodra ik een antwoord heb.

Groet. Urgel
Reputatie 6
Badge +1
@bertrik

Zojuist hebben we antwoord gekregen op jouw vraag. Bij installatie van de SlimmeBoiler module wordt inderdaad de thermostaat standaard op maximaal gezet. Hierdoor is het water inderdaad heter maar niet duurder. In de praktijk gebruik je minder en meng je meer met koud water. Hierdoor zal de boiler ook minder vaak opwarmen.

Groeten, Tina
Als ik Eneco zou vragen de thermosstaat lager te zetten in mijn boiler voorzien van module, doen ze dit dan????
Reputatie 7
Badge +2
Hoi @W. Zanen

Welkom op het forum en leuk dat je via deze weg je vraag aan ons stelt. Het antwoord op je vraag is dat we de temperatuur niet lager instellen. Mocht je het water kouder willen hebben dan kun je de koud waterkraan wat meer open draaien t.o.v. de warm waterkraan.

Groet. Urgel
@bertrik

Zojuist hebben we antwoord gekregen op jouw vraag. Bij installatie van de SlimmeBoiler module wordt inderdaad de thermostaat standaard op maximaal gezet. Hierdoor is het water inderdaad heter maar niet duurder. In de praktijk gebruik je minder en meng je meer met koud water. Hierdoor zal de boiler ook minder vaak opwarmen.

Groeten, Tina

Dus, heter water (bv 85 of 90 graden) kost minder energie dan warmwater (bv 65 graden)?
Maar het stilstaand warmteverlies wordt ook groter, en de doel temperatuur is ook hoger. Het lijkt mij niet juist om te beweren dat bij een hogere boiler temperatuur dat de boiler minder zal bijverwarmen, en niet duurder is, het is juist andersom.
Dat je meer liters warmwater op 38 graden uithaalt uit dezelfde boiler is een andere verhaal, dat is meer comfort, en comfort kan heel veel geld kosten. Elke liter warmwater kost geld, hoe heter en meer, hoe duurder. Bijmengen met koud water is makkelijk gezegd, maar alle energie dat in de boiler ingestopt wordt (gebruikt en verliezen) moet bij jullie ook afgerekend te worden.
Urgel heeft mi het wellicht iets te simpel uitgelegd. 🤔

In heb altijd begrepen dat de crux zit in het “opslaan” van overschot aan zonnestroom via dit systeem van boiler met speciale module.
Vandaar dat afstelling op een lagere temperatuur niet mogelijk is, want een lagere afstelling zou resulteren in minder opslaan van overtollig zonnestroom.

Ook heb ik begrepen dat meedoen met dit systeem nooit kan resulteren in bijbetalen voor extra stroomverbruik.

Reageer