Nieuwe ketel maar hoger gasverbruik | Eneco Community
beantwoord

Nieuwe ketel maar hoger gasverbruik

• 9 november 2016
  • 29 reacties
  • 3113 Bekeken

Hallo,

Sinds we de toon hebben zijn er slimme meters geplaatst en begin dit jaar hebben we een nieuwe cv ketel gekregen.
We hadden verwacht dat met de nieuwe ketel erop vooruit zouden gaan, maar ten opzichte van vorig jaar betalen we al 40 euro per maand meer en nu blijkt dat ons gasverbruik nog even hoog of zelfs hoger zou zijn.

Persoonlijk vind ik dit nogal vreemd en een maamdbedrag van 260 erg fors.

Graag hoor ik wat we hiermee kunnen doen..

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Danielle 9 november 2016, 10:26

@Huis Anak,

Welkom op onze Community!
Naar aanleiding van de jaarnota van afgelopen juli waarop je bij moest betalen, hebben we het termijnbedrag verhoogd naar €261. Op Toon zijn hier ook de inschattingen op baseerd. Hoe sta je ervoor als je kijkt in het Status Verbruik? Als ik een herberekening maak o.b.v. de standen, zie ik wel een positief resultaat voor het gasverbruik. Bij de nieuwe inschatting komt het gasverbruik wat lager uit en dat is natuurlijk goed nieuws. 🙂
Bekijk origineel

29 Reacties

Reputatie 7
Badge +8
Over wat voor CV Ketel hebben we het? Merk en type.

Vraag u installateur is om de dynamische gasdruk is te controleren op de cv ketel?

Kan zijn dat er een tappot in zit, deze word dan standaard continue voorverwarmd voor snel warm water..
Reputatie 7
Badge +6
@Huis Anak,

Welkom op onze Community!
Naar aanleiding van de jaarnota van afgelopen juli waarop je bij moest betalen, hebben we het termijnbedrag verhoogd naar €261. Op Toon zijn hier ook de inschattingen op baseerd. Hoe sta je ervoor als je kijkt in het Status Verbruik? Als ik een herberekening maak o.b.v. de standen, zie ik wel een positief resultaat voor het gasverbruik. Bij de nieuwe inschatting komt het gasverbruik wat lager uit en dat is natuurlijk goed nieuws. 🙂
Reputatie 7
Badge +8
Zo dat is idd een fors bedrag.
Als je op je Toon de vergelijking hebt met anderen met een zelfde huis, gezinssamenstelling zit je daar dan ook zo ver boven?
Dat werkt bij ons niet helaas dus vind het ook lastig vergelijken.
Het verbaast me helemaal omdat we eerst een 16 jaar oude ketel hadden en nu een nieuwe.
En er is dus blijkbaar geen verschil, wat ik persoonlijk heel vreemd vind.
Badge +5
Het is erg lastig als je geen vergelijk hebt op Toon maar wellicht kun je hier op dit forum iets laten weten over de woning en gezinssamenstelling en wat je nu de afgelopen dagen per dag nodig hebt aan gas en bij welke kamertemperatuur.
Is er oog gasverbruik als de gaskraan van de CV ketel of een fornuis dicht is? Even het zekere voor het onzekere nemende.
Dat kunnen we een keer checken, hebben we nog niet gedaan.

We wonen hier met 2 volwassenen en 4 kleine kinderen.
CV gaat niet hoger dan 19 graden en koken op elektrisch.

Wel hebben we denk ik een ruime vrijstaande woning, wel geisolleerd en overal dubbele beglazing.
Gasverbuik is zelf nu met weinig kou al snel 15 kuub...
Badge +5
Dat kunnen we een keer checken, hebben we nog niet gedaan.

We wonen hier met 2 volwassenen en 4 kleine kinderen.
CV gaat niet hoger dan 19 graden en koken op elektrisch.

Wel hebben we denk ik een ruime vrijstaande woning, wel geisolleerd en overal dubbele beglazing.
Gasverbuik is zelf nu met weinig kou al snel 15 kuub...

Ik heb vandaag 2,65 m³ gas gebruikt incl bad, voor een tussen woning en op dit moment twee logees in huis.
Staan de radiatoren overal open of zijn ze enigszins geknepen,
is de kachel op OpenTherm ingesteld via menu, instellingen, verwarming.
Op welke watertemperatuur wordt gestookt,
Is er een boiler of dergelijke die gas gestookt wordt.

Zo maar even wat punten die ik me bedenk.
Wat houdt opentherm in? Deze staat idd aan.
Geen boiler en watertemp staat op 65 meende ik.
Beneden alle radiatoren open maar boven uit of geknepen.

Dankje voor het meedenken alvast!
Reputatie 7
Badge +8
Wat houdt opentherm in? Deze staat idd aan.
Geen boiler en watertemp staat op 65 meende ik.
Beneden alle radiatoren open maar boven uit of geknepen.

Dankje voor het meedenken alvast!

OpenTherm (afgekort: OT) is een communicatieprotocol dat toegepast wordt tussen de cv-ketel en een thermostaat, is dit geval Toon. Hiermee kan de temperatuur van het verwarmingswater (Water waar de CV jou huis lekker warm maakt) automatisch aangepast worden, wat veel energie kan besparen...

Je heb waarschijnlijk ook gezien dat er een Aan/Uit optie is.. Als je deze gebruikt race't je ketel elke keer als hij aan moet gaan, naar de maximale aanvoerstemperatuur, en gaat weer met een klap uit.. Wat inprincipe minder goed is voor jou portemonnee!

Wat voor CV ketel heb je overigens? Merk en Type?
Waarschijnlijk zit er wel een warmtewisselaar in, die jou van Warm Water voorziet, deze kan ook opgewarmd worden.
Reputatie 7
Badge +8
15 m3? Dat is erg veel als je niet verder stookt dan 19 graden.
En met die slimme meters zou de registratie toch goed op je Toon binnen moeten komen.

Kun je vertellen wat je verbruik was in de dagen dat je niet hoefde te stoken. Zoals in de zomer.
Heb je een beeld van wat je minimale verbruik was voor allen het hete tapwater en wat er nu meer verbruikt word.

Kun je misschien nog antwoord geven op de vraag van mAiden?
Kunnen we met je mee brainstormen om je verbruik misschien omlaag te krijgen!
atag e325ec
Is de ketel.
De aan en uit knop voor opentherm werkt niet op de toon
Er mist een deel zie ik
En weer maar we verbruiken in de zomer gem 1 kuub per dag.

Moet de opentherm aan of uit staan?
Reputatie 7
Badge +8
Dan is het verschil met stoken in een koudere situatie echt extreem!
Dan zou je vandaag 14m3 hebben verstookt om je huis een beetje te verwarmen.
Misschien kan een moderator je verbruik eens bekijken.
Badge +5
En weer maar we verbruiken in de zomer gem 1 kuub per dag.

Moet de opentherm aan of uit staan?

De OpenTherm Aan laten staan!
Het schuifje naar links richting OpenTherm zodat rechts van het schuifje aan de kant van Aan/uit het groene vlakje zichtbaar is.

Controleer in ieder geval of er gasverbruik is via de Gasmeterstand als de CV uit is. Deze week was er nog een gevalletje gaslekkage dus het komt voor.
Badge
Beste Huis Anak,

Vreemd dat je met een HR ketel nog zo hoog zit.

Ons huis is 2 onder een kap bj. 1992 en staat haaks op een open straat waar constant de oostenwind op staat.

Ongeveer 8 jaar geleden is onze Valliant VR ketel bj 1992 vervangen door een Bosch 30 HRC.
Ons gezin bestond toen uit 5 personen, iedere dag douchen en een kamer temperatuur van 20,5 - 21 graden en een verwarmt opp. van 100m2.
Met de oude CV ketel hadden we een gas verbruik van jawel 2600m3 per jaar. Met de nieuwe HR ketel daalde dit naar 1900m3.(5 persoons huishouden)
Nu we het 2e jaar Toon hebben en de ketel op Opentherm hebben laten zetten zitten wij met nog dik 14 dagen te gaan tot aan de jaarrekening op 1319m3 gas per jaar.(2 volwassene en 1 tiener)
Op dit moment is ons dag verbruik tussen de 6 a 7m3 bij 21 graden kamer temperatuur.

Misschien heb je hier iets aan als referentie.

Groeten,

Pierre
Ik ga steeds meer het gevoel krijgen dat er iets niet klopt..
Badge +5
Ik deel je gevoel en misschien moet je je gevoel delen met de installateur die je deze ketel heeft geinstalleerd.
@Huis Anak, draait de gasmeter als er geen gas verbruikt wordt?
Gaan we morgen even checken
15 m3 is heel erg veel, als het om een gaslek gaat bv in de kruipkelder, of in de buurt van de nieuwe ketel, kan het morgen te laat zijn...
In jouw gasgrafiek per uur, kan je het ook zien als het gasverbruik constant is.
Reputatie 1
Badge
Was de vorige ketel een VR of minder? Het kan zijn dat de radiatoren in je huis niet voor lage temperatuur verwarming ( LTV) geschikt zijn ( bv een convector put). Dan moet je gaan denken aan een booster voor de put (jaga of zelfbouw). Een HR ketel stookt pas in het HR gebied als de temperatuur van het retour water onder de 50 graden blijft. Om dat te bereiken zal je eens moeten zoeken op internet op 'waterzijdig inregelen' van de cv installatie. Op Tweakers.net is een forum waarin dit wordt behandeld, inclusief tips. Succes.
Twee onder een kap jaren 90 dubbel glas en exta isolatie met 6cm steenwol open therm momenteel 3 kub per dag bij 20 graden
Hier een tussenwoning van jaren 80, 15 m3 is mijn verbruik sinds 1-11 tot vandaag...
Hier word ik nog minder vrolijk van!
Destijds door een verkoper van Eneco, naar binnen gehaald onder het mom dat als ik zakelijk klant zou worden dit voordeliger was.
Nu zie ik dat de gastarieven particulier veel lager zijn!

Het zou gewoon 40 euro per maand schelen!

Niet grappig dit.

Reageer