Aanvoertemperatuur? | Eneco Community
vraag

Aanvoertemperatuur?

• 8 februari 2014
  • 12 reacties
  • 28173 Bekeken

Badge
  • Reageert regelmatig (level 9)
  • 13 reacties
Ik lees vaak dat je de aanvoertemperatuur kunt verlagen naar bijvoorbeeld 60 graden om gasverbruik te besparen.
Mijn leefgedeelte heeft slechts 2 kleine radiatoren en wordt niet heel snel warm. 
Hebben deze 2 factoren met elkaar te maken?
M.a.w.
Als ik mijn aanvoertemperatuur verlaag, zou mijn huis dan nog langzamer warm worden?

12 Reacties

Reputatie 3
Badge
Zonder verder iets te wijzigen: Ja. Het verschil tussen de aanvoertemperatuur en de omgeving bepaald hoeveel warmte een specifieke radiator af kan geven. Hoe groter dit verschil, hoe beter de warmteafgifte. Een hoge watertemperatuur is daarin dus gunstiger dan een lage.

De retourtemperatuur moet aan de andere kant bij een HR ketel zo laag mogelijk zijn: dit water wordt gebruikt om de afvoergassen te koelen (te laten condenseren), waardoor er meer warmte effectief benut wordt. Als je retourtemperatuur laag is gaat bij een HR ketel daardoor ook het vermogen omhoog. De retourtemperatuur kun je het makkelijkst laag krijgen door met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur te werken.

Om efficient te stoken moet je dus zorgen dat je ondanks een lage aanvoertemperatuur genoeg warmteafgifte krijgt. Hiervoor kun je grote klassieke radiatoren inzetten, maar bijvoorbeeld ook aluminium radiatoren (die zijn efficienter dan stalen uitvoeringen), of bijv. Jaga convectors gebruiken (met DBE). Met name deze laatste kunnen ondanks relatief kleine afmetingen een forse warmteafgifte halen.

Een andere, eleganter oplossing is zorgen dat je minder warmte nodig hebt: als er minder warmte verloren gaat kun je ondanks de lagere warmteafgifte toch alles even snel warm krijgen, en bovendien ook nog makkelijker warm houden. Isoleren dus de meest voor de handliggende oplossing, maar niet altijd even makkelijk mogelijk.
Badge
Bedankt voor deze heldere uitleg. Ik vrees dat mijn radiatoren te klein zijn voor mijn woning.
Als ik de aanvoertemperatuur op 75 en de retourtemperatuur op 60 houd, duurt het te lang voordat mijn woning warm is.
Reputatie 3
Badge
Dan zou ik eerst de warmtebehoefte te bepalen. Met google kun je er veel vinden, bijv. deze: http://www.radiatorfabriek.nl/vermogen-berekenen/
En dan bijv. bij Jaga op de site rondkijken naar een DBE uitgerustte convector, bij mijn weten zijn dat de radiators met de hoogste warmteopbrengst per strekkende cm.
Badge
Als je het systeem waterzijdig inregelt ( retour ventielen goed instellen ) dan kan je een nog grotere besparing realiseren.
Reputatie 3
Badge
Waterzijdig inregelen heeft volgens mij weinig nut als je maar 2 radiatoren gebruikt. Maar als het zo is dat het in de andere ruimtes wel warm wordt maar de woonruimte achterblijft dan heb je inderdaad wel een goed punt. Je brengt me trouwens op een ander idee: worden de radiatoren wel warm, en worden ze egaal warm of is bijv. alleen de bovenkant warm?
Badge
Ik gebruik wel meedere radiatoren in de andere kamers maar die staan heel laag omdat ik daar bijna niet ben. 
De radiatoren worden wel egaal warm. Ik heb laatst nog ontlucht. 
Reputatie 3
Badge +1
Bedankt voor deze heldere uitleg. Ik vrees dat mijn radiatoren te klein zijn voor mijn woning.
Als ik de aanvoertemperatuur op 75 en de retourtemperatuur op 60 houd, duurt het te lang voordat mijn woning warm is.

Beste Ruler,

Om je benodigd vermogen te berekenen, kun je deze link gebruiken.(er zijn meer site's hoor, even googlelen)
Daarna kun je kijken wat jou radiatoren voor vermogen hebben. 9kun je op elke site dier adiatoren verkopen wel terug vinden)

Mischien kun je hier wat mee.
Reputatie 3
Badge +4
Ben ook al een tijdje bezig met het goed inregelen van mijn cv. Ik heb de cv temp op 70 graden staan de pomp  op stand 1 gezet , na draaitijd pomp op 3 minuten. De voet ventielen kan ik niet instellen (kunstof schroef) eentje begon er te lekken dus de rest maar zo gelaten 😞 . De verwarming wordt boven loei heet en onder is die louw. De retour krijg ik niet verder dan 12 graden kouder, het huis  komt goed op temperatuur 20 graden. Dus denk dat het zo goed is. Als iemand nog suggesties heeft hoor ik het graag. 
Reputatie 7
Badge +7
Ben ook al een tijdje bezig met het goed inregelen van mijn cv. Ik heb de cv temp op 70 graden staan de pomp  op stand 1 gezet , na draaitijd pomp op 3 minuten. De voet ventielen kan ik niet instellen (kunstof schroef) eentje begon er te lekken dus de rest maar zo gelaten 😞 . De verwarming wordt boven loei heet en onder is die louw. De retour krijg ik niet verder dan 12 graden kouder, het huis  komt goed op temperatuur 20 graden. Dus denk dat het zo goed is. Als iemand nog suggesties heeft hoor ik het graag. 

belangrijk is dat je retour water bij je cv ketel kouder is dan 35 graden,
dan behaal je het hoogste rendement.

Hieronder een duidelijke tabel omtrent het extra rendement van een HR ketel bij bepaalde retour temperaturen

80 °C : 1,84 %
70 °C : 2,30 %
60 °C : 2,75 %
55 °C : 3,11 %
50 °C : 5,61 %
45 °C : 7,68 %
40 °C : 9,41 %
35 °C : 10,84 %
30 °C : 12,04 %

betreft het instellen van de flow door de radiatoren gaat het niet met de voetventielen,
dan kan het ook met de kraan ( wel het aantal slagen dat hij openstaat tellen en opschrijven)

je schrijft dat je verwarming boven in loei heet is ( je 70 graden)
en onder lauw je (12 graden lager ?) 
58 graden lijkt mij niet lauw ?
dus dat verhaal klopt niet.

wel eens goed gemeten met een ir thermometer ?

ketel temperatuur proberen wat lager te zetten 60 of zo
en meten aan je radiatoren en inregelen
Reputatie 3
Badge +4
Bedankt voor je uitleg. Ik bedoelde boven is ie heet en onder is ie minder heet.  Ga van de week even meten. Dus ik kan de temp nog meer verlagen naar 60 graden ?
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor je uitleg. Ik bedoelde boven is ie heet en onder is ie minder heet.  Ga van de week even meten. Dus ik kan de temp nog meer verlagen naar 60 graden ?

je kan het zeker proberen op 60 graden.
als je de woning niet goed warm krijgt zal je weer omhoog moeten met de cv water temperatuur.
dit hangt natuurlijk ook van de buiten temperatuur af.
Reputatie 4
Badge +3
Mooie antwoorden en ervaringen op deze vraag!

Naar aanleiding van deze vraag heeft onze eigen @Gijs Diependaal van Eneco een blogje geschreven. Lees hem hier: Op welke temperatuur stel je je CV zo zuinig mogelijk in? De onderwerpen die aan bod komen:

• Op welke kamertemperatuur zet ik mijn thermostaat?
  • Het afstellen van de cv
  • Radiatoren en vorstbeveiligingsstand
  • Ventileer je huis

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen