Wie is verantwoordelijk voor dit deel van de stadsverwarmingsinstallatie? | Eneco Community
vraag

Wie is verantwoordelijk voor dit deel van de stadsverwarmingsinstallatie?

Dag forum,

Ik woon in een appartement waar de bewoners de binneninstallatie voor stadsverwarming in eigendom hebben. De VVE wil vanwege storingen nu kranen van de stadsverwarmingsinstallatie in de meterkast door een particuliere installateur laten vervangen bij een aantal appartementen. Zie foto.

De installateur die bij mij de binneninstallatie onderhoudt, heeft me echter altijd verteld dat het gedeelte in de meterkast de verantwoordelijkheid van Eneco is en dat particuliere installateurs daar niet aan mogen komen. Dit vanwege de hoge druk van het warme water in de leidingen en de risico's als ombevoegden hieraan gaan sleutelen.

Ik maak me dus een beetje zorgen wat er gebeurt als een particuliere installateur via de VVE nu die kranen gaat vervangen. Daarom de vraag aan het forum: Wie is er nu eigenlijk verantwoordelijk voor dit deel van de stadsverwarmingsinstallatie? En wie zou bij storing die kranen moeten vervangen?

13 Reacties

Voor zo ver ik het weet is alles, ook binnen dus, ná de meters pas van de bewoner.
Storingen of voorkoming van storingen voor de meter zijn voor het Installatie bedrijf van Eneco.

Als het goed is zal een moderator maandag wel een telefoonnummer daarvan hier plaatsen en dan kan je ze meteen bellen voor opheldering.

Maar waarom meldt je hier niet wat de VVE hiervan vindt?
Hebben ze niet duidelijk aangegeven waarom het legitiem was om het zo te doen?
Is het tijdens de reguliere vergadering op de agenda geweest?
Bedankt voor je reactie! Ik heb begrepen dat de VVE wel contact heeft gehad met Eneco, maar dat het energiebedrijf niet mee wil werken aan het onderhoud van de installaties in de meterkast van bewoners. En dat terwijl er wel nare storingen zijn, zoals lekkages. Dus dat het een soort noodgreep is van de VVE om nu een particuliere installateur aan het werk te zetten.

Maar ik zou er eerder voor zijn dat Eneco de werkzaamheden verricht, omdat zij immers ook zoals je zegt, verantwoordelijk zijn voor dit gedeelte van de installatie. Nader en constructief contact met Eneco hierover lijkt me dus zeer gewenst!
Hieronder nog een quote van een e-mail van de VVE met een toelichting waarom ze overwegen om een particulier installateur aan het werk te zetten.

"Bij 143 bij mij boven is een grote lekkage geweest in de meterkast. ENECO heeft 't gemaakt maar na veel protesteren en de opmerking dat het de laatste keer was. De VVE heeft betaald. De bewoner van 145 had iets soortgelijks, heeft ENECO gebeld maar die wilde niet komen. Andere bewoners hadden dezelfde ervaring en de installateur heeft het toen gemaakt bij een bewoner waarbij ENECO alleen het water heeft afgezet. Ik heb daarna 4x naar ENECO gebeld, twee emails gestuurd naar adressen die zeker goed waren en daarna heeft Maurice namens de vereniging een aangetekende brief gestuurd naar ENECO waarin we nogmaals aangegeven hebben dat wij liefst hebben dat zij het maken, maar dat we toch wat moeten als ze niets doen. We hebben geen antwoord gekregen.

Het houdt een keer op, maar als jij (al dan niet via Radair) een direct contact bij ENECO heb, bel deze dan rustig op en laat 'm zwart op wit zetten dat ENECO onze interne leidingen en kranen wil maken . We hebben nog niets definitief met de installateur afgesproken."
Ohhhh kijk nu is het duidelijker.
Dan heeft de VVE dus vooraf goed gehandeld.

Maar om dan maar het heft in eigen handen te nemen.......

Ik ben geen expert maar m'n gevoelen zegt: afblijven!
Het is immers eigendom van de Stadsverwarming organisatie.

Dus de VVE dient daar verder mee te onderhandelen en met argumenten en bewijzen lekkage te komen.

Een lastig parket, want jullie zitten ermee en het lijkt erop dat Eneco Verwarmingsinstallatie rustig achter over leunt.
Hopelijk lukt het om constructief overleg met Eneco op gang te brengen!
Precies! Een perfecte gedachte!

Wacht even af op de reactie dus van een moderator a.s. maandag!

Zelf heb ik het idee dat de "poot stijf houden" echt moet helpen.

Fijn weekend!
Badge
hmm, gele kranen gebruikt? Dan is het niet zo gek dat dat lekt, gele kranen zijn voor gas!

Maar vermoedelijk levert eneco de warmteaansluiting. Als het goed is, is bij binnenkomst gebouw waar de hoofdaansluiting zit, de warmtemeter geplaatst voor het hele gebouw. Tot daar doet eneco/netbeheerder het onderhoud etc.
Echter is de verdeelinstallatie van de VVE.
Dus de buizen vanaf de hoofdmeter/aansluiting tot aan de kranen en warmtemeter in uw meterkast is van de VVE.
De VVE gebruikt jullie meterstanden voor de verdeling van de gekochte warmte van de hoofdaansluiting.
Vanaf de kranen/meter in uw meter/warmtekast tot aan uw radiatoren/vlierverwarming is in uw eigen beheer.

De VVE mag dus een installateur inhuren om de kranen te laten vervangen. Let erop dat deze een rode en een blauwe afsluiter hebben en geen gele!

Hopelijk is het een beetje duidelijk, maar het is verwarrend dat er 3 partijen mee gemoeit zijn.
Vreemd dat bij een vorige reactie, blijkt dat Eneco wel met onderhoud is bezig geweest.
Zou dit onderhoud dan een onderhoudscontract zijn dat de VVE met Eneco Installatiebedtijven heeft afgesloten??

En daarvoor wordt weer gemeld dat Eneco weigerde in de meterkast werkzaamheden te verrichten.

Ik vraag me dus af is er nu wel of niet een contract met Eneco en wat staat daar dan in wat wel en niet wordt gedaan.
Badge
Normaliter is het zo dat stadsverwarming in grote gebouwen tot de deur gelegt en bemetert wordt voor de afrekening.
Daarna gaan er collectieve leidingen naar de apartementen. Dit valt onder de VVE. Hun zijn verantwoordelijk tot aan de apartementen met bemetering.
Alles erna is voor de bewoner.
De situatie kan afwijken, maar in 90% van de gevallen gaat dat wel zo.

Ik weet niet de precieze situatie, maar vaak zijn in dat soort gebouwen het ketelhuis weggehaalt en de stadsverwarming daarvoor in de plaats gekomen. Dan is de binneninstallatie van de VVE.

Kan de topicstarter misschien vertellen aan wie hij de warmte betaald? Als het aan de VVE is, dan is de hierboven geschreven situatie van toepassing.
Mocht topicstarter aan Eneco betalen, dan is Eneco verantwoordelijk tot aan de appartementen en dienen hun ook de kranen te vervangen.
Bedankt voor jullie reacties. De warmterekening betaal ik aan Eneco. Een monteur van Eneco heeft laatst ook het batterijtje van de warmtemeter vervangen.

Ik vind het ook vreemd dat de VVE betaalt aan Eneco voor de onderhoudswerkzaamheden. Dit lijkt me regulier onderhoud dat gewoon door de warmteleverancier voor haar rekening moet worden genomen.
Bedankt voor jullie reacties. De warmterekening betaal ik aan Eneco. Een monteur van Eneco heeft laatst ook het batterijtje van de warmtemeter vervangen.

Ik vind het ook vreemd dat de VVE betaalt aan Eneco voor de onderhoudswerkzaamheden. Dit lijkt me regulier onderhoud dat gewoon door de warmteleverancier voor haar rekening moet worden genomen.

Hoi van Amerongen,

Graag gedaan!

Dus Warmte leverancier is Eneco
Onderhoudscontract is afgesloten met Eneco

Dan zou ik maandag maar eens met Eneco dus gaan bellen.
Het vraagstuk is nog wel wat lastiger/vervelender, zie het laatste bericht van de VVE:

"We hebben een paar jaar geleden als VVE een brief van ENECO gekregen dat zij de energie leveren tot het inlaatpunt en dat het daarna voor de VVE is. Wat wel gek is dat wij aan ENECO vragen wat we moeten doen en hun zelfs willen betalen voor onderhoud maar dat zij niets doen. Zij zijn de enigen die know how hebben van de installatie binnen VVE Zwaanschild en die weten waar alle schakelaars zitten om het water voor de hele VVE uit te zetten en uiteindelijk moet onze installateur door hun ook geholpen worden. Dat is natuurlijk te gek voor woorden, maar hoe krijg je ENECO zo ver, ze reageren dus zelfs niet op onze aangetekende brief."

Het onderliggende vraagstuk lijkt dus een poging van Eneco te zijn om de reikwijdte van de Warmtewet te peilen. Maar als ze dat consequent zouden doen, hadden zij de warmtemeters bij de individuele bewoners ook weg moeten halen. Bovendien zou de VVE dan de warmtepenningen van bewoners moeten innen, waar ook onderhoud van de installatie binnen het appartementencomplex van zou moeten worden betaald. Een naar vraagstuk dus, waar VVE en bewoners nu mooi de dupe van zijn, omdat de installatie binnen het appartementencomplex echt krakkemikkig en daardoor gevaarlijk wordt.

Gelukkig lijkt de warmtewet binnenkort zo aangepast te worden dat het vraagstuk verdwijnt en Eneco als warmteleverancier gewoon weer z'n verantwoordelijkheid moet nemen. Maar het zou fijn zijn als Eneco dat gewoon nú al deed, zodat er binnen mijn VVE weer een veilig en goed functionerend warmtenet is.
Badge
Zat ik er niet heel ver naast.
Het is vaak verwarrend wie verantwoordelijk is voor welk deel.
Ik ben het met het bovenstaande stuk eens.
Als eneco de warmtemeters beheert, zijn hun tot daar verantwoordelijk.
Hopelijk kan de VVE de (aansluit)contract(en) nazien voor meer duidelijkheid.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen