SlimmeBoiler of opwarmen via daltarief? | Eneco Community
vraag

SlimmeBoiler of opwarmen via daltarief?

• 21 februari 2019
  • 5 reacties
  • 557 Bekeken

• Doet lekker mee (level 6)
  • 2 reacties
Goedenavond,

Ik huur een elektrische boiler van Eneco, deze heb ik 2,5 jaar geleden overgenomen van de vorige huurders. Ik heb 2 vragen.

Zojuist heb ik een e-mail ontvangen van Eneco dat ik binnenkort wordt gebeld om een afspraak te maken om een SlimmeBoiler module te installeren. Deze SlimmeBoiler warmt op tijdens een piek in de stroomvoorraad oid en dus niet 's nachts tijdens het daltarief. Eneco zegt ook dat je hiermee meer warm water hebt wanneer je het nodig hebt. Dat heb ik niet nodig. 's Ochtends douche ik en de rest van de dag gebruik ik geen warm water meer. Thee zet ik met de waterkoker, de afwas doet de afwasmachine. Dus heel leuk bedacht, maar ik heb er geen voordeel mee dat het stroomnetwerk minder wordt belast of dat ik de hele dag door warm water heb. Ik wil gewoon zo laag mogelijke kosten en zo min mogelijk betalen. Lijkt me logisch.

Eneco verklaart op hun website dat die SlimmeBoiler op de een of andere manier toch goedkoper is dan opwarmen tijdens het daltarief. Kan iemand mij uitleggen hoe dat kan? Kan ik dat op de een of andere manier controleren?

Mijn 2e vraag. Er is mij toen ik in mijn appartement (sociale huur) kwam wonen verteld dat de boiler opwarmt tijdens het daltarief. Nu zitten er op de boiler zelf weinig instellingen en ik heb een heel ouderwetse stoppenkast. Op de foto is het linker zwarte kastje met 1 witte stop voor de boiler. Onder de stop zit een schakelaar die naar links of naar rechts kan. Weet iemand waar die schakelaar voor dient? Is dit voor de nachtstand/dagstand? Zo ja, weet iemand of de schakelaar daadwerkelijk op de nachtstand staat? Hoe kan ik hier zelf achter komen? Ik heb geen Toon of ander modern apparaat, maar dat was met deze ouderwetse stoppenkast vast al duidelijk. In de eneco app kan ik niet echt een patroon ontdekken wat stroomverbruik betreft, de gegevens per uur lijken willekeurig.

Ik heb overigens nog nooit zonder warm water gezeten, dus ik vroeg me al langer af of de boiler wel echt op de nachtstand staat. Vanwege die SlimmeBoiler module wil ik het nu toch voor de zekerheid uitzoeken.

Ik heb op dit moment nog elektriciteit en kookgas van Eneco, maar over 1,5 week stap ik over naar Greenchoice. Ik heb geen idee of dat nog uitmaakt in het uitzoeken wat zuiniger is betreffende mijn boiler. Ik heb er geen zicht op of en wanneer ik een moderne groepenkast krijg, ik heb geen idee wie daar verantwoordelijk voor is.

Ik hoop dat iemand hier met mij mee kan denken en antwoord heeft op mijn vragen. Sorry voor het lange bericht, dat was niet de bedoeling.

Met vriendelijke groet,
Eendje

Voor de volledigheid een foto van de boiler:

5 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Die hele slimmeboiler truuk van Eneco moet je niet intrappen. De winst ligt enorm bij hun.
Stel jij betaald 22 cent voor piek en 19 cent voor dal. Exclusief belastingen is dat 9 cent piek en 6 cent dal.

Eneco gaat jouw nog steeds die 9 cent berekenen per kWh met de slimmeboiler. Hoewel ze wel claimen dat ie minder vaak aan gaat en 'begrijp' wanneer jij warm water nodig hebt. Allemaal leuk en aardig. En ja ze beloven ook nog eens dat je nooit duurder uit bent (dat kunnen ze amper controleren, want als jij ondertussen meer gaat douchen verbruikt je ook meer).

Nee, de winst ligt bij Eneco. De stroomkosten bij bepaalde overschotten (tijdens piektarief) kunnen soms wel heel laag zijn (1 cent, soms zelf wordt er geld gegeven als je stroom verbruikt!). Dus wil eneco maar al te graag op zo'n moment VEEL stroom gebruiken. Ze kunnen dat nog steeds voor die 9 cent aan jou door belasten. Maar het kost hun dan nog maar 1 cent of zelfs minder.

Zelf heb ik mijn boiler draaien op uur-flextarief van easyEnergy. Ik doe precies hetzelfde wat Eneco dus doet. Maar dan ligt de winst bij mij (hoewel het bij mij natuurlijk maar om tientjeswerk in het jaar gaat).

Dan nu je huidige boiler. Ik weet niet precies met jou boiler, maar de meeste boilers hebben electronica aanboord die kunnen luisteren naar het piek en daltarief signaal. Dat gaat op den duur niet meer werken want dat signaal gaat verdwijnen. Maar je bent vrij om er dan gewoon een klok-schakelaar op te zetten (die wel voldoende vermogen kan doorlaten uiteraaard).
Reputatie 6
Badge
@ThehogNL

Dank voor je reactie, al is deze wel heel erg zwart/wit afgeschilderd. Ik zal er wat meer kleur aan toevoegen.

Waarom SlimmeBoilers?
De reden dat Eneco voor slimme boilers gaat is vanuit een duurzame beweegreden. Momenteel is het is nog niet mogelijk om duurzame energie op te slaan, maar door de SlimmeBoilers kan dit weer wel waar deze energie anders verloren gaat. Ook slaat de boiler zoveel mogelijk aan wanneer er veel groene stroom beschikbaar is. Comfort laten we hierin niet achterwege; met een SlimmeBoiler heb je meer warm water, omdat de boiler voortaan opwarmt vóór je warme water dreigt op te raken. Daarnaast verliest een SlimmeBoiler minder warmte en dat bespaart energie.

Het effect op de energierekening bij verwarmen overdag ipv dal?
We weten nog niet exact hoe dit voor ieder huishouden uitpakt, maar de eerste testen tonen aan dat er een besparing op de energie rekening zal plaatsvinden. De SlimmeBoiler verliest namelijk minder warmte en dat bespaart energie. In gevallen waar een klant duurder uit is, zal op individuele basis een analyse volgen en kan er een correctie volgen. In geen enkel geval (bij gelijkblijvend verbruik) gaat je meer betalen!

Indien gewenst kan de SlimmeBoiler op afstand teruggezet worden naar het standaard weekprogramma waardoor de werking als vanouds zal zijn.

@eendje Ik hoop dat bovenstaande een antwoord geeft op jouw vraag, maar boven alles wil ik je warm welkom heten op het Eneco forum 🙂.

Groet, Urgel
Bedankt voor de reacties!

@ThehogNL Dat was dus wat ik ook dacht. Eneco kan hier simpelweg meer geld mee verdienen en ik kan niet controleren of ze de waarheid spreken. Ik wist de achtergrondinformatie niet, bedankt daarvoor! EasyEnergie onthou ik even, voorlopig zit ik nog vast aan Greenchoice. Die klokschakelaar waar jij het over hebt, waar zou ik die tussen moeten zetten? Voor zover ik het kan zien heeft de boiler geen snoer oid, zou die klokschakelaar dan bij de stoppenkast moeten? Misschien is dat die schakelaar die er al zit, al is het onduidelijk welke stand het daltarief is.

@Urgel De informatie die je geeft staat ook op de website van Eneco, die had ik al gelezen. Zoals ik al in mijn post aangaf heb ik geen enkel voordeel bij jullie voordelen.

Wat betreft de correctie, zoals je in mijn post kunt lezen heb ik nog 1,5 week elektriciteit en kookgas van Eneco en dan stap ik over naar Greenchoice. Die correctie zal dus een hoop gedoe worden, want wie is dan verantwoordelijk, wat geldt als bewijs etc. Ook is het vanuit Eneco heel makkelijk te weerleggen dat ik meer ga betalen aan stroom voor mijn boiler. Jullie kunnen simpelweg zeggen dat ik meer water verbruik of dat andere apparaten meer stroom verbruiken (want dat is afzonderlijk toch niet te meten) en dan zit ik met de kosten.

Wat betreft het op afstand terugzetten op de huidige stand. Kan ik controleren of het terugzetten is uitgevoerd? Kan ik het plaatsen van het SlimmeBoiler kastje weigeren?
Weet jij hoe het zit met die schakelaar in mijn stoppenkast?

@Urgel Ik hoop dat je antwoord geeft op mijn vragen. Voorlopig maak ik geen afspraak voor die SlimmeBoiler, en misschien wel nooit. Ik vind het een vaag ding met vage informatie betreft kosten en het lijkt erop dat ik er geen controle op heb.
Reputatie 6
Badge
@eendje

Om een lang verhaal kort te maken, je kan de SlimmeBoiler ook weigeren als je deze niet wilt. Uiteraard zouden we dat enorm zonde vinden want heel Nederland schakelt namelijk om.... en zoals eerder aangegeven zal je in geen enkel geval (bij gelijkblijvend verbruik) meer betalen!

Wat betreft het op afstand terugzetten naar het standaard weekprogramma en hoe je dit opmerkt, simpel... een boiler die overdag niet meer automatisch aanspringt spreekt boekdelen 😉.

Groet, Urgel
Reputatie 5
Badge +3
@eendje je boiler hangt ergens aan het stroom.. daar zou dan de tijdschakelaar tussen kunnen (daar zal ook de slimme boiler module tussen komen 🙂 ). Kan ook zijn dat ie in het zwarte kastje van je meterkast zit. Maakt ook eigenlijk helemaal niet uit.

Maar verwacht echt geen wonderen. Het gaat je nooit veel besparen. De enige manier (en dat is hoe de slimme boiler het waarschijnlijk doet) is grotendeels de temperatuur laag houden (bijv. 40 graden) en alleen omhoog brengen (naar 65 graden) als de stroomprijs laag is en minstens 1x per week vanwege legionelle. 40gr uit je warme kraan is ruim voldoende en vooral geen probleem als je automatisch mengkranen hebt in je douche.

Dit laatste doe ik dus zelf ook hetzij met een warmtepomp boiler, niet een normale electrische boiler. Principe is hetzelfde maar doordat het een warmtepomp is spaart het nog meer uit. Doorgaans is de laagste uurpijs op een dag veel lager dan de gemiddelde daltarief bij welke leverancier dan ook. En de laagste uurpijs is soms ook overdag (overproductie zon of wind).

Reageer