GJ-meter stadswarmte telt door, terwijl cv-warmte uitstaat | Eneco Community

GJ-meter stadswarmte telt door, terwijl cv-warmte uitstaat

• 12 oktober 2015
  • 12 reacties
  • 3053 Bekeken

Sinds en paar weken ben ik mijn GJ-meter gaan bijhouden. De GJ-meter blijft doortellen, zelfs wanneer ik mijn cv-warmte heb uitgeschakeld. Ik heb de hoofd-kranen bij de meter voor cv-warmte toevoer en afvoer beiden dicht gedraaid (horicontaal). Ondanks dit blijft het doortellen.
Nu weet ik dat deze sowieso moet doortellen, omdat de warm-water op temperatuur gehouden moet worden (flow). Dit zou op jaarbasis 1,5-2 GJ moeten zijn. Ik kom op hele andere waardes. Er is een dagelijks gebruik van ongeveer 0,02 GJ (dit he ik de fagelopen weken bijgehouden), op jaarbasis is dit (0,02x365) = 7,3 GJ Dit is bijna 4 keer zoveel dan normaal.
Het lijkt erop dat er iets mis is met de stadswarmte-Unit.
Ik heb deze koophuis sinds 2 jaar en deze unit was er al voordat ik hier ging wonen. Waar kan ik heen met deze probleem? en wanneer vind er onderhoud plaats?

12 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
Beste O. Ozpinar,

Gemiddeld verbruik je inderdaad 1.5 tot 2 Gj per jaar om het warm water op temperatuur te houden. Dat er nu 0.02 gj wil niet zeggen dat dat het hele jaar op deze manier gebeurd. Heb je voor mij meterstanden van nu en de m3 stand?
dank voor de snelle reactie.

12-10-2015
56,421 GJ
510,35 M3

Ik snap dat het voor 1 dag niet veelzeggend is, daarom had ik het over 2 weken bijgehouden. en daar kwam ik uit op 0,02 GJ per dag.
gisteren was het 56,399 dag ervoor 56,375 dag ervoor 56,360 dag ervoor 56,342 Deze dagen had ik mijn cv-toevoer en afvoer vanaf de unit dichtgedraaid om er zeker van te zijn dat er niet ergens een radiator of iets dergelijks was die warmte "lekte".
Beste Ozpinar

Jaren geleden steeg mijn verbruik om onverklaarbare redenen tot bijna het dubbele. Van gem 22 GJ naar 42 GJ.(mijn woning krijgt weinig zon). Bleek de meter kapot te zijn. Bij vragen werd ik destijds in het begin bepaald niet netjes te woord gestaan. Duurde uiteindelijk 3 jaar voor ik mijn geld terug kreeg.
Ik controleer vanaf die tijd mijn meter. Als alles dichtstaat in de zomer (incl hoofdkranen) wordt er niets dus 0.000 verbruikt.
Reputatie 7
Badge +6
@O. Ozpinar,

Bedankt voor het doorgeven van de standen.
Als ik ze nu bekijk en bereken tot de volgende jaarnota, ziet het er beter uit dan we hebben verwacht. Volgende maand krijg je de jaarnota en dan kun je het zelf zien.
Om die reden zien we ook niets afwijkends, ook niet op de meter zelf. Je kunt het uiteraard in de gaten blijven houden. Per 3 maanden kunnen we aan de hand van de standen kijken of het nog volgens verwachting loopt, dan merken we snel genoeg of er iets met de meter aan de hand is.
beste Danielle,
bedankt voor je reactie.
het klopt dat mijn verbruik minder is als die van vorige jaar. dat heb ik zelf ook berekent. Wij wonen pas 2 jaar in deze huis, het eerste jaar is meer verbruikt omdat we vloeren en muren hadden laten doen en CV gebruikt werd om dit "extra goed" te laten drogen. daarnaast zijn wij zeer bewuste gebruikers en hebben we speciale-thermostaten, pompschakelaars en elektrische aflsuiters om zowel overbodig elektriciteit als warmte tegen te gaan.
het feit dat we gemiddeld verbruiken wil niet te zeggen dat er alsnog niets mis is met het "te veel" doortellen bij geen gebruik van cv-warmte.

het gaat mij om het feit dat er bij geen gebruik van cv-warmte, de teller te veel GJ verbruik noteert. dit zou maar 1,5 a 2 GJ moeten zijn per jaar voor het op temperatuur houden van warm tapwater.
het feit dat dit volgens mijn berekeningen bijna 0,02 GJ per dag is, kom je op bijna 7,3 GJ uit. dan betaal ik 5 GJ te veel.
graag wil ik dat hier naar gekeken word. en zou ik willen weten om de hoeveel periode er onderhoud plaats vindt aan de gehuurde warmte units
Reputatie 7
Badge +6
@O. Ozpinar,

Goed dat je let op het verbruik. Ik snap je punt, alleen het wilt niet zeggen dat het heel het jaar 0.02 aan verbruik is. Vandaar dat we er niets over kunnen zeggen. Eens in de 3 jaar vindt er onderhoud plaats. Dat zal voor jou aankomend jaar zijn. Uiteraard kun je het aankaarten, dan wordt er naar gekeken.
Beste Ozpinar

Zie mijn bericht hierboven. Het te snel lopen van de meter bij mij destijds was alleen door een vakman te constateren met speciaal meetapparatuur. En ik woon hier nu 18 jaar en ze hebben hier echt niet om de 3 jaar de meter gecontroleerd. Vanaf het moment dat je zelf de gegevens via internet kon invullen en dat is al een poosje zijn hier slechts 1 keer geweest. Hou het in de gaten.
@broed56 dank voor je bericht.

@Danielle: ik heb het nu de afgelopen 2 weken gedaan, en merkte een toename van ongeveer 0,02 per dag (met de laatste week de cv-warmte kranen in de unit dichtgedraaid voor de zekerheid). Hoe lang moet ik dit bijhouden om er zeker van te zijn dat er toch iets mis is met de unit/meter/oid?
Reputatie 7
Badge +6
@O. Ozpinar,

Als je boven de 2 GJ uitkomt dan zou ik als ik jou was aan de bel trekken.
We hopen uiteraard voor je dat er niets aan de hand is! 🙂
middels deze forum dacht ik aan de bel te trekken. maar dit moet dus via een andere kanaal?
Reputatie 7
Badge +6
@O. Ozpinar,

Ik adviseer je de standen bij te houden. Je geeft aan dat je enkele weken het verbruik monitoort, maar zolang we nog niet over de 2 GJ in een jaar zijn is er nog niets aan de hand, aangezien dat normaal is.. Mocht dat wel zo zijn dan kun je het laten weten.
ik ga deze week mijn cv-warmte aanzetten en kan de metingen dan niet meer "eerlijk" doen. ik kan namelijk niet zien welke GJ er gebruikt is voor de cv en welke GJ er gebruikt is om het water warm te houden. tenzij je een manier weet?
ik kan pas weer beginnen met "eerlijk meten" na het eindigen van de "koude periode" (ergens in het eerste kwartaal van 2016), dan zet ik namelijk mijn cv-warmte uit.

Als ik dan na deze periode begin met meten (uitzetten cv-warmte) en er vervolgens toch achter kom dat ik al 2GJ verbruik heb en het einde van het jaar is nog niet bereikt. Dan zal er waarschijnlijk een vakman komen om te kijken waar het aan ligt. Ik neem aan dat ik in dit geval ook een vergoeding krijg voor de voorgaande jaar, aangezien ik het eigenlijk nu al aankaart? -- ik hoop natuurlijk dat ik niet boven die 2GJ uitkom uiteraard --

Reageer