Home

Vraag: Extravagante stijging verbruik sinds slimme meter, geen reactie van Eneco...

groenemondeo Auteur

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten groenemondeo heeft ontvangen van andere leden.

1 megawatt
Reacties: 4

19 mei 2017, 11:19

Na 3x via de website van Eneco onderstaand bericht te hebben verstuurd, zonder reactie, dan nu maar via deze weg in het openbaar....
Hopelijk nu wel een reactie van Eneco.

Beste Eneco, 23 december 2016 heeft Stedin onze digitale meter vervangen voor een slimme meter.
Ons huis is voorzien van zonnepanelen, een aardwarmtepomp, zonnepanelen en LED verlichting. Ons energieverbruik was dan ook navenant aan onze energiezuinige investeringen erg laag, met zo'n €26,-.
Na de installatie v.d. slimme meter is in 4 maanden tijd de registratie van elektriciteit dusdanig gestegen dat jullie de maandlasten dienen te verdubbelen van €26,- naar €49,-
Ik heb grote twijfels aan de nauwkeurigheid van deze slimme meter. Onze LED verlichting zit op dimmers in de woonkamer en onderzoek van de UT en HvA hebben aangetoond dat diverse slimme meters tot 582% hoger verbruik registreren dan het werkelijk verbruik.
Gezien de historie van ons gebruik, de recente digitale meter die we we hiervoor hadden trek ik deze enorme stijging in deze 4 maanden enorm in twijfel. In de periode 23 december 2016 t/m 20 april 2017 is het verbruik bijna gelijk aan de voorgaande periode 13 april 2016 t/m 22 december 2016.
Jaarverbruik nota's Berekend | Verbruik vs levering panelen
2014: 1965 kWh. | 4155 kWh vs 2190 kWh
2015: 2326 kWh. |. 4627 kWh vs 2301 kWh
2016: 2252 kWh. |. 4475 kWh vs 2223 kWh
2017: 3597 kWh. |. 5672 kWh vs 2075 kWh

Periode 13/4 - 22/12 2016: 1153 kWh. |. 2939 kWh vs 1786 kWh
Periode 23/12 - 20/4 2017: 2444 kWh. |. 2733 kWh vs 289 kWh

Laat ik een gemiddeld jaarverbruik hoog aanhouden met 2300 kWh, dan is er ineens een stijging van 56% (1297 kWh) in het verbruik gerealiseerd. De opbrengst van zonnepanelen geven een lager, maar realistisch beeld.

Er is in onze gezinssituatie niets veranderd, ook niet aan de apparatuur.
Een ijking schijnt tussen de €1000,- en €1200,- te kosten, echter ik wil weten wat deze stijging van 56% in 4 maanden veroorzaakt heeft. De historische meterstanden tonen duidelijk aan dat er iets veranderd is, aan apparatuur niet, behalve de vervanging van de meter.

Ik verwacht een passende reactie. Het is bekend dat er diverse klachten zijn omtrend extreem hogere verbruiken met de nieuwe slimme meters, bekend bij Radar en consumentenbond.
Ik verwacht geen doorverwijzing naar Stedin, welke mij weer terug gaat wijzen naar U, Eneco.
Desnoods laat u een oudere versie herplaatsen, welke geen registratieproblemen heeft met LED verlichting op dimmers heeft. Maar denk in elk geval mee in oplossingsgerichtheid. Het verbruik in de laatste 4 maanden is niet realistisch....

Mvg, D.H. Keizer
Resultaten 1 tot en met 2 van 2
  • Brandje

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Brandje heeft ontvangen van andere leden.

500 terawatt
    Reacties: 28453
    Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

Huisgenoot

Huisgenoot

Duurzaam

Duurzaam

Klant aan huis

Klant aan huis

Helpende Hand

Helpende Hand

Co-creatie

Co-creatie

Toon-expert

Toon-expert

Zon-expert

Zon-expert

Bespaar-expert

Bespaar-expert

19 mei 2017, 11:58

We hebben eerder een topic hier over gehad.
    Heb je daar gekeken of jouw merk en type in de lijst voor kwam?
    Groet Ton; Toon® v.4.3.20; Toon® Veldtester & Innovator; PV1920W; Opwek p/j 1700kWh; 6 Sl. Stekkers scènes via Triggi; 4 Rookmelders; 12 Hue
  • KellyKelly

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Kelly heeft ontvangen van andere leden.

Eneco Moderator
    Reacties: 2387
    Gespreksmaster

Gespreksmaster

Verkenner

Verkenner

Helpende Hand

Helpende Hand

Klant aan huis

Klant aan huis

Co-creatie

Co-creatie

19 mei 2017, 15:48

Beste groenemondeo,

Ik kan me voorstellen dat je het gestegen verbruik in twijfel trekt. We hebben je hierover vandaag geprobeerd te bellen rond 11.30 / 14:13 en 15.30 maar zonder resultaat.
    Of het hogere verbruik te wijten is aan de nieuwe slimme meter, is voor ons niet te zeggen. De enige partij die de mogelijkheid heeft dit te controleren, is toch de netbeheerder Stedin. Zij zijn eigenaar van de meter en hebben deze ook geplaatst. Een ijking kost alleen geld wanneer blijkt dat de meter aan de eisen voldoet. Ben je er dus nagenoeg zeker van dat dit niet het geval is, dan is het laten uitvoeren van een ijking te overwegen.

Als tussenstap kun je ook zelf een tussenmeter plaatsen en het verbruik daarvan vergelijken.

Mocht blijken dat er inderdaad een afwijking wordt gevonden, dan ontvangen we hierover bericht via de netbeheerder en passen we de jaarnota aan.

Hou je ons op de hoogte?

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Het kan aan aantal minuten duren voordat de grotere afbeeldingen verschijnen.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)