Wat is een gas abonnement | Eneco Community
beantwoord

Wat is een gas abonnement

• 22 september 2015
  • 10 reacties
  • 2222 Bekeken

Beste Eneco,

Zojuist heb ik weer een driejarig elektriciteit contract afgesloten inclusief een verleng van mijn gas abonnement (wat een zeldzaam product schijnt te zijn, maar wat ik al sinds 2003 heb, zit geen gasmeter in mijn woning). Nu hoor ik net alleen via verschillende mensen in mijn gebouw dat zij geen gas abonnement hebben, omdat het gas al verrekend wordt met Ista voor de stookkosten. Nu is mijn vraag dus : betaal ik nu al sinds 2003 dubbel voor iets, of betalen veel medebewoners van mijn flat (320 woningen) nu onterecht niks voor kookgas? Waar kan ik hier het beste een antwoord op krijgen?
Met vriendelijke groet
O Landgraf
Zoetermeer
icon

Beste antwoord door Brandje 3 juni 2019, 17:53

Als je normaliter een gas aansluiting hebt dab betaal je je gasverbruik en voor de aanwezigheid van de meter aanvullende (vaste) kosten.
De netbeheerder brengt ook kosten in rekening van de aanwezigheid van leidingen en de mogelijkheid dat je gas kunt gebruiken.
Jij heb dus een zg onbemeten aansluiting met daaraan gekoppeld (meestal) een vast gasverbruik van rond de 70m3 op jaarbasis.

In jouw geval worden aanvullende netwerkkosten van die ene centrale gasmeter omgeslagen over alle appartementen heen.
Wil je dus geen verbruik en ook geen extra netwerkkosten betalen dan lijkt mij het simpelste om zoals eerder hier genoemd jouw gasaansluiting in je appartement te laten afsluiten/afdoppen/verzegelen.
Bij Eneco wordt deze onbemeten gasaansluiting ook wel "Kookgas" verbruik genoemd.

Volgens mij kan je dat afdoppen van een onbemeten aansluiting ook aanvragen bij je Netbeheerder, die dan jouw leverancier daarvan in kennis stelt.
Bekijk origineel

10 Reacties

Reputatie 4
Badge +1
Hallo!

Bedankt voor jouw bericht 🙂 Goed dat je dit even aan ons voorlegt! De stookkosten verlopen inderdaad collectief. Het gasabonnement wordt in rekening gebracht, zolang er wordt gekookt op gas en het gas niet is afgedopt. Mochten er bewoners zijn die geen gasabonnement betalen, kan het zijn dat ze elektrisch koken en het gas hebben laten afdoppen. Dat kan dus per situatie verschillen :)

Groet,
Mike, Eneco
Bedankt voor het antwoord. Dit is alleen niet zo. Er zijn vele bewoners die gewoon op gas koken en geen abonnement hebben. Zij hebben aangegeven dat er maar 1 ingang van gas is in de flat, waar zowel stook- als kookgas doorheen gaat. Dit zou echter allemaal via Ista verrekend worden in de stookkosten afrekening. Er is in mijn flat dus een verschil tussen de mensen met allemaal een zelfde situatie in kookgas. Als blijkt dat een deel dus geen abonnement heeft maar wel kookgas, voel ik mij dus eigenlijk al 12 jaar onterecht behandeld! Uiteraard is er ook een enkeling die het gas wel heeft laten afdoppen, maar daar zit het verschil dus niet in!
Reputatie 4
Badge +1
Hoi,

Dank voor jouw reactie. Het gasabonnement wordt echt terecht in rekening gebracht, dat is reeds vaker uitgezocht voor het complex. Wanneer er bewoners zijn die wel via gas koken maar het niet in rekening gebracht krijgen, gaat daar iets mis. Iedereen die kookt op gas, hoort het in rekening gebracht te krijgen.

Groet,
Mike
Beste Mike,

Helder, maar ik voel me nu wel onterecht behandeld al jaren. Er zijn genoeg bewoners die dus al jaren niet betalen terwijl ik dat wel doe. Wat voor een stappen gaat Eneco hier dan voor ondernemen? Of laten jullie het zo gaan? Zo ja, dan kan ik natuurlijk in het weekend een medewerker bellen en overtuigen dat ik geen gas abonnement meer nodig heb (wat naar zeggen al door anderen gedaan is) zodat ik ook niet meer betaal net als medebewoners
Misschien koken die andere bewoners, zoals Mike al meldde, op Stroom................
Helaas, ik had geloof ik al gemeld dat dat maar een enkeling is.
Reputatie 4
Badge +4
@O. Landgraf,

Als een gasabonnement wordt beëindigd, sturen we een bericht naar de netbeheerder. Zodra de netbeheerder deze melding krijgt, dienen ze de aansluiting af te doppen en kan er geen kookgas meer worden gerbuikt. Wanneer je vermoedt dat bewoners in jouw flat onterecht kookgas gebruiken, kan je dit melden bij de netbeheerder. Zij kunnen dan de aansluiting dan alsnog afdoppen.
Ondertussen heb ik de vraag ook neergelegd bij de VVE en verzocht het uit te zoeken, samen met Ista en Eneco. Er gaat schijnbaar ergens iets mis, en ik vraag me af wie de stap moet nemen. Afgelopen dinsdag kreeg ik via Eneco te horen dat dit afdoppen via jullie gaat.
Vraag blijft alleen ook nog hoe het nu zit voor wat betreft het gas. In ons appartement is 1 gasmeter die opgenomen kan worden voor alle woningen. Ista rekent met Eneco dit gasverbruik af, wat doorberekent wordt aan ons als bewoners. Maar, als hier ook mijn kookgas doorheen gaat (waarvoor ik dat abonnement heb voor 65 kuub) heb ik toch het gevoel dat ik daarin dubbel betaal. Ik betaal voor kookgas, maar mijn verbruikte gas wordt ook door Ista met Eneco verrekend. Kunt u dit nog voor me verduidelijken? Die ene gasmeter is de reden dat medebewoners geen gasabonnement hebben. Alvast dank weer!
Beste heer Landgraf,

Helaas wordt ik met dezelfde situatie geconfronteerd en is er door Eneco niet duidelijk aan u uitgelegd hoe de vork in de steel zit ; met name omdat er maar 1 gasaansluiting aanwezig is (dus soort van dubbel betalen).
Ik hoop dat u wilt delen hoe de kwestie is opgelost en wie/waar verantwoordelijk is (en waarom indien er naast 1 gastoevoer ook apart voor kookgas moet worden betaald).
Bij voorbaat dank voor uw moeite.
Als je normaliter een gas aansluiting hebt dab betaal je je gasverbruik en voor de aanwezigheid van de meter aanvullende (vaste) kosten.
De netbeheerder brengt ook kosten in rekening van de aanwezigheid van leidingen en de mogelijkheid dat je gas kunt gebruiken.
Jij heb dus een zg onbemeten aansluiting met daaraan gekoppeld (meestal) een vast gasverbruik van rond de 70m3 op jaarbasis.

In jouw geval worden aanvullende netwerkkosten van die ene centrale gasmeter omgeslagen over alle appartementen heen.
Wil je dus geen verbruik en ook geen extra netwerkkosten betalen dan lijkt mij het simpelste om zoals eerder hier genoemd jouw gasaansluiting in je appartement te laten afsluiten/afdoppen/verzegelen.
Bij Eneco wordt deze onbemeten gasaansluiting ook wel "Kookgas" verbruik genoemd.

Volgens mij kan je dat afdoppen van een onbemeten aansluiting ook aanvragen bij je Netbeheerder, die dan jouw leverancier daarvan in kennis stelt.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen