Op welke temperatuur moet ik de CV instellen? | Eneco Community
beantwoord

Op welke temperatuur moet ik de CV instellen?

• 27 januari 2017
  • 17 reacties
  • 28531 Bekeken

• Liefhebber (level 10)
  • 11 reacties
Ik vroeg me af op welke temperatuur ik de CV moet instellen voor het zo zuinig mogelijk verwarmen van ons huis. Het huis is oud en niet geïsoleerd en bevat veel radiatoren (rond de 16, ongeveer 11 staan open). Op de ketel zit een klein draaiknopje waarmee je de temperatuur kunt instellen van 40 tot 90 graden (zie foto).

Deze stond op 80 graden. Nu ligt de temperatuur al dagen dik onder het vriespunt en zou ik verwachten om dan een hoge temperatuur te hanteren. Is deze 80 graden dan een goede temperatuur?
Vanaf volgende week wordt het weer ver boven nul dus zou ik verwachten dat ik een lagere temperatuur moet hanteren. Welke temperatuur is dan geschikt om te gebruiken (buitentemp. 8-10 grad)?

De ketel betreft trouwens een Nefit Ecomline HR 43kW uit mn hoofd.
icon

Beste antwoord door StéphanL 10 april 2019, 12:25

Naar aanleiding van deze vraag heeft onze eigen @Gijs Diependaal van Eneco een blogje geschreven. Lees hem hier: Op welke temperatuur stel je je CV zo zuinig mogelijk in? De onderwerpen die aan bod komen:

• Op welke kamertemperatuur zet ik mijn thermostaat?
  • Het afstellen van de cv
  • Radiatoren en vorstbeveiligingsstand
  • Ventileer je huis
Bekijk origineel

17 Reacties

Dat zg variabel houden van de aanvoer pas ik al jaren toe.
Als het straks 8 - 10 grd buiten is dan is in een goed geïsoleerd huis 50 grd al voldoende.
Ik vermoed dat jij met 60 grd prima uitkomt.
Gewoon eens proberen.

Kijk ik zelf loop niet iedere keer naar zolder; pas als er langdurig nachtvorst komt pas ik het iets aan.
Met 50 grd behaal ik het hoogste rendement en op m'n retourleiding bij de CV is de temperatuur dan ongeveer 15 a 20 grd lager.
Op advies van een medeforumlid @Berny ga ik ook de pompsnelheid terugzetten op 1.
Scheelt veel stroom verbruik en onderweg wordt de warmte beter aan de radiatoren afgegeven.
Op 65 graden zal voldoende zijn, als de retour binnen de condens grens terug komt in de ketel.

@Brandje, heb je het nog niet gedaan? Het wordt beter in de radiatoren afgegeven en beter in de ketel opgenomen, en zorgt voor een grotere delta T, wat gelijk staat aan meer rendement uit condens in de warmtewisselaar.
@Prins,
Jouw pomp draait nu 24uur per dag (95W), het hele jaar door, al jaren neem ik aan. Je kan de pompsnelheid niet verlagen, maar wel de schakeling veranderen.

Uit de handleiding van de Ecomline...
Hier heb ik hem al tijden op 55gr. Met de dagen dat het hier flink onder 0 was stond hij op 65gr

Woning is goed geïsoleerd.

@Berny klopt wat betreft maar twee standen Ecomline. Heb deze cv 17 jaar gehad. Indien de gebruiker handig is en weet wat je doet kun je binnenin via een potmetertje de toevoer iets aanpassen. Iets wat ik vorig jaar heb gedaan en resulteerde andermaal in een betere rendement en dus een besparing.

@Brandje, heb je het nog niet gedaan? Het wordt beter in de radiatoren afgegeven en beter in de ketel opgenomen, en zorgt voor een grotere delta T, wat gelijk staat aan meer rendement uit condens in de warmtewisselaar.

Hoi Pedro,

Gaat as maandag gebeuren.
Ben nu nog afwezig.
Tenslotte is het een schroevendraaier er in en klaar.
Ik houd je op de hoogte!
@mpleizr, bedankt voor de aanvulling, dat is een zeer goede tip. Maar aangezien dat @Prins een vrij groot installatie heeft en de pomp kan 5,5 m opvoerhoogte, het is wel een kwestie van proberen. Had jij ook net zo veel radiatoren?

Hoi Ton, ik ben heel benieuwd naar jouw ervaring. In het algemeen zijn de cv pompen (en ketels) overgedimentioneerd voor de gemiddelde Nederlandse huis. De cv ketels fabrikanten willen garandeer dat zijn producten in zo veel mogelijk en verschillende installaties kunnen functioneren zonder te veel klachten.
Hoi Pedro,

Ja ik ga je uiteraard mijn ervaringen vertellen.
Ik begrijp eigenlijk niet waarom ik dit niet veel eerder heb gedaan...
Uiteindelijk hoeft mijn CV alleen de benedenverdieping te verwarmen.
De radiator in de douche is al jaren geleden verdwenen en vervangen door een elektrische badkamerkachel.
Simpel weg om dat ik binnen 1 minuut de badkamer heel warm wil hebben als ik in m'n niksie sta.
En dat ook in het voor en na seizoen als de CV niet actief is.
@mpleizr, bedankt voor de aanvulling, dat is een zeer goede tip. Maar aangezien dat @Prins een vrij groot installatie heeft en de pomp kan 5,5 m opvoerhoogte, het is wel een kwestie van proberen. Had jij ook net zo veel radiatoren?

Ging destijds om 10 radiatoren in een redelijk groot huis die in de loop der jaren aardig geïsoleerd is geworden.

Het veranderen van de stand heb ik heel voorzichtig gedaan en niet te veel. Op gevoel gedaan. Doordat er een directe verschil was waar te nemen heb ik hem zo gelaten.
Laat je even weten Ton zodra je weer op je stekkie zit, en de instelling heb aangepast hoe het bevalt?. Dan moet ik ook maar weer eens gaan sleutelen

Heb er nu voorlopig tijd genoeg voor.
Jazeker Mark.
De stand is nu 3; ik ga gewoon meteen naar 1 toe en ben benieuwd hoe Toon®️ daar op acteert.
@Prins,
Jouw pomp draait nu 24uur per dag (95W), het hele jaar door, al jaren neem ik aan. Je kan de pompsnelheid niet verlagen, maar wel de schakeling veranderen.

Uit de handleiding van de Ecomline...

De keteltemperatuur heb ik gelijk aangepast naar 65-70 graden.

Heb hem vannacht eens naar stand 1 gezet en op Toon is sluipverbruik afgenomen met zo'n 60 watt! Alsof je continu een gloeilamp laat branden... Per jaar zo'n 525 kWh (ruim 10% van ons jaarverbruik). Maar ik had wel het idee dat de radiatoren die verder van de CV vandaan waren snel afkoelden of niet eens warm werden, wat natuurlijk best logisch is. Ik laat hem voorlopig nog even op 2 staan en als het verwarmen nauwlijks meer nodig is, zet ik hem op 1. Op jaarbasis scheelt dit toch weer in die 8 maanden dat de verwarming niet of nauwlijks aan staat.

Bedankt voor de tip!
Hoi Prins,
Dat is een behoorlijke besparing op jaarbasis.
Wat je ook nog zou kunnen proberen, is jouw installatie waterzijd inregelen of balanceren.
Zet je de pomp terug op 1 en de radiatoren dichterbij de ketel, of waar je niet zo veel warmte nodig hebt af te knijpen, en de radiatoren verder van de ketel vandaan, maximaal openen. Dat is een kwestie van uitproberen, tot een punt dat alle radiatoren even veel waterstroom hebben.
Dan pas is jouw installatie redelijk in balans, nu stroomt terug naar de ketel via de minste weerstand, de te ver open radiatoren. Toch 525KWh is de moeite waard om in te regelen.
Dan krijg je ook nog extra, meer condens in de ketel, wegens de lager waterstroom en geeft je meer tijd om warmte opgenomen te worden in de ketel en meer tijd om afgeven te worden in de radiatoren.
Hoi Prins,
Dat is een behoorlijke besparing op jaarbasis.
Wat je ook nog zou kunnen proberen, is jouw installatie waterzijd inregelen of balanceren.
Zet je de pomp terug op 1 en de radiatoren dichterbij de ketel, of waar je niet zo veel warmte nodig hebt af te knijpen, en de radiatoren verder van de ketel vandaan, maximaal openen. Dat is een kwestie van uitproberen, tot een punt dat alle radiatoren even veel waterstroom hebben.
Dan pas is jouw installatie redelijk in balans, nu stroomt terug naar de ketel via de minste weerstand, de te ver open radiatoren. Toch 525KWh is de moeite waard om in te regelen.
Dan krijg je ook nog extra, meer condens in de ketel wegens de lager waterstroom, en geeft je meer tijd om warmte opgenomen te worden in de ketel en meer tijd om afgeven te worden in de radiatoren.
Je moet ook de tijd aan de Toon geven om aan de nieuwe situatie aan te wennen. Hij moet door hebben dat ie iets langer moet stoken omdat het watertemperatuur ook verlagd is en iets langer duurt dat bij het laatste radiator aankomt, waarschijnlijk waar de Toon zich bevindt.
Dat waterzijdig klinkt inderdaad als een betere oplossing dan dat ik nu heb gedaan.

Nu heb ik alleen wel een vraag. De Toon hangt in de gang met een radiator in de buurt. Deze radiator wordt, samen met die aan de voorkant van het huis, als een van de eerste in het huis warm als de thermostaat aan slaat, hij zit dus dichtbij de ketel. Als ik deze radiator dus verder dichtdraai en een paar andere die dichterbij zitten ook, wordt het dan niet langzamer warm in deze ruimtes en is er dus meer gas nodig om op temperatuur te komen aangezien de thermostaat hier hangt? Het voordeel van het waterzijdig inregelen lijkt mij dan alleen dat de ruimtes gelijkmatiger warm worden, maar niet dat het minder gas kost?

Wat ik probeer te zeggen is: de pomp gaat naar stand 1 en bespaart me 100 euro per jaar aan elektriciteit, maar in ruil hiervoor verwacht ik dat ik meer moet bijstoken omdat de thermostaat later afslaat. De besparing in elektriciteit verlies ik in het extra gasverbruik (0,65€/m3 tegenover ongeveer 0,21€/kWh).

Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?
@Prins

Waterzijdg inregelen zorgt ervoor dat elke radiator het juiste volume water krijgt. Met het inregelen wordt de maximale doorstroomopening ingesteld. Enerzijds met het binnenwerk van de radiatorkraan en anderzijds met het voetventiel. Een radiator ver van de cv-ketel moet een grotere opening hebben dan een radiator dichtbij de ketel.

Een goed ingeregelde installatie zorgt voor een snelle, gelijkmatige opwarming van alle vertrekken in huis, zonder warmteverspilling. En omdat er minder warmte opgewekt hoeft te worden, dalen je energiekosten.

Dus als je alles goed inregeld kost het niet meer gas maar ga je besparen
Ik kon het niet beter zeggen dan @mplezier.

Ter aanvulling, met een goede ingeregeld installatie bespaar je heel veel gas, plus 525KWh, en als extraatje, hal je meer energie uit condens in de warmtewisselaar van de ketel.
Als je de radiatoren dichterbij de ketel afknijpt dan wordt het water geforceerd naar andere radiatoren dat verder staan, waarschijnlijk in een verblijf ruimte.
Je hebt ook een ongunstige plek voor de Toon, een gang is meestal een tocht plek, en ook nog met een radiator in de buurt, maakt Toon een beetje gek, met veel temperatuur schommelingen. Ideaal, zou zijn de Toon naar een "rustig" plek verplaatsen indien mogelijk.

En de thermostaat gaat niet later afslaan maar vaker, als gevolg dat de ketel op een lager vermogen gaat stoken, omdat de radiatoren minder warmte bevatten, de ketel hoeft elke keer bij te verwarmen ipv het hele cyclus opnieuw te beginnen. Omdat het water in het systeem is al dichterbij de gewenste watertemperatuur, 70 graden. Hoe groter het verschil, hoe harder de brander gaat stoken.
Reputatie 4
Badge +3
Naar aanleiding van deze vraag heeft onze eigen @Gijs Diependaal van Eneco een blogje geschreven. Lees hem hier: Op welke temperatuur stel je je CV zo zuinig mogelijk in? De onderwerpen die aan bod komen:

• Op welke kamertemperatuur zet ik mijn thermostaat?
  • Het afstellen van de cv
  • Radiatoren en vorstbeveiligingsstand
  • Ventileer je huis

Reageer