Wat is de levensduur van een gasmeter | Eneco Community

Wat is de levensduur van een gasmeter

• 23 oktober 2012
  • 2 reacties
  • 3701 Bekeken

Beste lezer,

In een andere topic heb ik een vraag gesteld over een hoog gasverbruik.
Daar heb ik tips in gehad, maar er wordt ook aangegeven dat mijn gasverbruik te hoog is.

Dit kan je laten ijken, maar kost ongeveer 500 euro, of je vraagt via je netbeheerder een slimme meter aan en je bent gelijk klaar.. Dat is dus een nieuwe geijkte machine.

Ik ben alleen benieuwd of iemand mij kan vertellen wat de levensduur van je meters in de meterkast zijn.
Ik heb gisteravond gekeken naar de meter in mijn meterkast en deze is dus 22 jaar oud..

Ik wil namelijk gaan kijken of ik dit ter discussie kan brengen bij de netbeheerder in combinatie met de aanvraag van de nieuwe slimme meter

2 Reacties

Reputatie 3
Badge +2
Beste lezer,

In een andere topic heb ik een vraag gesteld over een hoog gasverbruik.
Daar heb ik tips in gehad, maar er wordt ook aangegeven dat mijn gasverbruik te hoog is.

Dit kan je laten ijken, maar kost ongeveer 500 euro, of je vraagt via je netbeheerder een slimme meter aan en je bent gelijk klaar.. Dat is dus een nieuwe geijkte machine.

Ik ben alleen benieuwd of iemand mij kan vertellen wat de levensduur van je meters in de meterkast zijn.
Ik heb gisteravond gekeken naar de meter in mijn meterkast en deze is dus 22 jaar oud..

Ik wil namelijk gaan kijken of ik dit ter discussie kan brengen bij de netbeheerder in combinatie met de aanvraag van de nieuwe slimme meter

Beste KJ,

Ik ben zelf brandveiligheidsadviseur en zie heel veel meterkasten en ik kan je vertellen dat er heel veel oude Ferrarismeters van 30 jaar en ouder in de huizen zitten die nog prima functioneren.
De netbeheerder, in jouw geval Stedin,  zal niet zo snel zomaar een Ferrarismeter i.v.m. ouderdom een nieuwe (slimme meter) vervangen of hij moet echt stuk zijn. (bijvoorbeeld blijven hangen)
Maar zoals ik je al verteld heb: "Vanaf 1 januari 2009 wordt de slimme meter door de netbeheerders landelijk ingevoerd. Het duurt naar verwachting tot 2015 totdat alle aansluitingen in Nederland voorzien zijn van een slimme meter."
Hoelang dat bij jou nog duurt kan ik niet zeggen maar informeer bij Stedin.

Met energieke groet,

Stansat
Badge
Kj, als ijken 500 euro kost dan kan je net zo goed een slimme meter gaan aanvragen bij stedin ( https://www.aansluitingen.nl/algemeen/ )  Dit kost je dan ongeveer 79 euro en je hebt dan de nieuwste generatie meter in huis + instalatie kosten. 

Stansat? Je zou denken dat ze sinds 2009 overal slimme meters automatisch plaatsen bij vervanging van de meter's, maar in praktijk is dit niet zo dan hangen ze namelijk eerst een digitale meter op en bij aanvraag pas een slimme metere ( hoe krom )

Reageer