Electrische boiler | Eneco Community
vraag

Electrische boiler

• 14 december 2015
  • 8 reacties
  • 3834 Bekeken

mijn boiler, 80 liter Daalderop duo koper, laadt op van 23.00 tot 07.00 uur, behalve in het weekend dan laadt hij op van vrijdag 23.00u tot maandag 7.00u.( wordt centraal gestuurd , het hele weekend zie ik dus het lampje branden) Ik zet dus zaterdagochtend de groep uit en zondagavond om 23.00u of later weer aan. Is dit een verstandige zet van mij,boiler staat op opwarmstand 2, of kan ik hem maar beter laten "loeien".

8 Reacties

Reputatie 3
Badge
@C.J.J. van de Linde

Het ligt eraan wat u wilt bereiken met uw ketel en de instellingen. Wilt u altijd direct beschikken over warm water, of wilt u zo zuinig mogelijk uw energie gebruiken?

Wij hebben een kleine plintboiler in de keuken voor ons warm water (vnl voor afwassen). Deze is 's nachts altijd uit en gaat 's ochtends aan zodat er warm water is als wij thuis en wakker zijn. Wij willen namelijk warm water als we het nodig hebben en geen energie gebruiken als we er geen gebruik van maken.
Ik denk dat een techneut van eneco mijn vraag is moet beantwoorden, want ik heb geen zeggenschap over het aan en uit zetten van mijn boiler, behalve dan de groep uitschakelen. Dus nogmaals de vraag: waarom staat de boiler in het weekend continu aan vanaf vrijdag 23.00u tot maandag 7.00 u. De andere dagen is dat alleen van 23.00u tot 7.00u. Dus m.a.w. wat voor nut heeft het om de boiler in het weekend aan te laten staan, het gaat in mijn complex toch om 58 woningen ( lees boilers )
Die vraag is makkelijk te beantwoorden, want de schakeling loopt gelijk met het stuursignaal wat je netbeheerder, dus geen Eneco, over het net uitstuurt, waardoor de meter omschakelt van hoog tarief naar laag tarief.
Dus deze instelling is niets bijzonders, al deze soort boilers hebben deze instelling.
Uiteraard hangt dat af van de mogelijkheden die je andere verwarming je biedt.

Je moet je zelf de vraag stellen of je wel altijd 80 liter ter beschikking wilt hebben, zo niet dan wellicht de boiler laten verwijderen?
Vaak wordt dit formaat boiler ook gebruikt om een bad te kunnen vullen of dat er een groot gezin is, maar een CV met een doorstroom tapinstallatie is ook prima in staat deze taak te vervullen.
Hoog-laag tarief verschil is €. 0,0161 per kwh, dat is dus een lachertje, kan beter afgeschaft worden. De andere verwarming bestaat uit een cv in mijn complex, waarbij we betalen aan de hand van op de radiatoren geplaatste warmtekostenverdelers.Dus dat biedt geen soelaas. Blijft over de vraag: waarom stuurt de netbeheerder een signaal uit van 52 uur aan een stuk (vrijdag 23.00u t/m maandag 07.00u) om die 80 liter warm te houden, terwijl dat op door de weekse dagen maar 8 uur is (ma 23.00u t/m di 07.00u etc). Alle woningen hier hebben een 80 liter boiler, dus tel uit je energieverspilling.Rest mij niet anders dan op zaterdagochtend de groep uit te zetten om het 8 uur ritme vast te houden want daar heb ik genoeg aan. Andere oplossingen?.
Dat het hele weekend er laag tarief is geldt uiteraard voor het hele netwerk en kan niet voor bepaalde adressen uitgeschakeld worden.
Alle stroommeters reageren daar dus ook op en het is een regeling die al 10 tallen jaren bestaat.
Ik zelf gebruik dat laagtarief in die periode ook.
En als ik over het totaal verbruik gezien meer dan 40% afneem in die periodes ben ik nog steeds voordeliger uit.
Ik zou de boiler dan ook laten vervangen door een kleinere uitvoering.
Badge
De Daalderop Duo boiler heeft 2 regelingen om de boiler te verwarmen. Ook wel bekend als de dag/nacht schakeling. De boiler schakelt op het dag/nacht tarief die de netbeheerder uitstuurt zoals brandje zegt.
Bij laag tarief (nacht en weekend) schakelt de boiler op de ingestelde temperatuur (stand 1, 2 of 3)
Bij hoogtarief gaat de boiler alleen opwarmen als je de tijdklok aanzet. Hiermee kan je zeggen dat de 30 minuten mag verwarmen. Mocht de boiler overdag opzijn, dan kan je hem zelf nog even aanzetten. Mocht de boiler eerder warm zijn dan loopt het klokje verder af en verbruikt dan geen stroom(lampje uit).

Om te voorkomen dat de boiler teveel in het weekend opwarmt, zet je de schakelaar op 1 (60 graden). Als de boiler dan warm is, gaat het lampje uit. Het is dan niet nodig de groep uit te zetten.
Aangezien ik een huurflat heb ga ik voor de methode DJK, schakelaar op 1, waar het mij om te doen was zo min mogelijk stroom verbruiken in het weekend vanwege dat zgn laagtarief, hoeveel stroom zou het schelen als het weekritme gewoon door loopt in het weekend, want voor die eenzestiende cent (€.0,0161) per kwh ben je m.i. voordeliger uit met dagtarief in het weekend met weekritme ( 23.00u - 7.00u ) . Willen de echte economen opstaan!
Daar hoeven geen economen voor op te staan.
Je past beide methode gedurende een week toe; noteert de standen aan het begin en het eind en je bent zelf de econoom. 😛

Reageer