SlimmeBoiler of opwarmen via daltarief? | Eneco Community
beantwoord

SlimmeBoiler of opwarmen via daltarief?

  • 21 februari 2019
  • 16 reacties
  • 1646 Bekeken

  • Doet lekker mee (level 6)
  • 3 reacties
Goedenavond,

Ik huur een elektrische boiler van Eneco, deze heb ik 2,5 jaar geleden overgenomen van de vorige huurders. Ik heb 2 vragen.

Zojuist heb ik een e-mail ontvangen van Eneco dat ik binnenkort wordt gebeld om een afspraak te maken om een SlimmeBoiler module te installeren. Deze SlimmeBoiler warmt op tijdens een piek in de stroomvoorraad oid en dus niet 's nachts tijdens het daltarief. Eneco zegt ook dat je hiermee meer warm water hebt wanneer je het nodig hebt. Dat heb ik niet nodig. 's Ochtends douche ik en de rest van de dag gebruik ik geen warm water meer. Thee zet ik met de waterkoker, de afwas doet de afwasmachine. Dus heel leuk bedacht, maar ik heb er geen voordeel mee dat het stroomnetwerk minder wordt belast of dat ik de hele dag door warm water heb. Ik wil gewoon zo laag mogelijke kosten en zo min mogelijk betalen. Lijkt me logisch.

Eneco verklaart op hun website dat die SlimmeBoiler op de een of andere manier toch goedkoper is dan opwarmen tijdens het daltarief. Kan iemand mij uitleggen hoe dat kan? Kan ik dat op de een of andere manier controleren?

Mijn 2e vraag. Er is mij toen ik in mijn appartement (sociale huur) kwam wonen verteld dat de boiler opwarmt tijdens het daltarief. Nu zitten er op de boiler zelf weinig instellingen en ik heb een heel ouderwetse stoppenkast. Op de foto is het linker zwarte kastje met 1 witte stop voor de boiler. Onder de stop zit een schakelaar die naar links of naar rechts kan. Weet iemand waar die schakelaar voor dient? Is dit voor de nachtstand/dagstand? Zo ja, weet iemand of de schakelaar daadwerkelijk op de nachtstand staat? Hoe kan ik hier zelf achter komen? Ik heb geen Toon of ander modern apparaat, maar dat was met deze ouderwetse stoppenkast vast al duidelijk. In de eneco app kan ik niet echt een patroon ontdekken wat stroomverbruik betreft, de gegevens per uur lijken willekeurig.

Ik heb overigens nog nooit zonder warm water gezeten, dus ik vroeg me al langer af of de boiler wel echt op de nachtstand staat. Vanwege die SlimmeBoiler module wil ik het nu toch voor de zekerheid uitzoeken.

Ik heb op dit moment nog elektriciteit en kookgas van Eneco, maar over 1,5 week stap ik over naar Greenchoice. Ik heb geen idee of dat nog uitmaakt in het uitzoeken wat zuiniger is betreffende mijn boiler. Ik heb er geen zicht op of en wanneer ik een moderne groepenkast krijg, ik heb geen idee wie daar verantwoordelijk voor is.

Ik hoop dat iemand hier met mij mee kan denken en antwoord heeft op mijn vragen. Sorry voor het lange bericht, dat was niet de bedoeling.

Met vriendelijke groet,
Eendje

Voor de volledigheid een foto van de boiler:

icon

Beste antwoord door Urgel 22 februari 2019, 10:08

@ThehogNL

Dank voor je reactie, al is deze wel heel erg zwart/wit afgeschilderd. Ik zal er wat meer kleur aan toevoegen.

Waarom SlimmeBoilers?
De reden dat Eneco voor slimme boilers gaat is vanuit een duurzame beweegreden. Momenteel is het is nog niet mogelijk om duurzame energie op te slaan, maar door de SlimmeBoilers kan dit weer wel waar deze energie anders verloren gaat. Ook slaat de boiler zoveel mogelijk aan wanneer er veel groene stroom beschikbaar is. Comfort laten we hierin niet achterwege; met een SlimmeBoiler heb je meer warm water, omdat de boiler voortaan opwarmt vóór je warme water dreigt op te raken. Daarnaast verliest een SlimmeBoiler minder warmte en dat bespaart energie.

Het effect op de energierekening bij verwarmen overdag ipv dal?
We weten nog niet exact hoe dit voor ieder huishouden uitpakt, maar de eerste testen tonen aan dat er een besparing op de energie rekening zal plaatsvinden. De SlimmeBoiler verliest namelijk minder warmte en dat bespaart energie. In gevallen waar een klant duurder uit is, zal op individuele basis een analyse volgen en kan er een correctie volgen. In geen enkel geval (bij gelijkblijvend verbruik) gaat je meer betalen!

Indien gewenst kan de SlimmeBoiler op afstand teruggezet worden naar het standaard weekprogramma waardoor de werking als vanouds zal zijn.

@eendje Ik hoop dat bovenstaande een antwoord geeft op jouw vraag, maar boven alles wil ik je warm welkom heten op het Eneco forum 🙂.

Groet, Urgel
Bekijk origineel

16 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
Donderdag komen ze hem eruit halen en hij komt er niet meer in! De klantenservice weet nergens wat van en niemand kan mij uitleggen waarom ik meer verbruik sinds de module erinzit. Zelf kan ik het wel verklaren omdat hij overdag opwarmt en hij door de monteur op de hoogste stand is gezet. Voorheen stond alles op minimaal en had altijd warm water.
Ik ben der echt klaar mee met die module!


@Brenny1

Mijn excuses als ik een foute aanname doe m.b.t tot een oplossing die is geboden, maar volgens mij hebt je dit toch echt zelf bevestigd 🤔. Verder kan inderdaad niemand aangeven waarom je meer verbruikt. Hiervoor dien je of meetapparatuur in je woning te hebben of een Eneco-medewerker die 24/7 in je woning aanwezig is om dit te monitoren. Dit laatste is wat drastisch en overdreven, maar prettig lijkt mij anders.

Op het moment dat de jaarnota wordt opgemaakt en er grote afwijkingen zichtbaar zijn t.o.v. voorgaande jaren kan inderdaad gekeken worden naar de verschillen.

Verder geef je aan dat je bewust bezig bent met je energieverbruik, wat ik uiterst positief vind! Ik kan alleen nog niet de link leggen met hetgeen je hier aangeeft.
  • Hoe hou je het dagelijks verbruik bij, waardoor je kan concluderen dat deze door de SlimmeBoiler is verdubbeld? (de één gebruikt bijvoorbeeld Toon, de ander een Excel bestand). Ben je toevallig in het bezit van Toon?
  • Heb je deze periode qua verbruik ook vergeleken met dezelfde periode van vorig jaar?
Groet. Urgel
Goedemiddag @Brenny1

Zelf heb ik geen zicht in waar je hoger verbruik vandaan komt. Wel vind ik het fijn voor je dat je een oplossing is geboden ☺


Groet. Urgel



Er is geen oplossing geboden want hier op het forum word verteld dat hij weer terug gezet kan worden in het oude programma. Maar als il vervolgens de klantenservice bel weten ze nergens wat van!

En als ik vervolgens vraag of ze kunnen zien waarom ik meer dagtarief heb verbruikt dan normaal wisten ze me ook niks te vertellen.

Als ik vervolgens vertel dat het van de slimme module komt kan dat niet. Zelf heb ik het bijgehouden en het klopt wel degelijk dat het van de module komt. Vervolgens vraag je over hoe dat verrekend word, zeggen ze dat doen we aan het einde van het jaar. Maar ik weet nu al als je dan aanklopt dat het niet klopt krijg je het vinger gewijs dat ik meer warm water en stroom heb verbruikt en dat het niet door die module komt. Wat uiteindelijk zoals ik verwachte dus wel is.

Op jullie website staat duidelijk dat hij oplaad als er een stroom overschot is. Maar dit overschot is kwa prijs goedkoper dan het nachttarief maar word wel berekend als dagterief omdat hij overdag ook oplaad. Wat raar is want de monteur die het instaleerde verzekerde mij dat hij tussen 24.00 en 05.00 oplaad en niet heel de dag zoals nu het geval is. En dat hij een weekje moest inregelen om te kijken wanneer er warm water gebruikt word.

Niemand maar dan ook niemand bij de klantenservice weet iets van die module en kunnen niks verklaren of uitleggen.

Bij mij gaat hij eruit want ik ga niet betalen voor iets wat ik niet gebruik en nu al duurder is dan de belofte (het zou stuk goedkoper zijn).
Ik heb ook geen zin in gezeik dat ik uiteindelijk aan het einde van het jaar meer bij moet betalen en dat er word gezegd dat ik meer stroom en warm water heb verbruikt. Als je nu al vanaf 10-9 tot 30-9 al 25kilowatt meer verbruikt als je alleen ben is dat ontzettend veel! En allemaal sinds die module!

Ik heb geen warmer water nodig en ook niet meer. Als hij gewoon weer alleen snachts oplaad en kouder gezet word is het voor mij prima en heb ik meer dan voldoende warm water.

Donderdag gaat hij er eindelijk uit en is alles weer bij het oude wat prima is. En die module komt er nooit meer in!
Reputatie 7
Badge +2
Goedemiddag @Brenny1

Zelf heb ik geen zicht in waar je hoger verbruik vandaan komt. Wel vind ik het fijn voor je dat je een oplossing is geboden ☺

Groet. Urgel
Goedemorgen @Brenny1

Allereerst, welkom op de community en wat leuk dat je gebruik maakt van de SlimmeBoiler module ☺ Wel is het inderdaad vreemd dat je 25kWh extra verbruik hebt. Dit maakt mij heel nieuwsgierig! Op welke manier/met welk meetapparatuur heb je dit kunnen 'linken' aan de SlimmeBoiler?

Uiteindelijk zie je pas op de jaarnota wat je totale verbruik is geweest en of deze gelijk, gunstig of minder gunstig uitvalt t.o.v het voorgaande jaar.

Nu lees ik dat je graag van de SlimmeBoiler module af wil, maar demonteren doen we niet. Wat we wel kunnen is ervoor zorgen dat de boiler weer gaat functioneren, zoals voorheen. Het water zul je dan, bij behoefte, zelf dienen te verwarmen via de knop op de boilermodule.

Ik hoor graag of dat je wens is.

Groet. Urgel

Dit heb ik kunnen linken doordat ik de tijden heb opgeschreven dat de boiler opwarmt. Doordat hij opwarmt ben ik verdubbeld in mijn dagelijks verbruik kwa elektra en dat is sinds die boiler module erinzit.
Ik ben erg bewust bezig met mijn stroom en gasverbruik.
Donderdag komen ze hem eruit halen en hij komt er niet meer in! De klantenservice weet nergens wat van en niemand kan mij uitleggen waarom ik meer verbruik sinds de module erinzit. Zelf kan ik het wel verklaren omdat hij overdag opwarmt en hij door de monteur op de hoogste stand is gezet. Voorheen stond alles op minimaal en had altijd warm water.
Ik ben der echt klaar mee met die module!
Reputatie 7
Badge +2
Goedemorgen @Brenny1

Allereerst, welkom op de community en wat leuk dat je gebruik maakt van de SlimmeBoiler module ☺ Wel is het inderdaad vreemd dat je 25kWh extra verbruik hebt. Dit maakt mij heel nieuwsgierig! Op welke manier/met welk meetapparatuur heb je dit kunnen 'linken' aan de SlimmeBoiler?

Uiteindelijk zie je pas op de jaarnota wat je totale verbruik is geweest en of deze gelijk, gunstig of minder gunstig uitvalt t.o.v het voorgaande jaar.

Nu lees ik dat je graag van de SlimmeBoiler module af wil, maar demonteren doen we niet. Wat we wel kunnen is ervoor zorgen dat de boiler weer gaat functioneren, zoals voorheen. Het water zul je dan, bij behoefte, zelf dienen te verwarmen via de knop op de boilermodule.

Ik hoor graag of dat je wens is.

Groet. Urgel
Dat er tijdens Normaal tarief wordt opgewarmd is nu juist onderdeel van dit duurzame project. Er was dus kennelijk (groene) stroom over. 🤔
Uiteindelijk kan je pas op de afrekening zien wat het in geld 💰 uitgedrukt voor je echt betekend. 😏

Zie ook het eerdere bericht in dit topic hierover van de moderator @Urgel :

QuoteHet effect op de energierekening bij verwarmen overdag ipv dal?
We weten nog niet exact hoe dit voor ieder huishouden uitpakt, maar de eerste testen tonen aan dat er een besparing op de energie rekening zal plaatsvinden. De SlimmeBoiler verliest namelijk minder warmte en dat bespaart energie. In gevallen waar een klant duurder uit is, zal op individuele basis een analyse volgen en kan er een correctie volgen. In geen enkel geval (bij gelijkblijvend verbruik) gaat je meer betalen!

Indien gewenst kan de SlimmeBoiler op afstand teruggezet worden naar het standaard weekprogramma waardoor de werking als vanouds zal zijn.
Einde quote


Ik heb gebeld en ze weten er biks van dat hij op afstand weer naar het oude programma gezet kan worden. Ook van de terug betaling weten ze niks!
Hij gaat eruit en komt er nooit meer in! Het is dat ik met de huur van mijn boiler aan jullie vastzit anders waren jullie een klant armer!

Wat een onprofessioneel en onbeschoft bedrijf!
Brandje,

Dit hebben ze nooit aan mij verteld als hij gwn weer terug op het oude programma gaat mag hij blijven anders gaat hij er alsnog uit!

Gr
Dat er tijdens Normaal tarief wordt opgewarmd is nu juist onderdeel van dit duurzame project. Er was dus kennelijk (groene) stroom over. 🤔
Uiteindelijk kan je pas op de afrekening zien wat het in geld 💰 uitgedrukt voor je echt betekend. 😏

Zie ook het eerdere bericht in dit topic hierover van de moderator @Urgel :

Quote
Het effect op de energierekening bij verwarmen overdag ipv dal?
We weten nog niet exact hoe dit voor ieder huishouden uitpakt, maar de eerste testen tonen aan dat er een besparing op de energie rekening zal plaatsvinden. De SlimmeBoiler verliest namelijk minder warmte en dat bespaart energie. In gevallen waar een klant duurder uit is, zal op individuele basis een analyse volgen en kan er een correctie volgen. In geen enkel geval (bij gelijkblijvend verbruik) gaat je meer betalen!

Indien gewenst kan de SlimmeBoiler op afstand teruggezet worden naar het standaard weekprogramma waardoor de werking als vanouds zal zijn.
Einde quote
Ik had de slimme boiler modulle laten plaatsen.
En je raad het al 25kilowatt extra verbuik in dagtarief terwijl hij normaal in nachttarief oplaadde.
Eneco gebeld en werd van kastje naar de muur gestuurd en niemand kon mij vertellen waarom. Zelfs de beloofde verrekening van de kosten word niet gedaan zoals beloofd. Donderdag komen ze het kastje ophalen want voor mij is het voordeliger zonder slimme module dan met.
Want ik heb geen zin in vingergewijs van eneco en ga niet meer betalen voor iets wat ik niet gebruik of nodig heb en ik kan er geen tijdslot tussen zetten zodat hij alleen in nachttarief op kan laden.

De mensen van de slimme boiler module van de klantenservice zijn erg onvriendelijk en sturen je door naar algemene klantenservice die niks van de module weten of van de voorwaarden. Vervolgens bel je opnieuw de slimme module klantenservice en word je afgeimpeld en word er niet naar je geluisterd!

Erg ontevreden over de slimme module!!
Reputatie 6
Badge +3
Tijdstip kan wel kloppen: https://www.apxgroup.com/market-results/apx-power-nl/dashboard
Je zit daar dat de stroom het goedkoopst qua inkoop is rond 3 tot 5 uur snachts. Dus dat is het moment dat Eneco die boilers aanzet. Zij betalen dan maar een cent of twee drie, en rekenen jou daar je standaard (dal)tarief voor.
Doorgaans is 1 keer opwarmen per etmaal ook echt wel genoeg. En midden in de nacht opwarmen is beter voor jou comfort dan om 23u opwarmen als jij altijd in de ochtend doucht. Want je water is dan warmer (hoewel niemand onder de douch staat met water hoger dan 40 graden 🙂
Mijn ervaring tot zover:
* De slimme boiler is een leuk idee maar in de praktijk werkt het nog een beetje dom want de boiler inclusief slimme module zit bij mij nog achter een dag/nachtschakelaar, waardoor er alsnog alleen 's nachts opgewarmd wordt. Volgens mij had de monteur dit ook wel door, maar die kwam alleen voor het boiler-deel. Geen van de voordelen genoemd op https://www.eneco.nl/energieproducten/slimmeboiler-module/ is zo van toepassing
* Tijdens installatie wordt de bestaande thermostaat van de boiler op zijn maximum-stand gezet en de knop wordt daarna verwijderd. De slimme boilermodule neemt dan de temperatuurregeling over. Je kan hem dus niet meer zelf instellen (alleen nog aan/uit met de knop). Het heetwater is nu veel heter dan voorheen.
* Of ik nu duurder of goedkoper uit ben, weet ik nog niet, maar aannemelijk is dat er nu meer energie verloren gaat door de hogere watertemperatuur.
* Op het dagverbruik zie ik nu dat de boiler om een uur of 3 's nachts energie verbruikt ipv om 23 uur (wanneer de nachtstroom ingaat).

Dus, als je nu nog dag/nachtstroom-schakeling hebt voor je boiler, let dan op dat deze niet langer actief is i.c.m. de slimme boiler module, want de combinatie van die twee maakt het geheel weer dom.

Binnenkort heb ik de 3e afspraak met een monteur om dan hopelijk de boel wel logisch aangesloten te krijgen.
Reputatie 6
Badge +3
@eendje je boiler hangt ergens aan het stroom.. daar zou dan de tijdschakelaar tussen kunnen (daar zal ook de slimme boiler module tussen komen 🙂 ). Kan ook zijn dat ie in het zwarte kastje van je meterkast zit. Maakt ook eigenlijk helemaal niet uit.

Maar verwacht echt geen wonderen. Het gaat je nooit veel besparen. De enige manier (en dat is hoe de slimme boiler het waarschijnlijk doet) is grotendeels de temperatuur laag houden (bijv. 40 graden) en alleen omhoog brengen (naar 65 graden) als de stroomprijs laag is en minstens 1x per week vanwege legionelle. 40gr uit je warme kraan is ruim voldoende en vooral geen probleem als je automatisch mengkranen hebt in je douche.

Dit laatste doe ik dus zelf ook hetzij met een warmtepomp boiler, niet een normale electrische boiler. Principe is hetzelfde maar doordat het een warmtepomp is spaart het nog meer uit. Doorgaans is de laagste uurpijs op een dag veel lager dan de gemiddelde daltarief bij welke leverancier dan ook. En de laagste uurpijs is soms ook overdag (overproductie zon of wind).
Reputatie 7
Badge +2
@eendje

Om een lang verhaal kort te maken, je kan de SlimmeBoiler ook weigeren als je deze niet wilt. Uiteraard zouden we dat enorm zonde vinden want heel Nederland schakelt namelijk om.... en zoals eerder aangegeven zal je in geen enkel geval (bij gelijkblijvend verbruik) meer betalen!

Wat betreft het op afstand terugzetten naar het standaard weekprogramma en hoe je dit opmerkt, simpel... een boiler die overdag niet meer automatisch aanspringt spreekt boekdelen 😉.

Groet, Urgel
Bedankt voor de reacties!

@ThehogNL Dat was dus wat ik ook dacht. Eneco kan hier simpelweg meer geld mee verdienen en ik kan niet controleren of ze de waarheid spreken. Ik wist de achtergrondinformatie niet, bedankt daarvoor! EasyEnergie onthou ik even, voorlopig zit ik nog vast aan Greenchoice. Die klokschakelaar waar jij het over hebt, waar zou ik die tussen moeten zetten? Voor zover ik het kan zien heeft de boiler geen snoer oid, zou die klokschakelaar dan bij de stoppenkast moeten? Misschien is dat die schakelaar die er al zit, al is het onduidelijk welke stand het daltarief is.

@Urgel De informatie die je geeft staat ook op de website van Eneco, die had ik al gelezen. Zoals ik al in mijn post aangaf heb ik geen enkel voordeel bij jullie voordelen.

Wat betreft de correctie, zoals je in mijn post kunt lezen heb ik nog 1,5 week elektriciteit en kookgas van Eneco en dan stap ik over naar Greenchoice. Die correctie zal dus een hoop gedoe worden, want wie is dan verantwoordelijk, wat geldt als bewijs etc. Ook is het vanuit Eneco heel makkelijk te weerleggen dat ik meer ga betalen aan stroom voor mijn boiler. Jullie kunnen simpelweg zeggen dat ik meer water verbruik of dat andere apparaten meer stroom verbruiken (want dat is afzonderlijk toch niet te meten) en dan zit ik met de kosten.

Wat betreft het op afstand terugzetten op de huidige stand. Kan ik controleren of het terugzetten is uitgevoerd? Kan ik het plaatsen van het SlimmeBoiler kastje weigeren?
Weet jij hoe het zit met die schakelaar in mijn stoppenkast?

@Urgel Ik hoop dat je antwoord geeft op mijn vragen. Voorlopig maak ik geen afspraak voor die SlimmeBoiler, en misschien wel nooit. Ik vind het een vaag ding met vage informatie betreft kosten en het lijkt erop dat ik er geen controle op heb.
Reputatie 7
Badge +2
@ThehogNL

Dank voor je reactie, al is deze wel heel erg zwart/wit afgeschilderd. Ik zal er wat meer kleur aan toevoegen.

Waarom SlimmeBoilers?
De reden dat Eneco voor slimme boilers gaat is vanuit een duurzame beweegreden. Momenteel is het is nog niet mogelijk om duurzame energie op te slaan, maar door de SlimmeBoilers kan dit weer wel waar deze energie anders verloren gaat. Ook slaat de boiler zoveel mogelijk aan wanneer er veel groene stroom beschikbaar is. Comfort laten we hierin niet achterwege; met een SlimmeBoiler heb je meer warm water, omdat de boiler voortaan opwarmt vóór je warme water dreigt op te raken. Daarnaast verliest een SlimmeBoiler minder warmte en dat bespaart energie.

Het effect op de energierekening bij verwarmen overdag ipv dal?
We weten nog niet exact hoe dit voor ieder huishouden uitpakt, maar de eerste testen tonen aan dat er een besparing op de energie rekening zal plaatsvinden. De SlimmeBoiler verliest namelijk minder warmte en dat bespaart energie. In gevallen waar een klant duurder uit is, zal op individuele basis een analyse volgen en kan er een correctie volgen. In geen enkel geval (bij gelijkblijvend verbruik) gaat je meer betalen!

Indien gewenst kan de SlimmeBoiler op afstand teruggezet worden naar het standaard weekprogramma waardoor de werking als vanouds zal zijn.

@eendje Ik hoop dat bovenstaande een antwoord geeft op jouw vraag, maar boven alles wil ik je warm welkom heten op het Eneco forum 🙂.

Groet, Urgel
Reputatie 6
Badge +3
Die hele slimmeboiler truuk van Eneco moet je niet intrappen. De winst ligt enorm bij hun.
Stel jij betaald 22 cent voor piek en 19 cent voor dal. Exclusief belastingen is dat 9 cent piek en 6 cent dal.

Eneco gaat jouw nog steeds die 9 cent berekenen per kWh met de slimmeboiler. Hoewel ze wel claimen dat ie minder vaak aan gaat en 'begrijp' wanneer jij warm water nodig hebt. Allemaal leuk en aardig. En ja ze beloven ook nog eens dat je nooit duurder uit bent (dat kunnen ze amper controleren, want als jij ondertussen meer gaat douchen verbruikt je ook meer).

Nee, de winst ligt bij Eneco. De stroomkosten bij bepaalde overschotten (tijdens piektarief) kunnen soms wel heel laag zijn (1 cent, soms zelf wordt er geld gegeven als je stroom verbruikt!). Dus wil eneco maar al te graag op zo'n moment VEEL stroom gebruiken. Ze kunnen dat nog steeds voor die 9 cent aan jou door belasten. Maar het kost hun dan nog maar 1 cent of zelfs minder.

Zelf heb ik mijn boiler draaien op uur-flextarief van easyEnergy. Ik doe precies hetzelfde wat Eneco dus doet. Maar dan ligt de winst bij mij (hoewel het bij mij natuurlijk maar om tientjeswerk in het jaar gaat).

Dan nu je huidige boiler. Ik weet niet precies met jou boiler, maar de meeste boilers hebben electronica aanboord die kunnen luisteren naar het piek en daltarief signaal. Dat gaat op den duur niet meer werken want dat signaal gaat verdwijnen. Maar je bent vrij om er dan gewoon een klok-schakelaar op te zetten (die wel voldoende vermogen kan doorlaten uiteraaard).

Reageer