Wat moet ik kiezen: dubbel- of enkeltarief? | Eneco Community

Wat moet ik kiezen: dubbel- of enkeltarief?

• 24 april 2012
  • 5 reacties
  • 11068 Bekeken

Reputatie 5
Badge +3
  • Oud-Moderator
  • 2785 reacties
Onlangs stelde de Telegraaf dat mensen met een dubbeltariefmeter duurder uit zouden zijn dan mensen met een enkeltariefmeter. Dit is echter volledig afhankelijk van je energieverbruikspatroon. We leggen het daarom graag aan je uit.

In Nederland heb je de keuze tussen een enkel- en een dubbeltariefmeter. Bij een dubbeltariefmeter maak je op werkdagen op bepaalde tijden, in de weekenden en op feestdagen gebruik van het zogenaamde laagtarief. De resterende uren maak je gebruik van het zogenaamde normaaltarief. De meterhuur voor een enkel- of dubbeltariefmeter is gelijk.
Naar verhouding is het tarief voor nachtstroom in de afgelopen jaren iets gestegen. Toch levert een dubbeltariefmeter je financieel voordeel op als meer dan 40% van het totaal in de laagtariefuren verbruikt. Een gemiddelde klant in Nederland verbruikt 52% tijdens de normaaltariefuren en 48% tijdens de laagtariefuren.

Hoe meer elektriciteit je ’s nachts en in het weekend verbruikt, hoe voordeliger een dubbeltariefmeter. Bepaal goed je verbruik 's nachts en in het weekend voordat je overstapt op een dubbeltariefmeter. Als je al een dubbeltariefmeter hebt dan kun je aan de hand van het verbruik op je jaarnota beslissen of je liever enkeltarief of dubbeltarief af wilt nemen.
Als je (blijvend) minder verbruikt, dan kunnen wij voor jou de meter administratief omzetten naar enkeltarief. Het is niet nodig om de meter om te wisselen.

De keuze voor het type meter is dus afhankelijk van jouw verbruikspatroon. Nu zijn wij benieuwd: sta jij nog wel eens stil bij de gedachte of jouw meter nog bij jouw energieverbruik past? Laat het ons weten!

5 Reacties

[quote]@Diamond3d dat klopt inderdaad!

Wanneer je gebruik maakt van het dubbeltarief dan geldt een tarief voor de nachtstroom en een tarief voor de dagstroom. Het tarief voor dagstroom bij een dubbeltariefmeter is hoger dan de prijs bij een enkeltariefmeter. Ook is de prijs van het laagtarief in de afgelopen jaren harder gestegen dan het dagtarief. Daarom levert een dubbeltariefmeter je pas een voordeel op vanaf een verbruik van 40% op het nachttarief.

Diamond3d en Hosnia:
Dank voor de reactie. Had ik zelf kunnen uitzoeken uiteraard. Ik ga even rekenen en kijken of ik mijn dubbelmeter wel wil houden.Door mijn zonnepanelen verbruik ik HELEMAAL geen hoogtarief meer, omdat dat overdag van toepassing is. En DAN juist leveren mijn panelen de stroom. Niet 's nachts tussen 23.00 - 7.00 u.....
Het is me duidelijk

Aangezien ik ALLEEN laagtarief verbruik door mijn panelen, blijft de dubbelmeter met zijn 5 c. het goedkoopst.
@Diamond3d dat klopt inderdaad!

Wanneer je gebruik maakt van het dubbeltarief dan geldt een tarief voor de nachtstroom en een tarief voor de dagstroom. Het tarief voor dagstroom bij een dubbeltariefmeter is hoger dan de prijs bij een enkeltariefmeter. Ook is de prijs van het laagtarief in de afgelopen jaren harder gestegen dan het dagtarief. Daarom levert een dubbeltariefmeter je pas een voordeel op vanaf een verbruik van 40% op het nachttarief.

Diamond3d en Hosnia:
Dank voor de reactie. Had ik zelf kunnen uitzoeken uiteraard. Ik ga even rekenen en kijken of ik mijn dubbelmeter wel wil houden.Door mijn zonnepanelen verbruik ik HELEMAAL geen hoogtarief meer, omdat dat overdag van toepassing is. En DAN juist leveren mijn panelen de stroom. Niet 's nachts tussen 23.00 - 7.00 u.....
Het is me duidelijk
@Diamond3d dat klopt inderdaad!

Dit begrijp ik niet:
Als de huur van beide meters even duur is, dan is een dubbeltariefmeter toch ALTIJD goedkoper, omdat het laagtarief per definitie lager is dan het hoogtarief.

Het verschil is, en dit mis ik een beetje terug in het verhaal van Kelly, dat het tarief van een enkeltariefmeter anders is dan bij een dubbeltariefmeter.
@Pedalpeter.. Wellicht houd je hier geen rekening mee?

Vb: Dubbeltarief: laag: 5 cent normaal(hoog): 10 cent
Enkeltarief: 8 cent.

Nu wordt het interessant wanneer een klant het meest energie verbruikt en voor een uitleg verwijs ik je naar het bericht van Kelly.
Dit begrijp ik niet:
Als de huur van beide meters even duur is, dan is een dubbeltariefmeter toch ALTIJD goedkoper, omdat het laagtarief per definitie lager is dan het hoogtarief.

Reageer