Intergas Xtreme Moduleert niet? | Eneco Community
vraag

Intergas Xtreme Moduleert niet?

Reputatie 1
  • Liefhebber (level 10)
  • 11 reacties
LS,

Sinds een week hebben wij een nieuwe ketel, omdat de oude het heeft begeven. Monteur en lovende reviews op internet bevalen Intergas Xtreme aan en daarom deze gekozen. Nu heb ik een aantal vragen waar ik mee zit.

Op Toon heb ik vinkje Opentherm aangeklikt en temperatuur ingesteld op 70 graden met 3 graden per uur. We wonen in een monument met overal enkelglas en geen isolatie dus dit leek me wel verstandig met het koude weer. Nu viel mij alleen op in de grafiek van het gasverbruik op Toon dat de ketel hetzelfde aan/uit gedrag vertoont als onze 20 jaar oude ketel die geen Opentherm ondersteunde op Toon (zie foto). Nu vraag ik me af of er iets niet klopt aan de instellingen op de ketel of dat dit het normale gedrag is. Overigens heb ik het gevoel dat er meer dingen niet kloppen aan de ketel, omdat ik nergens de waterdruk kan aflezen en de symbooltjes voor verwarmen (radiatortje) en warm water (kraantje) niet oplichten als ze actief zijn. Ik zie alleen het vlam logo.

Verder wel tevreden met de ketel, is iets stiller en vooral stuk kleiner dan vorige ketel (Nefit Ecomline met ingebouwde boiler), maar taplimiet is onvoldoende voor 2 spaardouches tegelijk aanzetten. Daarnaast vind ik het gasverbruik voor bereiden van warm water niet zo laag als ik verwacht had, sterker nog het is even veel als onze oude ketel en zo niet meer. Ik heb daarom mijn twijfels of de ketel wel goed staat ingesteld.

Groeten
Prins

28 Reacties

Deze grafiek lijkt op A/U gedrag.
Hoe staat de keuze op Toon®️?
Is OpenTherm dikgedrukt?
Reputatie 1
Ja op Toon staat Opentherm dikgedrukt. Ook verschijnen opties voor watertemperatuur CV en temperatuur voor tapwater + comfortinstelling. Dus dat er iets niet goed gaat lijkt me duidelijk.
Oké, dan is idd zeker weten Toon®️ goed aangesloten.
Je hebt dus kennelijk handmatig gekozen.
Met een slechte isolatie begrijp ik de keuze 70 grd wel, maar waarom 3 grd per uur.?
Probeer 2 grd eens.

Overigens licht het radiatoortje niet op!
Alleen het vlammetje geeft de status aan
Hoewel deze mooie CV de waterdruk kan melden, kan Toon®️ dat (nog) niet.
Reputatie 1
Klopt hij staat op handmatig. Als ik dit verander naar bijv. radiatoren doet hij het wel goed?

Handleiding van ketel geeft aan dat die lampjes moeten oplichten op de ketel zelf. Ook de waterdruk zou in rusttoestand af te lezen moeten zijn linksonder op de ketel.
Dat zou ik zeer zeker proberen!
Heb je m’n nadere aanvulling ook nog gelezen?
Houdt er ook rekening mee dat Toon®️ nog moet acteren:inleren op deze CV en de wijzigingen die je door voert. Kan 2 weken duren.
Reputatie 1
Opentherm instelling van radiatoren is 90 graden met 3 graden per uur, wat ik niet kan aanpassen lijkt het. Dus toch maar handmatig dan?
Klopt, maar de vraag is of jouw CV op die 90 grd instelling op Toon reageert.
Dat zou ik toch even uitproberen en als je CV ook op 90 grd gaat dan zou ik zeker voor handmatig 70 en 2 grd gaan.
Reputatie 1
Ik kan helaas nergens de actieve temperatuur aflezen op de ketel. Ik kan alleen in de gebruikersinstellingen de temperatuur van cv-water/tapwater wijzigen. Dat is de enige manier om de ingestelde temperatuur te zien, maar niet de actieve.
Maar de vraag is of Toon®️ met de 90 grd instelling ook de gebruikersinstellingen van je CV water temperatuur laat wijzigen.
Gewoon even uitproberen.
Reputatie 1
Ik blijf het toch een raar principe vinden. Bij alle ketels kun je de huidige watertemperatuur zien, maar bij een splinternieuwe ketel niet?

Als ik radiator aanklik zit ik vast aan 3 graden per uur, zet het daarom nu op handmatig en 2 graden per uur, kijken of dit wat uithaalt. Ga ook proberen het vermogen wat terug te schroeven, stond standaard op 75%. Eens kijken of het met 60% nog warm wordt.
Ik zelf heb ook een Intergas maar ik kan ook pas na het aanroepen van het menu de ingestelde CV water en tapwater temperatuur zien.
Wel laat de CV keurig de temperatuur zien die de CV heeft als de CV in bedrijf is. Als hij keurig moduleert, zeg maar.

Terug schroeven vermogen is uiteraard te proberen, maar denk aan je geringe isolatie van je woning. Zijn de radiatoren ook (waterzijdig) ingeregeld? Kranen open waar Toon®️ hangt?

Als je toch wilt fine tunen dan zou ik je ook (onder vakkundige begeleiding) eillen verwijzen naar het installatiemenu. Er zijn legio parameters in te stellen.
Maar wellicht is dat nu nog even te vroeg.
Reputatie 1
Tijdens bedrijfstand van Xtreme zie ik alleen het vlamlogootje op de ketel branden, verder niets.

Vermogen verlagen is experiment, verhoog hem zodra het te lang duurt. Radiatoren niet waterzijdig ingeregeld, maar ook niet echt nodig naar mijn weten. Op veel radiatoren geen radiatorknop/voetventiel dus ook lastig om in te regelen. In ruimte met Toon wel radiatorknoppen, maar die staan volledig open.

Ik heb inmiddels installateursmenu al gevonden, maar heb tot nu toe alleen vermogen aangepast, bijv pompsnelheid zou ik niet goed weten wat nu wijsheid is. Ook regeltemperatuur tijdens boilerbedrijf zegt me nu niks (staat op 80 graden, lijkt mij aan hoge kant).
Voor zo ver ik weet is jouw pompsnelheid dynamisch. Dus de vraag is of je daar wel aan moet sleutelen.
Pas op met het inst menu; ik heb bij mij het onder begeleiding, gedaan.
Boiler bedrijf lijkt mij idd veels te hoog.
Ook in de keuken heb je m.i. aan 60 grd voldoende. Kan je op Toon®️ ook instellen; volgens mij reageert de Extreme daar op!

Suc6!
Reputatie 5
Badge +3
Als ik dit zo lees moet je echt even met je installateur praten. Zoals inderdaad het oplichten van de verwarming en warm water lampjes die het niet doen. Dat is al raar. Heeft ook niks met de toon te maken (geeft de toon trouwens WEL aan als er warm water gebruikt wordt?)
Reputatie 1
Toon geeft wel aan als er warm water wordt gebruikt (kraantje) en geeft verschillende groottes van vlammetjes aan bij verwarmen radiatoren dus dat zou duiden op modelerend gedrag. Alleen blijkt dit niet uit gasgrafiek op Toon (zie foto eerste bericht). Heb nog oude domme gasmeter waarmee je realtime verbruik kan zien 🙂

Wat zou er niet kunnen kloppen? Instelmenu's zijn niet bijster lastig verder. Heb geen zin om weer een installateur over de vloer te krijgen die alles weer beter weet en het niet gaat oplossen (vermoed ik).
Ik ga er wel degelijk van uit dat Toon®️ keurig OT is aangesloten. Ik zou eerst de andere instelling proberen en kijken hoe het realtime gasverbruik dan is.
Wel vreemd blijft dat je op de CV de bedrijfstemperatuur niet ziet.
Dat zou de handleiding toch duidelijk moeten maken of een belletje naar de installateur.
Reputatie 5
Badge +3
Als ik zo de installatiehandleiding volg is het zeker niet bijzonder (niet anders dan een oudere intergas qua menu). Die icoontjes op je ketel moeten het gewoon doen en zo niet, dan is ie stuk. Zo simpel ligt dat.
Of dat nou dan ook je stookgedrag negatief beinvloed durf ik niet te zeggen. Maar je hebt een nieuwe ketel waarbij aantoonbaar een functie niet werkt. Ik zou er niet meer akkoord gaan.

80 graden voor je warm water is indd te hoog. 65 is prima, 60 misschien te laag voor legionella preventie.

Uit je gasgrafiek kan ik overigens niet echt halen of ie nou wel of niet moduleerd. Dat is heel sterk afhankelijk van dat moment. Het makkelijkst is gewoon te voelen aan je radiatoren als ie, terwijl de toon al op kamertemperatuur zit maar toch stookt gewoon 'hand' warm water er door stroomt in plaats van veel te heet-niet-aanraakbaar-warm water.
Reputatie 1
Komt bij ons niet vaak voor dat ik de radiatoren niet kan aanraken omdat ze te heet zijn. Meestal ligt de temperatuur rond de 40-50 graden, gok ik.

Ik bel anders wel met Intergas zelf, misschien hebben zij een simpele oplossing die ik zelf kan uitvoeren zonder een monteur langs te laten komen.

Ik heb voor nu in ieder geval op Toon temperatuur op 70 graden met 2 (ipv 3) graden per uur ingesteld en het vermogen iets verlaagd. Tijd zal leren of dit uitmaakt.

Bedankt voor jullie hulp
Komt bij ons niet vaak voor dat ik de radiatoren niet kan aanraken omdat ze te heet zijn. Meestal ligt de temperatuur rond de 40-50 graden, gok ik.

Die temperatuur herken ik!
Bij mijn Intergas display staat dan meestal ongeveer 43 grd in bedrijfstoestand.
Ik heb dan ook altijd rond de 20 grd lagere retourleiding.
Reputatie 1
Als ik zelf voel aan de aanvoer- en retourleidingen merk ik een fors verschil. Zou het eigenlijk eens precies moeten meten met een infraroodthermometer, maar ik gok zo rond de 10-15 graden al. Dus dat zit wel goed geloof ik.
Dat is juist en je weet, denk ik, dat je dan een hoog rendement bereikt?😏
Je voelt dit toch vlakbij de CV neem ik aan?
Maar een hoog rendement staat de Extreme ook al om bekend.😃
Je zou deze instellingen kunnen proberen...
P032 minimum capaciteit modulerende cv-pomp, op 15 of 20% te zetten. Dat is gekoppeld met jouw minimaal vermogen en uit fabriek zit het op 35%, daardoor moduleert de ketel niet verder dan de 35%.
P010 - 50%
P059 - 65
P074 - 0
P075 - 60
Trapcomfort - Off
Reputatie 1
Moet de pompsnelheid worden aangepast als ik het vermogen verlaag? Ketel stond vanmiddag in storing (error 14: Montagefout sensor S0. Ongewenste stroming in het CV circuit), wat overigens uit te lezen was op de Toon app! Na resetten is storing wel weg. Ik had namelijk vermogen op 55% (ipv 65%) gezet en voor de rest alles op standaardinstellingen gelaten.

Huis beslaat ongeveer 180 m2 met in totaal iets van 30 kW aan radiatoren geinstalleerd, waarvan 20-25 kW daadwerkelijk in gebruik is met open radiatorkranen. Is het misschien dus onverstandig het vermogen te verlagen naar 50% aangezien de Intergas dan maar 12.8kW vermogen levert? Of hoeft het ketelvermogen niet precies gelijk te zijn aan geinstalleerd vermogen?
Je kan hem op 50% zetten en indien nodig naar boven bijstellen. Nee, de ketel vermogen hoeft niet perse gelijk te zijn aan de radiatoren vermogen (juist niet), het is wel goed als alle radiatoren makkelijk de beschikbare vermogen kunnen afgeven, andersom is het niet goed, dan gaat de ketel pendelen. Lees, meer ketel vermogen dan radiatoren vermogen.
IK zou wel de minimale pomp capaciteit verlagen zodat de ketel tot zijn minimale vermogen kan moduleren, 4Kw.
Ongewenste stromingen bij Intergas'en wordt veroorzaakt door thermosifon tijdens warmwaterbedrijf. Heeft de installateur ook een keerklep op de retour gemonteerd onder de ketel?
Zet de warmwater op 60, kans dat de thermosifon minder wordt dan op 80 graden.
Reputatie 1
Over die keerklep durf ik niks te zeggen. Hoe ziet zoiets eruit?

Ik zal minimale pompsnelheid wat verlagen, kijken of dat nog wat uitmaakt.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen