Home

Beantwoord: Stadsverwarming: kosten vergelijken met gas

V!C

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten V!C heeft ontvangen van andere leden.

Warmt op
Reacties: 6

7 december 2012, 11:34

Hallo,

Ik wil graag weten hoeveel m3 gas 1 Gj is. Dat kan nogal varieren. Dus ik vind vooral de berekening die Eneco erop nahoudt interessant.

En, klopt het, dat eneco per gemeente waar stadsverwarming wordt geleverd aparte tariefafspraken maakt? Wat zijn die tarieven/afspraken en wat is de kickback richting gemeente?

Groet,
V!C
Gemarkeerd als antwoord: door Kelly op 7 januari 2013, 15:36

Beste JvM en V!C,

Graag geef ik jullie nog een toelichting op de GJ tarieven. Het is ons niet duidelijk welke tarievenbladen jullie met elkaar vergelijken. Als wij naar de warmte tarieven per 1 oktober 2012 kijken, is de prijs per GJ € 26,10 inclusief btw. Dit geldt voor alle warmte projecten, behalve in geval van warmtekostenverdeling of oudere aansluitingen. Wat betreft vastrecht, dit kan wel verschillend zijn, afhankelijk van type aansluiting en eventuele afspraken met de gemeente. Een gemeente kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de aansluitkosten door te berekenen in het vastrecht of juist niet.

Hierbij de berekening (formule) uit het rapport van de NMDA:

1 GJ = ((1337 m³ x 0,68824) + (3984 kWh x 0,2237) - (4088 kWh x 0,2237)) : 34,36 GJ = 26,10 euro.
Dit is exact de GJ prijs die we hanteren.

Ik hoop dat dit e.e.a. verduidelijkt.

Groet, Kelly

Bekijk origineel
Resultaten 1 tot en met 20 van 20
  • Meedenkster

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Meedenkster heeft ontvangen van andere leden.

Warmt op
    Reacties: 7

9 december 2012, 22:00

Volgens mij stond 1 GJ aan warmte gelijk aan 39/40 kubieke meter gas.. Maar zeker weten doe ik het niet?
  • Jeroen

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Jeroen heeft ontvangen van andere leden.

Bruist van energie
    Reacties: 4172
    Helpende Hand

Helpende Hand

Klant aan huis

Klant aan huis

Huisgenoot

Huisgenoot

Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

9 december 2012, 22:22

• V!C

Warmt op

10 december 2012, 09:38

Ik ben er nu iig achter dat Nuon 1Gj=29m3 hanteert of hanteerde. Het verschilt nogal. 

Wellicht kan iemand van Eneco zelf ook reageren. Daar is dit forum toch ook voor? Zien wat er bij de klanten leeft, met klanten de dialoog aangaan en zo?

Groet,
    V!C
  • Kelly

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Kelly heeft ontvangen van andere leden.

Moderator
    Reacties: 1805
    Helpende Hand

Helpende Hand

Klant aan huis

Klant aan huis

Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

13 december 2012, 16:02

Hallo V!C,
    Bedankt voor je bericht en welkom op ons forum.

Via deze link open je een document over het NMDA-principe. Tarieven van alle stadsverwarmingsprojecten worden volgens dit principe berekend. Op pagina 9 vindt je denk ik wel een interessante formule.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Groet, Kelly
  • V!C

Warmt op

13 december 2012, 16:27

Hallo Kelly,

Dit document had ik inderdaad al gevonden Die formule heb ik ook a, zo goed en kwaad als dit kan, gebruikt. Maar daarmee weet ik nog niet welke verhouding jullie hanteren. En juist dat is interessant.

En Kelly, zou je ook nog willen reageren op mijn andere vraag uit mijn originele post?
    "klopt het, dat eneco per gemeente waar stadsverwarming wordt geleverd aparte tariefafspraken maakt? Wat zijn die tarieven/afspraken en wat is de kickback richting gemeente?"

Met name mbt gemeente Pijnacker-Nootdorp ben ik geinteresseerd icm de andere gemeenten als benchmark

Ik zie uit naar je spoedige reactie!

V!C
  • Kelly

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Kelly heeft ontvangen van andere leden.

Moderator
    Helpende Hand

Helpende Hand

Klant aan huis

Klant aan huis

Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

18 december 2012, 17:35

Beste V!C,

Sorry voor de wat latere reactie.

Mij is niet helemaal duidelijk op welke verhouding je precies doelt. Als je de formule uit het NMDA- principe invult, gebruik makend van de huidige variabele tarieven, kom je tot een verhouding waarin 1 GJ ongeveer gelijk staat 38 m3 gas. In prijs welteverstaan, is dit de verhouding die je bedoelt?

De vastrechttarieven zijn met name afhankelijk van het type aansluiting. Individuele aansluiting/warmtekostenverdeling, wel/geen warm tapwater, etc. Dit verschilt inderdaad per warmtenet, vooral afhankelijk wanneer het net aangelegd is. Wij proberen zo veel als mogelijk te standaardiseren in de tarieven.

Groet, Kelly
  • V!C

Warmt op

21 december 2012, 12:27

Hallo Kelly,

Ik ben inderdaad op zoek naar de die verhouding. Maar is deze verhouding in prijs (1gj=38m3) ook de verhouding die Eneco hanteert? Daar heb ik nu nog geen antwoord op.

Vwb. de vastrechttarieven kan ik met voorstellen dat die afhankelijk zijn van verschillende factoren. Maar dan moet er een 'prijslijst' zijn waarop staat wat de kosten per type aansluiting/warmeteverdeling zijn, wat de kosten voor wel/geen warm tapwater zijn. Anders kun je toch niet beoordelen of het totaal aan vastrechtkosten klopt?

Ik zie je reactie mbt de verhouding dit eneco hanteert en de prijslijst voor het tarief van de vastrechtkosten graag tegemoet.

Groet,V!C
  • Kelly

Moderator
    Helpende Hand

Helpende Hand

Klant aan huis

Klant aan huis

Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

21 december 2012, 16:42

Hallo V!C,

Ik heb je vraag gelezen en ben hier nog even mee bezig. Ik ben er vanwege de feestdagen pas 2 januari 2013 weer. Ik beloof je dat ik er dan gelijk op terug kom. Hoop dat je even geduld hebt?

Groet, Kelly
  • V!C

Warmt op

21 december 2012, 16:47

Prima Kelly, ik wacht af. Goede feestdagen! V!C
  • JvM

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten JvM heeft ontvangen van andere leden.

Warmt op
    Reacties: 9
    Verkenner

Verkenner

23 december 2012, 16:32

Helaas word er geen m3 relatie gebruikt. Ze nemen een andere referentie wijk en al naar gelang er in die wijk zuinige of onzuinige woningen staan mag jij naar hun verbruik betalen. Wat betreft energie is 1 gJ ongeveer 28,5 m3 gas, met energie verliezen van je ketel kom je dan op ongeveer 32 m3 gas. Maar je mag voor 38 m3 gas betalen.

Met wat verder zoeken kan je ook nog tarieven van andere wijken vinden hoewel die gegevens steeds meer worden afgeschermd. Opvallend is wel dat pijnacker nootdorp een beduidend hoger tarief Eneco tarief betaald dan bij andere stadswijken. Als je de gegevens voor een zogeheten modaal woning van de NMDA formule hanteert dan is de tarief stelling van ENECO een stuk duurder dan bijvoorbeeld in utrecht.

Omdat ENECO een andere vast tarief, verbruikstarief hanteert kan je de verschillende stadswarmte leverenciers niet op de GJ prijs vergelijken. Maar je kunt wel een standard woning en je eigen verbruik als voorbeeld gebruiken. ENECO is dan helaas een stuk duurder in deze gemeente. Wat dan weer het falen van het NMDA principe aantoont. Want waarom zou 1 Gj in Utrecht veel goedkoper zijn dan in Nootdorp.

Helaas kan je hier ook niet op zoek naar een andere provider zo als bij de huidige gasmarkt gebeurt.
  • V!C

Warmt op

24 december 2012, 10:09

Hallo JvM,

Dank voor je uitgebreide reactie. Wat je schrijft bevestigt mijn donkerbruinste vermoedens.

Het zo complex mogelijk maken om informatie in te winnen, afwijkende berekeningen, referentiewijken, maar het ontbreken van een duidelijke benchmark zorgen er wat mij betreft voor dat eneco zichzelf neerzet als onbetrouwbare energieleverancier. Helaas zit ik qua warmte er wel aan vast, qua elektriciteit ga ik er zo snel weg.

Het is inderdaad ontzettend raar, dat per gemeente met stadsverwarming andere tarieven gelden. Ik denk dat het voor een deel ook in de consessieverlening zit. Het aanbieden van stadsverwarming wordt ongetwijfeld europees aanbesteed. De aanbieder die voor een gemeente het beste aanbod heeft- lees: de gemeente het meeste geld oplevert-  wint. Er blijft bij Pijnacker-Nootdorp (Haaglanden ongetwijfeld) heel veel aan de strijkstok hangen. Kortom. Niet alleen het falen van de NMDA-regeling, ook het falen van marktwerking via europees aanbesteden is aangetoond. 

Qua warmte/stadsverwarming ga ik mijn vragen ook voorleggen aan de nma (er is nl. feitelijk geen concurrentie bij stadsverwarming) en consumentenautoriteit.

Groet,
    V!C
  • Kelly

Moderator
    Helpende Hand

Helpende Hand

Klant aan huis

Klant aan huis

Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

7 januari 2013, 15:36

Beste JvM en V!C,

Graag geef ik jullie nog een toelichting op de GJ tarieven. Het is ons niet duidelijk welke tarievenbladen jullie met elkaar vergelijken. Als wij naar de warmte tarieven per 1 oktober 2012 kijken, is de prijs per GJ € 26,10 inclusief btw. Dit geldt voor alle warmte projecten, behalve in geval van warmtekostenverdeling of oudere aansluitingen. Wat betreft vastrecht, dit kan wel verschillend zijn, afhankelijk van type aansluiting en eventuele afspraken met de gemeente. Een gemeente kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de aansluitkosten door te berekenen in het vastrecht of juist niet.

Hierbij de berekening (formule) uit het rapport van de NMDA:

1 GJ = ((1337 m³ x 0,68824) + (3984 kWh x 0,2237) - (4088 kWh x 0,2237)) : 34,36 GJ = 26,10 euro.
    Dit is exact de GJ prijs die we hanteren.

Ik hoop dat dit e.e.a. verduidelijkt.

Groet, Kelly
  • NMDA

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten NMDA heeft ontvangen van andere leden.

Starter
    Reacties: 1

3 februari 2014, 11:34

Hallo Allemaal,

Wat mij opviel in de opbouw van de kosten van de afgelopen 8 jaar is dat de vaste lasten tot 2010 hoog maar stabiel waren, namelijk +/- 235 euro incl BTW en dat Eneco na de Energiewet, gewoon 449 euro gaat vragen in 2014. Dat is een verdubbeling. De verbruikseenheidskosten zijn al een aantal jaren stabiel tussen de 21 en 26 euro incl BTW.

Dat is toch wel opmerkelijk. De aanlegkosten voor warmteaansluiting in 2008 was 2700 euro tegen 700 euro voor een gasaansluiting. Dat is een verschil in prijs van 2 gasketels in 30-40 jaar. In de Warmtewet 2014 staan de verbruikseenheidskosten vastgesteld, maar het vastrecht niet. Kan iemand mij de enorme prijsstijging duidelijk maken, waarom het vastrecht verdubbeld sinds 2010 naar 2014?

Alvast bedankt.
  • JvM

Warmt op
    Verkenner

Verkenner

7 mei 2014, 18:59

NMDA, helaas kan ik alleen maar verwijzen naar de vele discussies op het forum.
    De ENECO moderator kan alleen maar het ENECO praatje mailen. Hierover staan ook enkele brieven op de ENECO site.

Zelfs in de formule van het antwoord vorig jaar hanteerde ENECO ander gasprijzen dan de gasprijzen waarmee ENECO zelf adverteerde.

Als de overheid en NMA in hetzelfde praatje geloven, waarom zou ENECO dat dan veranderen. De nieuwe richtlijn van de warmte wet was ook direct aanleiding om de tarieven te verhogen.

Vandaag weer een ENECO mail over de nieuwe tarieven per Juni voor gas en licht maar niets over warmte. Waarom??

Simpel, het is niet gerelateerd naar hun gasprijs maar naar wat ENECO en andere energiemaatschappijen na een goede lobby (lees "samenwerking") van de politiek ervoor mag vragen.

Het was netter geweest om de kosten transparanter te maken zijnde: Daadwerkelijke energie kosten om 365 dagen per jaar warm water rond te pompen. En de stookenergie per GJ (met wetenschappelijke woorden verbrandingwarmte van gas).

Maar ook met de nieuwe warmte wet is gekozen voor een pseudo politiek rechtvaardige formule ipv kale wetenschappelijke formule. Blijft jammer dat de politiek met hun vrije markt principe ons met een monopolie hebben opgescheept. Dit om grote projecten en (politieke) fiasco's zoals afgelopen jaar in het den Haag warmtebron project te kunnen blijven financieren.

Zonder dit compromis zijn in het begin de warmte projecten onbetaalbaar. Wat zijn bijvoorbeeld de afschrijfkosten van de leidingen in de grond. En betalen de eerste bewoners de volledige kosten en over tien jaar nog maar een fractie omdat er duizenden huizen zijn bijgebouwd.

En ENECO zoekt gewoon de bovengrens op van wat mag. Zoals de meeste tarieven bij andere providers richting de maximum standaard zijn gegaan.

Zoals de windmolens draaien op subsidie zo draait stadsverwarming op de warmtewet. Zolang stadsverwarming gewoon op gas draait, blijft er weinig milieuvriendelijks meer over. Iedere dag zien we de rook uit de stookcentrale komen.

Blijft alleen een vervelende verassing dat ENECO toch weer een extra maas in de warmtewet hebben gevonden om weer 70 euro extra te mogen vragen. (De huur in Utrecht is daarmee iets goedkoper geworden)
  • Robbedoes82

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Robbedoes82 heeft ontvangen van andere leden.

Warmt op
    Reacties: 3

13 januari 2015, 10:16

Volgens de natuurkunde is een gigajoule ongeveer 40 kuub gas, dit is berekend door 80% van de verbrandingswarmte te nemen ivm schoorsteen verlies.
    1 kuub kas is 0,35 euro.
    1 gigajoule warmte zou dus 40 x o,35 = 15 euro mogen kosten volgens mij is het meer.
    De berekening volgens de overheid en eneco kloppen voor geen meter. Kwestie van de exacte vakken kennen, en de juiste kennis goed toe passen.
    Een cv ketel gaat met gemak 15 jaar mee dus de extra kosten zijn ook veel te hoog die eneco rekent met stadsverwarming. Vraag aan mensen die dmv gas hun huis ver warmen wat ze per jaar kwijt zijn en vergelijk dit met stadsverwarming, dat is echt schrikken, met stadsverwarming ben je zeker het dubbele kwijt. Jammer want het is alleen maar restwarmte die stadsverwarming maar er is weer een manier gevonden om de klant uit te zuigen en niemand die er wat aan doet.Stadsverwarming zou eigenlijk goedkoper moeten zijn dan gas omdat het restwarmte is anders zou het de schoorsteen uitgaan.
    Shell wilde in de jaren 90 stadsverwarming aanbieden in Hoogvliet. Ze waren zo teleurgesteld in de kosten voor de consument dat ze er niet eens aan begonnen zijn, zonde want daar is heel veel restwarmte te winne, Goed voor het millieu maar niet voor je knip en van de overheid of leverancier en dat is echt het enige wat telt en niet de consument.
  • JvM

Warmt op
    Verkenner

Verkenner

13 januari 2015, 20:20

Het is eigenlijk vrij simpel. 1 GJ in warmte is dezelfde prijs als 1 GJ in elektriciteit. Alleen is de prijs voor elektriciteit gedaald en warmte niet. Ook is de extra kosten van elektriciteit lager. Dus kan je beter je huis electrisch verwarmen met IR warmte panelen. Verbruik je nog minder energie ook. dus dubbele besparing. Kan je ook nog kiezen voor een andere leverancier.
  • Robbedoes82

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Robbedoes82 heeft ontvangen van andere leden.

Warmt op
    Reacties: 3

14 januari 2015, 12:08

Je moet niet de prijs van elektriciteit maar de prijs van gas nemen omdat de meeste mensen hun huis met gas verwarmen en gas is nog goedkoper.
  • J.N.M. Couzy

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten J.N.M. Couzy heeft ontvangen van andere leden.

Starter
    Reacties: 1

14 april 2015, 17:12

Leuk die formule Eneco, maar laten we het eens wetenschappelijk benaderen:

1 m3 gas heeft een verbrandingswaarde van 35,17 Mj
    Dus voor 1Gj aan verbrandingswarmte het ik 1000 / 35,17 = 28,4 m3 aan aardgas nodig.
    Pak ik nu het tarief Eneco Aardgas Utrecht voor 2e kwartaal 2015 erbij, dan is de prijs per m3 gas voor regio 3 (Utrecht) € 0,32859.

De prijs van 28,4 m3 aardgas is dan 28,4 * 0,32859 = € 9,33.
    Het tarief dat Eneco rekent voor 1Gj warmte op basis van stadsverwarming is € 23,35176

Kortom, stadswarmte is dus 2,44x duurder dan je huis en warm water regelen met een gas aansluiting.

En begin nou niet over warmte verlies e.d. De huidige HR ketels hebben 100% rendement. Kortom, iedere joule warmte wordt uit het gas gehaald.

En bedankt Eneco, bedankt overheid en bedankt lobbyisten van de energie leveranciers. De warmtewet rammelt aan alle kanten en doet alles waarvoor hij bedoeld is, beschermen van leveranciers. Vereniging Eigen Huis o.a. en nog een aantal andere instanties maken zich hard voor onbeschermde en aan de grillen van een monopolist overgeleverde consument.
  • Brandje

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Brandje heeft ontvangen van andere leden.

Bruist van energie
    Reacties: 12654
    Helpende Hand

Helpende Hand

Duurzaam

Duurzaam

Klant aan huis

Klant aan huis

Huisgenoot

Huisgenoot

Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

14 april 2015, 18:08

J.N.M. Couzy wrote:

En begin nou niet over warmte verlies e.d. De huidige HR ketels hebben 100% rendement. Kortom, iedere joule warmte wordt uit het gas gehaald.

Dan vergis je je ook nog, want er is soms een rendement van 107%:P
    Lees dit maar eens na:

http://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/energiezuinig-verwarmen-en-warm-water/nieuwe-cv-of-combiketel-kopen/
    Groet, Ton. Toon van 10-2012;verbruik 2013/14 gas 623 m³;stroom lg 1861kWh; hg 1655 kWh;Teruglvrng t/m 300415:2.8.1: 76 kWh; 2.8.2: 202 kWh
  • Folkert

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Folkert heeft ontvangen van andere leden.

Moderator
    Reacties: 2059
    Helpende Hand

Helpende Hand

Klant aan huis

Klant aan huis

Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

15 april 2015, 18:06

Beste J.N.M. Couzy,

Welkom op de community en bedankt voor je bericht. De actuele leveringstarieven kun je hier vinden.
    Het totale tarief voor 1m3 gas in de regio utrecht is momenteel € 0.6370, de btw, energiebelasting en oplsag duurzame energie horen ook bij het leveringstarief. Wij gebruiken de gegevens van de energiewijzer deze geven momenteel aan dat een 1 Gj te vergelijken is met 36m3. Vandaar dat wij niet helemaal akkoord kunnen gaan met je berekening.

Groet,

Folkert

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Het kan aan aantal minuten duren voordat de grotere afbeeldingen verschijnen.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)