Zonnepanelen en zonneboiler | Eneco Community
vraag

Zonnepanelen en zonneboiler

• 6 juli 2016
  • 1 reactie
  • 840 Bekeken

Hallo allemaal,

Mijn woning is net opgeleverd en ik ben mij aan het oriënteren om de woning verder te verduurzamen.De tuin ligt op het zuiden en daarnaast wordt de energie geleverd door eneco via stadsverwarming. Voor de ruimteverwarming ben ik de meeste kosten kwijt.

Tijdens de oplevering had ik gebruikgemaakt van de service van eigen huis. Echt een aanrader! Hij gaf aan dat de opkomst van zonneboilers steeds vaker wordt gekozen in combinatie met zonnepanelen. Daarbij gaf hij aan, dat het niet verstandig is om meerdere zonnepanelen te nemen dan dat je gebruikt. Het overgebleven energie wordt teruggeleverd aan de maatschappij. Veel huishoudens en bedrijven doen dit waardoor de vergoeding terugloopt. Advies is om zonnepanelen op gebruik aan te schaffen in combinatie met een zonneboiler.

Wat is jullie ervaring met een zonneboiler en is dit mogelijk in combinatie met stadsverwarming? Daarnaast ben ik benieuwd of jullie bedrijven weten die advies geven en dit kunnen uitvoeren. Bij voorkeur bedrijven die ervaring hebben met het aanvragen van subsidies en die dit voor klanten in orde maken.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Met vriendelijke groet,
Sander Nieuwpoort

1 Reactie

Reputatie 3
Badge
Zo zie je maar weer dat zo'n eigen huis adviseur echt niet zo goed is. Gelukkig zet je je vraag op dit forum. Ik ben het namelijk helemaal niet eens met de adviseur die zegt dat je zonnepanelen niet meer moeten opleveren dan je gebruikt. Daar krijg je waarschijnlijk spijt van in de toekomst. Zonnepanelen gaan lang mee en je leven verandert in die 25-30 jaar. Een overschot aan elektriciteit kun je op verschillende manieren inzetten:
1. minder gas stoken en meer elektrisch (bijv geen gasaansluiting of hybride zoals met de warmtewinner)
2. je elektrische auto tanken (wellicht koop je over een jaar of 5 zo'n auto)
3. over een paar jaar is het opslaan van overtollig opbrengst van zonne-energie wel rendabel.
4. wellicht ga je de komende jaren meer elektriciteit gebruiken: we hebben namelijk steeds meer elektrische apparaten in huis.

Wel heeft de adviseur gelijk dat zonnepalen icm zonneboiler goed kan werken. Zorg er wel voor dat je alles in een keer goed aanpakt. Lees dit ook maar eens: https://www.zelfenergieproduceren.nl/nieuws/zonnepanelen-en-warmtepompen-elkaar-gemaakt/

en hier wat interessante weetjes over de toepassingsmogelijkheden van warmtepompen: http://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/

Reageer