Home

Machtpostitie bij stadsverwarming

Tags:
stadsverwarming, vrijemarkt energie, machtpositie, geen vrije keuze, duur, warboel, wan prestattie,

Daan_010

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Daan_010 heeft ontvangen van andere leden.

Starter
Reacties: 0

7 juli 2013, 21:44

Na bijna 2 jaar krijg ik van deze club een kaartje in de bus dat ik afgesloten ga worden omdat ik niet op post reageer, als je geen post verstuurd kan ik niet reageren.
Op het kaartje heb ik gereageerd, het blijkt dat ik stadsverwarming heb van Eneco, en mijn woning stond bij hun in het systeem als leegstand.

Met Eneco heb ik niets, en wil ik niets hebben, ik ben tevreden met mijn leverancier en wist niet beter dat ik daar ook de stadsverwaming had. De standen heb ik doorgegeven, krijg ik een hele tijd niets te horen tot er een aanmaning in de bus valt.
Na weer gebeld te hebben, lang wachten, door verbinden etc. etc. blijkt dat mijn meterstanden door Enco aangepast zijn, omdat zij met vaste data werken. Ik kan dus niet de standen controleren omdat Eneco dit terugrekend naar hun vaste factuurdatum.
Je bent compleet aan de goden overgelaten, en hebt geen andere keuze dan betalen, betalen en vooral op tijd betalen.

Ik had al niets met Eneco, maar na 2 van deze ervaringen, heb ik er nog minder mee.
En nu komt het echte probleem, ik kan alleen van Eneco af als ik ga verhuizen omdat Enceo om de een of andere duistere dubiieuze vriendje politiek reden het alleenrecht heeft op stadsverwarming op de plek waar ik woon.
Ik dacht toch echt dat wij vrije markt werking hadden, maar helaas voor mij dit geld niet voor stadsverwaming.

Wanneer krijgen wij ook een vrije keuze bij stadsverwarming?
Resultaten 1 tot en met 6 van 6
  • Brandje

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Brandje heeft ontvangen van andere leden.

Bruist van energie
    Reacties: 12109
    Helpende Hand

Helpende Hand

Duurzaam

Duurzaam

Klant aan huis

Klant aan huis

Huisgenoot

Huisgenoot

Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

7 juli 2013, 23:38

Die keuze zal er wel eens komen.
    Dat zijn nou eenmaal de nadelen van stadsverwarming.

Ik mag tot hopen dat je dit kent:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gas-en-elektriciteit-thuis/blokverwarming-stadsverwarming

Daaruit blijkt dat je tot op heden inderdaad die vrije keuze niet hebt.
    Een voorstel om de wet aan te passen lag sinds najaar 2012 bij de 2e kamer blijkt hier uit.

En is deze wet er nu gekomen?
    Groet, Ton. Toon van 10-2012;verbruik 2013/14 gas 623 m³;stroom lg 1861kWh; hg 1655kWh;Teruglvrng tot 280215:2.8.1: 27kWh; 2.8.2: 64kWh
  • Toontjelager

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Toontjelager heeft ontvangen van andere leden.

Bruist van energie
    Reacties: 2982
    Klant aan huis

Klant aan huis

Huisgenoot

Huisgenoot

Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

8 juli 2013, 00:58

Is dit niet met een hoop zo, dus niet alleen stadsverwarming, maar ook kabel etc: ?
    Geniet van het leven het duurt maar even
  • Zemelaar

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Zemelaar heeft ontvangen van andere leden.

Warmt op
    Reacties: 2

30 juli 2013, 19:33

Ik woon in Utrecht en ben ook aangesloten op de stadsverwarming. Ik woon in een apartementencomplex (jaar 1966 of 1967) en heb het appartement gekocht. Stadsverwarming via Eneco, gas en licht via een andere provider. Veel van de bewoners hebben in hun keukentje een geisertje hangen zonder afvoerkanaal en toen onlangs de gasunie een inspectie deed werden die geisertjes afgekeurd. Deze moeten via een gesloten systeem worden aangesloten. Een pijp naar buiten dus. Het bestuur van de vereniging van eigenaren kon er niet meer omheen en moest een gasafvoerpijp naar buiten toestaan.
    Iedereen mag nu dus een Afvoerpijp naar buiten plaatsen, dus kan ik nu mijn eigen combiketeltje plaatsen en mijn eigen verwarmingsinstalatie instaleren.
    Mijn vraag......    In hoeverre ben ik verplicht de warmte van Eneco af te nemen. Ik kan toch hun gehele instalatie (laten) verwijderen of niet? Weg met die oudbolige radiatoren met warmtemetertjes, Weg met die dike verwarmingsbuizen uit het jaar nul. Nieuwe radiatoren zonder metertjes. Fijne dunne buisjes, die ik netjes weg kan werken en in de huiskamer mijn eigen thermostaat.
    Van de onderste verdieping totaan de bovenste verdieping lopen in de hal de enecoverwarmingspijpen omhoog. Iedere woning heeft zijn eigen aansluiting aan die twee pijpen met beide een kraan. Kan ik mij vanaf die kranen af laten sluiten en laten verzegelen? In hoeverre ben ik dan nog verplicht vastrecht te betalen aan Eneco?
    Heeft iemand hier een antwoord op?
  • Kelly

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Kelly heeft ontvangen van andere leden.

Moderator
    Reacties: 1770
    Helpende Hand

Helpende Hand

Klant aan huis

Klant aan huis

Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

31 juli 2013, 11:15

Hallo Zemelaar,

Bedankt voor je bericht. Ik heet je graag welkom op ons forum!
    Je vraagt of je de huidige warmte installatie geheel kan (laten) verwijderen om zo je eigen radiotoren e.d. te kunnen plaatsen.

Wij leveren warmte aan het gehele complex. Alles qua installatie na de hoofdmeter voor warmte is niet van Eneco maar valt onder de verantwoordelijkheid van de eigenaar/eigenaren van het complex. De verwarmingsbuizen die je ziet lopen, zijn dus ook niet van ons. Wij leveren wel de service dat we de warmtekosten verdelen over de verschillende appartementen.

Als je de installatie wilt wijzigen, adviseer ik je om in overleg te gaan met de VvE. Het is wel van belang dat we op de hoogte worden gesteld van dergelijke wijzigingen, ivm de verdeling van de warmtekosten.

Groet, Kelly
  • Zemelaar

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Zemelaar heeft ontvangen van andere leden.

Warmt op
    Reacties: 2

31 juli 2013, 18:06

Beste Kelly,

Ontzettend bedankt voor je antwoord. Ik ben al een stuk wijzer.  Als ik het goed begrijp kan ik mij dus af laten sluiten als de vereniging van eigenaren hiermee akkoord gaat? Stel ik ben de enige bewoner die hier voor kiest, wij zijn een blok van 120 appartementen, betekend dit dat de afgenome warmte verdeeld word over 119 appartementen ipv 120 appartementen?
    En hoe zit het met het vastrecht? ik betaal nu iets meer dan € 330 per jaar. Wat wordt met dat vastrecht gedaan?
    Alvast bedankt voor je antwoord!

Groet Zemelaar
  • Kelly

Je kunt hier zien hoeveel reputatiepunten Kelly heeft ontvangen van andere leden.

Moderator
    Reacties: 1770
    Helpende Hand

Helpende Hand

Klant aan huis

Klant aan huis

Verkenner

Verkenner

Gespreksmaster

Gespreksmaster

1 augustus 2013, 10:45

Beste Zemelaar,

Geen dank! Wanneer de VvE schriftelijk toestemming geeft en ons bevestigd dat de aansluiting afgesloten is, brengen we geen vastrecht meer bij je in rekening. De opzegging van de warmte overeenkomst kan worden gestuurd naar:

Eneco Warmte & Koude
    Afdeling Customer Operations
    Postbus 19020
    3001 BA Rotterdam
    E-mail: [email]fm_warmte_operations@eneco.nl[/email]

Wanneer je niet meer bent aangesloten op de hoofdmeter, verdelen wij het energieverbruik inderdaad over 119 woningen ipv 120.

Weet je zo voldoende? Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.

Groet, Kelly

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Het kan aan aantal minuten duren voordat de grotere afbeeldingen verschijnen.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)