Geen thermostaat in huis | Eneco Community

Geen thermostaat in huis

• 24 januari 2018
  • 1 reactie
  • 1085 Bekeken

Hallo,

Sinds een paar weken woon ik in een nieuw huis in Utrecht dat op stadsverwarming is aangesloten. Dit is nieuw voor mij, maar bevalt tot nu toe goed.

Wat mij verbaasde is dat het huis niet beschikt over een algemene thermostaat om de kamer temperatuur mee te regelen. De huidige stadsverwarming set in onze meterkast is hier ook niet voor geschikt, aangezien er geen regelsysteem op zit. Ik was benieuwd of het toevoegen van een aan/uit klep regelsysteem met daarbij een thermostaat zou zorgen voor een lager energie verbruik.

Deze vraag komt ook voort uit het feit dat ik nog niet helemaal begrijp hoe het verbruik van de warmte wordt gemeten. Als ik het goed begrijp ontvangen wij heet (90 graden) water, en gaat dat rechtstreeks naar onze radiatoren waar stelknoppen op zitten. Vervolgens gaat het met temperatuur X terug en het huis uit. Het verschil tussen binnenkomende en uitgaande temperatuur zal vervolgens tot een GJ verbruik hoeveelheid komen. Zou ik hier meer controle op kunnen krijgen als ik een regelsysteem op de stadsverwarming zet?

Ik hoor het graag. Alvast bedankt voor de input.

Sjoerd

1 Reactie

Reputatie 6
Badge +2
Goedemiddag @S.J. Hensing

Welkom als klant en als nieuw Community lid!

Ik zie hier nog geen reactie en hoop je nu op weg te kunnen helpen.
We hebben online documenten staan waar je je kan verdiepen in de stadsverwarming.
Op de site is ook meer te vinden;
https://www.eneco.nl/warmte-koude/stadswarmte/

Je hebt zo alle informatie bij de hand.

Groet, Vincent

Reageer