"E5" storing CV bij harde wind | Eneco Community
vraag

"E5" storing CV bij harde wind

• 27 januari 2014
  • 8 reacties
  • 3635 Bekeken

Ik heb sinds de 12e een woning gekocht, alleen blijf problemen houden met CV installatie.

Er is nu tot 2 maal toe een monteur van Eneco over de vloer geweest. Die hebben heel de cv installatie schoongemaakt en opnieuw ingesteld/aangesloten.

Alles werkt goed, alleen bij harde wind schiet de CV op E5 storing. Er loopt een pijp vanaf de CV direct naar buiten voor de rookgasafvoer:

http://i40.tinypic.com/ic8m5c.jpg

http://i44.tinypic.com/qpmc94.jpg

Ik heb de eneco monteurs beiden keren nadrukkelijk erop gewezen dat de cv bij harde wind op storing schiet en ik het vermoeden heb dat dit door de pijp naar buiten komt. Hun gaven beiden aan dat dit niet mogelijk was, omndat er een windrooster op zit?

Wat zou ik nog kunnen proberen?

8 Reacties

Hoi Stephan,

Zie ik het nu goed op de foto; ben je de enige met deze contructie?
Reputatie 3
Badge +1
Ik denk als je buiten er een klein stukje pijp vertikaal extra opzet wat naar boven toegaat,ongeveer 0,5 mtr, je van het probleem af bent.
ik denk dat door de horizontale pijp er bij harde wind een overdruk van lucht naar binnen wordt geblazen waardoor de CV uitvalt(beveiliging).
Bij een vertikale pijp is dat probleem er niet. (Nedreland kent maar zelden valwinden)
Probleem klinkt bekend! Ik weet niet of het dezelfde storing is (is ook niet dezelfde ketel) maar ik heb een aantal jaren geleden in mijn vorige woning ook veel installateurs over de vloer gehad voordat het probleem gevonden werd. Telkens koud water onder de douche... brr...

In mijn geval was het regen die via de (horizontale) pijp naar binnen kwam. Er was een afsluiter bij de ketel kapot. Toen die vervangen werd was ik van het hele probleem af. Maar vraag me niet hoe dat ding heet, want dat weet ik niet meer. 😕
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben inderdaad de enigste binnen mijn straat met deze constructie.
Ik ga eens verder informeren of er toch niet iets met die pijp moet gebeuren en wat verder de mogelijkheden zijn. 
Hoi Stephan,

Oke duidelijk, maar wat voor soort verwarming hebben de buren dan en hebben die het anders opgelost?
Ik heb mijn wooncorporatie "woonbron" gemaild hierover. Hun geven dat de meeste andere bewoners hun rookgasafvoer via een flexibele buis door het schoorsteen kanaal naar boven laten lopen.

Echter mag een pijp naar buiten wel, alleen hier zitten strenge eisen aan verbonden. Ik vraag me af of ik dit pakket van eisen ergens terug zou kunnen vinden ?
en of het aanleggen van zo een buis door het schoorsteenkanaal zomaar mag of kan. Ik weet ook niet of hier een speciaal bedrijf voor is aangewezen dit uit te voeren of dat dit gewoon door een willekeurige CV-monteur gedaan mag worden?(zal namelijk ook wel wat kosten om zo een pijp aan te laten leggen)

Ik heb deze vragen ook teruggestuurd naar woonbron.
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Stephan,

Wettelijk zijn er eisen voor de onderlinge afstand van de luchtinlaat en de afgaspijp.
Kijk eens op deze site 

Daarbij kun je het Praktijkboek Rookgasafvoersystemen nalezen van Remeha.
Hier staan diverse uitvoeringen in, misschien heb je er wat aan.

Is de ketel je eigendom, gehuurd door jou via Eneco, of van Woonbron?
Ik zal eens kijken op beiden sites. De ketel is mijn eigendom, maar is aangeschaft en geïnstalleerd door de vorige bewoner.

Reageer