Warmtewisselaar/ stadsverwarming | Eneco Community
vraag

Warmtewisselaar/ stadsverwarming

• 25 maart 2013
  • 17 reacties
  • 7307 Bekeken

• Heeft er veel zin in (level 7)
  • 8 reacties
Wie kan mij antwoorden en of uitleggen. 

Sinds enige tijd is er een warmtewisselaar geplaatst in onze meterkast. We hadden altijd stadverwarming en warm en koud tapwater. 
Mijn vraag: "Hoe werkt een warmte wisselaar?"

groet Petra

17 Reacties

Reputatie 3
Badge
Heb je iets aan onderstaande link? Gewoon via Google gevonden. Heb je specifieke vragen stel ze dan gerust. Ik heb er alleen geen verstand van dus dan zou een ander moeten reageren.

https://www.google.nl/search?q=hoe+werkt+een+warmtewisselaar&hl=nl&client=safari&nomo=1&biw=320&bih=416
Reputatie 5
Badge +3
@Pe-es,

Welkom op het forum! Heb je specifieke vragen over de warmte wisselaar of heb je al gevonden wat je zoekt via de link van Jeroen?
Beste Jeroen,

Bedankt voor je reactie maar dat had ik zelf ook al bedacht. 
En ik heb er dus verder niks aan. Maar toch bedankt!
Mijn vraag gaat specifiek over de warmtewisselaar geplaatst door Eneco ipv? de stadsverwarming en warm tapwater.

Hoe werkt het? En wat is de meerwaarde ten opzichte van de stadsverwarming en het warme tapwater zoals de oude situatie was?

(ik wil wel een foto plaatsen maar weet even niet wat daarvoor de handigste manier is 😉

groeten Petra
En hetzelfde antwoord geldt natuurlijk voor Kelly!
Reputatie 3
Badge
Je 2e reactie was wel wat duidelijker maar helaas kan ik je niet helpen. Ik hoop dat Eneco je verder kan helpen. Sorry
Dank je Jeroen, don't be sorry 🙂
Reputatie 5
Badge +3
@Pe-es,
Voorheen waren er 2 aparte aansluitingen voor warmte en warm water. Dit is nu 1 aansluiting geworden, waarbij de warmtewisselaar het koude water verwarmd.

De warmtewisselaar in de warmte-installatie in de meterkast van de woning verwarmt het koude drinkwater dat naar de warmwaterkranen in keuken of badkamer stroomt. Dit gebeurt via een gescheiden systeem. Het drinkwater komt hierdoor niet in contact met het warme water uit het stadsverwarmingsnet.

Het warmteverbruik dat nodig is voor het opwarmen van het koude drinkwater wordt geregistreerd op de warmtemeter (in Gigajoule). De temperatuur van het warme water is minimaal 60°C aan het tappunt. Er is op die manier altijd voldoende warm water beschikbaar.

Weet je zo voldoende?

Kelly
Beste Kelly,

Dit is wat mij ook verteld is door de instalateur..
Er waren drie aansluitingen en nu is er nog maar 1 zoals ik begrijp?
Of wel twee? Namelijk; drinkwater en stadsverwarming?

*Het drinkwater komt hierdoor niet in contact met het warme water uit het stadsverwarmingsnet.*

Bedoelt u daarmee te zeggen dat de stadsverwarming niet via de warmte wisselaar gaat maar appart? 

En waar werkt de warmte wisselaar op? Op stroom? En hoe zit het dan met warmte en warm water als de stroom uitvalt?
Betekent dit dan ook kou en koud water?

groet Petra
Reputatie 5
Badge +3
Beste Pe-es,

De warmtewisselaar is een apparaat waar de warmte uitgewisseld wordt van het warme stadsverwarmingswater naar het koude drinkwater. Hierbij blijft het drinkwater gescheiden van het stadsverwarmingswater. Het stadsverwarmingswater is namelijk niet drinkbaar.

Bij de werking van de warmtewisselaar komt geen stroom kijken. Als de stroom in de woning uitvalt, heb je dus nog steeds warmte en warm water.

Ik heb ook nog even een plaatje van een warmte installatie bijgevoegd, ter illustratie. Onder 'B' zie je de warmtewisselaar.

Groet, Kelly[ATTACH=CONFIG]284[/attach]
Bedankt voor de reactie.
Helaas snap ik het nog niet... :(

Op de afbeelding staan nog steeds drie punten waar water binnen komt. Namelijk  *warm tapwater, *koud water en *aanvoerleiding cv( ik neem aan dat dit het stadsverwarmingswater is) 

Dat de twee soorten water, drinkwater en verwarmingswater niet door elkaar gaan begrijp ik.

Maar gaan beiden wel (gescheiden) door de warmtewisselaar zodat het koude drinkwater verwarmt wordt door het stadsverwarmingswater?

Groet Petra
Reputatie 5
Badge +3
@Pe-es,

Volgens mij snap je het al aardig. Stadsverwarmingswater en koud water komen inderdaad beide de installatie binnen en gaan beiden (gescheiden) door de warmtewisselaar.
Maar dan is mijn vraag: Hoe komt het mijn huis binnen? Alleen als koud drink water?

En de volgende vraag: wat is het voordeel tenopzichte van de oude situatie?
Reputatie 5
Badge +3
@Pe-es,
Via een waterleiding. Het koude water is afkomstig van het waterbedrijf Vitens. We hebben de oude installatie vervangen omdat deze een toenemend aantal storingen vertoonde. Het voordeel is in die zin dus dat de nieuwe installatie minder storingsgevoelig is. We hebben destijds alle klanten waar de installatie vervangen werd, per brief geïnformeerd over het hoe en waarom. Heb je die brief niet gekregen?

Groet, Kelly
Beste Kelly, 
Die brief hebben we misschien wel gekregen alleen zou ik niet weten waar die gebleven is.

Mijn punt is... als het stadsverwarmingswater nog steeds warm binnen komt waarom heb ik dan zo'n warmtewisselaar nodig? Voor het warme tapwater zou ik dan denken na je uitleg.
Maar dan zou het stadsverwarmingsnetwerk dus nog gewoon goed in orde zijn. (ons werd verteld dat dit niet meer zo was)

Het probleem is namelijk.. er is minder constante warmwater temperatuur maar ook veel minder warmte.. de radiators moeten vaak helemaal open staan en dan nog worden ze niet heet. Met als gevolg dat we het op koude dagen niet warm krijgen. Dit was voorheen nooit het geval! 

Dus je kort door de bocht: een nieuwe instalatie, dat betekent meer kosten, maar het gevolg is minder constant warm water en radiators niet heet genoeg worden wat ook meer kosten betekent want ze moeten vaker en langer aan staan.

groet Petra

Opmerking: "vervangen" of geplaatst? dat is nogal een verschil toch? We hadden geen instalatie voordat deze geplaatst werd.
Reputatie 5
Badge +3
Beste Pe-es,

De warmtewisselaar warmt het drinkwater (en douchewater bijvoorbeeld) op. Je kunt het stadsverwarmingswater namelijk niet gebruiken om te drinken/douchen. Voorheen had je ook een warmte installatie, maar die zag er heel anders uit. Er is nu een warmtewisselaar geplaatst zodat er nog maar 1 aansluiting nodig is voor zowel stadsverwarming als drinkwater.

Je geeft nu aan dat er problemen zijn met de warmtelevering. Ik adviseer je om de storingsdienst voor warmte te bellen via 0800-0072, zodat daar een oplossing voor kan komen.

Ik hoop dat het probleem spoedig wordt verholpen.
Dag Kelly,

Intussen heb ik alle radiatoren ontlucht, van beneden naar boven en wil ik dit weekend afwachten.

Maar om het voor de duidelijkheid even samen te vatten: het stadsverwarmingswater komt nog steeds warm het huis binnen. Alleen is het wamwater tappunt verdwenen en wordt het koude drinkwater opgewarmt dmv de warmte wisselaar als warmwater voorziening.
begrijp ik het zo goed?

gr Petra

Reputatie 5
Badge +3
Hallo Petra,

Goed idee om de radiatoren te ontluchten, hopelijk verhelpt dat de problemen. Wat de rest betreft heb je het zo inderdaad goed begrepen.

Prettig weekend!

Groet, Kelly

Reageer