Zojuist heb ik weer een driejarig elektriciteit contract afgesloten inclusief een verleng van mijn gas abonnement (wat een zeldzaam product schijnt te zijn, maar wat ik al sinds 2003 heb, zit geen gasmeter in mijn woning). Nu hoor ik net alleen via verschillende mensen in mijn gebouw dat zij geen gas abonnement hebben, omdat het gas al verrekend wordt met Ista voor de stookkosten. Nu is mijn vraag dus : betaal ik nu al sinds 2003 dubbel voor iets, of betalen veel medebewoners van mijn flat (320 woningen) nu onterecht niks voor kookgas? Waar kan ik hier het beste een antwoord op krijgen?
Met vriendelijke groet
O Landgraf
Zoetermeer
Beste antwoord door Brandje
De netbeheerder brengt ook kosten in rekening van de aanwezigheid van leidingen en de mogelijkheid dat je gas kunt gebruiken.
Jij heb dus een zg onbemeten aansluiting met daaraan gekoppeld (meestal) een vast gasverbruik van rond de 70m3 op jaarbasis.
In jouw geval worden aanvullende netwerkkosten van die ene centrale gasmeter omgeslagen over alle appartementen heen.
Wil je dus geen verbruik en ook geen extra netwerkkosten betalen dan lijkt mij het simpelste om zoals eerder hier genoemd jouw gasaansluiting in je appartement te laten afsluiten/afdoppen/verzegelen.
Bij Eneco wordt deze onbemeten gasaansluiting ook wel "Kookgas" verbruik genoemd.
Volgens mij kan je dat afdoppen van een onbemeten aansluiting ook aanvragen bij je Netbeheerder, die dan jouw leverancier daarvan in kennis stelt.