Zijn kunstof gasleidingen veilig? | Eneco Community

Zijn kunstof gasleidingen veilig?

• 14 februari 2013
  • 8 reacties
  • 9623 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 678 reacties
Regelmatig kom ik bij mijn brandveiligheids woningcheck`s kunstof leidingen tegen in de meterkast.
Ik vraag me af of deze leidingen wel zo veilig zijn?
Er is vorig jaar brand ontstaan (Maassluis) in de meterkast vanwege een kapotte aardlekschakelaar die vervolgens de kunstof leiding heeft aangestoken waardoor er een flinke brand in de gang is ontstaan door vrij uitstromend gas bij de meter.
Ik moet vervolgens op de formulieren aantekenen of er een metalen of kunstof leiding gebruikt wordt in de meterkast.
Zijn de gasleveranciers er nu al uit t.a.v. het gebruik van kunstof leidingen?

Stansat

8 Reacties

Bij mij wens ik geen onbeschermde kunststof gasleidingen in de meterkast. Punt uit.
Reputatie 5
Badge +3
Beste Stansat,

Goede vraag. Ik ga voor je informeren en laat het je weten.

Groet, Kelly
Reputatie 5
Badge +3
@Stansat,

Buiten de woning worden alle gasleidingen in kunststof leidingen gelegd. Bij nieuwbouw tegenwoordig ook in de woning, met name onder de vloer. Er is 1 geval bekend waar dat mis is gegaan inderdaad. Toch is besloten om de zogenaamde NEN-certificering niet aan te passen. Alle leidingen voldoen aan de NEN-certificering dus ze zijn veilig.
Ook bij mij zijn zgn. kunstofleidingen aangelegd tot in de meterkast.
Als je echter even verder kijkt dan zie je dat de kern van de Gasleiding van koper is.
Aan het eind van de kunstofleiding zie je n.l. een koperen buis tevoorschijn komen waarna deze met een koperen wartel is afgemonteerd.
Alleen de buiten (bescherm) mantel is van kunstof. Ik heb navraag gedaan bij de Fa. Stedin en dit blijkt bij hun inderdaad standaard practice te zijn.
In mijn geval zie ik dus geen enkele reden tot ongerustheid.
Reputatie 3
Badge +2
Kelly en energieverslinder,

Die mensen in Maassluis waar een flinke brand is ontstaan zijn het vast niet met jullie eens.
Ik heb als oud brandweerman ook mijn twijfels.
In diverse woningcheck`s zie ik een onveilige meterkast die in een vergelijkbare situatie gevaarlijk kan zijn.
Ik ben in ieder geval blij met mijn metalen gasleiding in mijn kast.
NEN-certificering wil dus niet in alle gevallen "brand"veiligheid garanderen.

Stansat

Brandveiligheids adviseur VRR
Kelly en energieverslinder,

Die mensen in Maassluis waar een flinke brand is ontstaan zijn het vast niet met jullie eens.
Ik heb als oud brandweerman ook mijn twijfels.
In diverse woningcheck`s zie ik een onveilige meterkast die in een vergelijkbare situatie gevaarlijk kan zijn.
Ik ben in ieder geval blij met mijn metalen gasleiding in mijn kast.
NEN-certificering wil dus niet in alle gevallen "brand"veiligheid garanderen.

Stansat

Brandveiligheids adviseur VRR

Het kan heel goed zijn dat er verschillende methoden worden toegepast. Er zijn tenslotte ook verschillende Netbeheerders in het geding. Tevens worden de werkzaamheden vaak uitbesteedt. Ook dit kan leiden tot een verschillende aanpak van vervangings werkzaamheden.
Ik heb alleen willen aangeven dat de methode, zoals bij mij gebruikt, mij geen enkele reden geeft tot ongerustheid.
In andere gevallen, wanneer de installatie werkzaamheden anders uitgevoerd zijn, zou dit natuurlijk wel kunnen.
Badge
Voor de lezers met interesse in dit onderwerp kan je het rapport lezen wat na aanleiding van deze brand is opgemaakt. Hieruit blijkt dat het, in tegenstelling tot de opmerking van Kelly, niet bij één keertje in gebleven. Ik zou ook zeker niet uit gaan van wat Stedin hier over zegt. Lees het rapport en overtuig jezelf ervan dat je je eigen zaken goed op orde hebt in je meterkast. Laat desnoods bij twijfel een onafhankelijk deskundige er naar kijken.

http://www.maassluis.nl/over-maassluis/nieuwsberichten_42951/item/onderzoeksrapport-brand-het-hoge-licht_53323.html

Met vriendelijke groet,

Thierry

Voor de lezers met interesse in dit onderwerp kan je het rapport lezen wat na aanleiding van deze brand is opgemaakt. Hieruit blijkt dat het, in tegenstelling tot de opmerking van Kelly, niet bij één keertje in gebleven. Ik zou ook zeker niet uit gaan van wat Stedin hier over zegt. Lees het rapport en overtuig jezelf ervan dat je je eigen zaken goed op orde hebt in je meterkast. Laat desnoods bij twijfel een onafhankelijk deskundige er naar kijken.

http://www.maassluis.nl/over-maassluis/nieuwsberichten_42951/item/onderzoeksrapport-brand-het-hoge-licht_53323.html

Met vriendelijke groet,

Thierry

Het rapport gelezen hebbende en de bijbehorende foto's te hebben bekeken, kan ik niet anders concluderen dan dat hier gebruik is gemaakt van zgn. Vol-Kunstof Gasleidingen. Blijkbaar wordt er naar willekeur gebruik gemaakt van diverse soorten materialen e.e.a. afhankelijk van, en overgelaten aan de betreffende uitvoerende Aannemer. De normering schiet hier duidelijk tekort.
Bij mij persoonlijk is naar mijn mening gebruik gemaakt van de materialen zoalsomschreven in bijgaande publicatie bladen t.w.:
http://www.hsfbv.nl/media/documentatie/gasleidingen/dienstleidingen_peko_v1.pdf en
http://www.vsh-flowcontrol.eu/Content/1/PDF/Gasleidingen%20-%20Technische%20documentatie_BNL_NL.pdf

Vandaar dat ik mij, in mijn situatie, niet zo'n zorgen maak.
In alle andere gevallen zou ik ook mijn bedenkingen hebben en zeker bij toepassing van de zgn. Vol-Kunstof Gasleidingen.

M.vr. gr.

Reageer