Warmte tarieven | Eneco Community
vraag

Warmte tarieven

• 1 december 2012
  • 12 reacties
  • 1617 Bekeken

• Heeft er veel zin in (level 7)
  • 8 reacties
Kan iemand mij vertellen waarom ik (en ook mijn buren) de "normale" tarieven betalen terwijl er (je moet er wel naar zoeken) een apart tariefblad is voor de bewoners van New Orleans? http://thuis.eneco.nl/~/media/eol/pdf/tarieven-2012/warmteprijzen/warmtetarievenkleinverbruik_rotterdam_neworleans

Hier een knipje uit de raarrekening: http://dl.dropbox.com/u/43996255/Knipsel.JPG
http://dl.dropbox.com/u/43996255/Knipsel.JPG

12 Reacties

ik ben ook een bewoner van New Orleans en ik zit met hetzelfde probleem. De tarieven kloppen voor geen meter en dat had ik bij ons laatste bewonersvergadering ook naar voren gebracht. Nu is het meest frappante dat jouw specificatie totaal anders is opgebouwd dan de mijne. Ik moet bijvoorbeeld ook vast recht voor koud betalen, terwijl dit duidelijk werd gezegd dat het niet hoeft. Verder komt mijn vastrecht voor warmte hoger uit dan de jouwe voor een kortere periode. 

Ik sta op het punt een laatste waarschuwing aan Eneco te geven en ik ga over op procederen (rechtsbijstand). Wellicht dat wij een collectieve rechtzaak met alle bewoners kunnen opzetten!!! Ik heb er op dit moment echt helemaal genoeg van. Ik heb vandaag weer een aanmaning met dreigende toon mogen ontvangen van Eneco en na de uren een 0900 nummer bellen, onbekwame mensen die me moesten helpen - vast kwamen te zitten en dan gewoon niks meer doen, is de maat vol bij mij. 

Hoe denken andere bewoners van New Orleans hier over?

Ik heb daarnaast ook een vraag, ik betaal gemiddeld 80-90 eur per maand voor een 60m2 woning, alleen en ik ben bijna nooit thuis. Daarnaast heeft Koksal (project leider destijds) van Vesteda tegen mij gezegd dat de thermostaat in neutrale stand houden goedkoper is dan uit, omdat hij dan niet de hele woning steeds moet verwarmen. Daarnaast werkt de vloerverwarming niet in alle kamers. Herkennen jullie je eigen situatie hierin?

Ik hoor graag van iedereen en ik nodig Eneco uit om te reageren.

ik heb tevens een dikke maand geleden voor het laatst (ja meerdere keren geprobeerd) de oude warmte tarieven opgevraagd en ik heb er simpelweg nooit een reactie op gekregen, de oudste die ik heb bewaard is de volgende:

Reputatie 5
Badge +3
Hallo Bram010 en Licorpolo,

Welkom op ons forum. Ik laat de tariefbladen nakijken door een collega en kom hier zo snel mogelijk inhoudelijk op terug bij jullie.

Groet, Kelly
Hallo Kelly,
we kijken uit naar je reactie.

Groet, Bram
Reputatie 5
Badge +3
@Bram010 en @Licorpolo,

Zoals beloofd kom ik hier op terug. Ik heb nagevraagd waarom er verschillende tarieven worden gecommuniceerd.

Eneco heeft met de gemeente Rotterdam een afspraak gemaakt rond de levering van industriële restwarmte. Op de tarieven is conform die afspraak een aanpassing ten opzichte van het standaard tarief van toepassing. Dit geldt voor zowel de vaste als de verbruiksvergoeding.

Deze aanpassing gaat volgens de afspraak in op het moment dat de levering van de industriële restwarmte van start gaat; dit zal op 1 januari 2013 gebeuren. Voor de periode tot 1 januari 2013 heeft Eneco warmte vanuit een andere bron moeten inkopen. Vanaf 1 januari 2013 krijg je 31 jaar lang warmte geleverd tegen het aangepaste tarief zoals vastgelegd in de afspraak.

De levering van de industriële restwarmte heeft ten opzichte van de oorspronkelijke planning vertraging opgelopen, waardoor de communicatie van Eneco met betrekking tot de tarieven achteraf gezien niet handig was. We begrijpen dat dit tot verwarring leidt en bieden hiervoor dan ook onze excuses aan.

Ik hoop dat deze uitleg duidelijk is voor jullie. Als er nog vragen over bestaan, stel ze gerust!

Groet, Kelly
Beste Kelly, 

ik wil graag mijn tarieven zelf narekenen en eventueel vergelijken met de buren. Kan je aub de juiste tarieven vanaf 2010 hier posten? 

Daarnaast snap ik uw heldere uitleg, maar dit verklaard nog steeds niet waarom de vastrecht/tarieven van bewoners in hetzelfde pand, met soortgelijke huishoudens en vloeroppervlaktes, verschillende bedragen zijn. 

Ik snap dat het niet overeenkomt met wat Eneco in het verleden en nu publiceerd, maar dit verklaard niet waarom we onderling verschillende tarieven ontvangen. Kunt u hier dit nog toelichten aub?

Wellicht zou het een mooie teken zijn als alle bewoners van New Orleans (middels Vesteda misschien) hier een communicatie over kunnen ontvangen?

Bedankt voor het uitzoeken in ieder geval!

Mvg,

Licorpolo
@Bram010 en @Licorpolo,

Zoals beloofd kom ik hier op terug. Ik heb nagevraagd waarom er verschillende tarieven worden gecommuniceerd.

Eneco heeft met de gemeente Rotterdam een afspraak gemaakt rond de levering van industriële restwarmte. Op de tarieven is conform die afspraak een aanpassing ten opzichte van het standaard tarief van toepassing. Dit geldt voor zowel de vaste als de verbruiksvergoeding.

Deze aanpassing gaat volgens de afspraak in op het moment dat de levering van de industriële restwarmte van start gaat; dit zal op 1 januari 2013 gebeuren. Voor de periode tot 1 januari 2013 heeft Eneco warmte vanuit een andere bron moeten inkopen. Vanaf 1 januari 2013 krijg je 31 jaar lang warmte geleverd tegen het aangepaste tarief zoals vastgelegd in de afspraak.

De levering van de industriële restwarmte heeft ten opzichte van de oorspronkelijke planning vertraging opgelopen, waardoor de communicatie van Eneco met betrekking tot de tarieven achteraf gezien niet handig was. We begrijpen dat dit tot verwarring leidt en bieden hiervoor dan ook onze excuses aan.

Ik hoop dat deze uitleg duidelijk is voor jullie. Als er nog vragen over bestaan, stel ze gerust!

Groet, Kelly

Beste Kelly,

heb je misschien nog naar mijn post kunnen kijken?

Mvg,

Licorpolo
Beste Kelly,

bedankt voor het antwoord. Het is duidelijk en helder.
Misschien een goed idee als ENECO dit aan alle bewoners en dus tarief gebruikers zou laten weten. Zodat iedereen weet wat de de tarieven voor 2013 en verder zijn. Dit zou de relatie echt goed doen.

Nogmaals dank voor het uitzoeken.
Met vriendelijke groet,
Bram 

@Bram010 en @Licorpolo,

Groet, Kelly
Reputatie 5
Badge +3
@Licorpolo,

Alle tarieven voor warmte vindt je op hier, op onze website (onder huidige energieprijzen vindt je onderin ook de warmte tarieven van 2009, 2010 enz).

Wat betreft de verschillende tarieven/vastrecht op de nota's van buren, is er sprake van verschillende periodes niet in rekening worden gebracht? Wil je anders via een privé bericht aangeven met welke buren je de jaarnota hebt vergeleken? Dan kunnen we wat beter kijken waar het eventuele verschil vandaan komt.

Ik zie je reactie graag tegemoet!

Groet, Kelly
@Licorpolo,

Alle tarieven voor warmte vindt je op hier, op onze website (onder huidige energieprijzen vindt je onderin ook de warmte tarieven van 2009, 2010 enz).

Wat betreft de verschillende tarieven/vastrecht op de nota's van buren, is er sprake van verschillende periodes niet in rekening worden gebracht? Wil je anders via een privé bericht aangeven met welke buren je de jaarnota hebt vergeleken? Dan kunnen we wat beter kijken waar het eventuele verschil vandaan komt.

Ik zie je reactie graag tegemoet!

Groet, Kelly

Beste Kelly, 

bedankt voor je snelle respons steeds, ik stel dit zeer op prijs. 

Mbt tot de voorbeelden, laten we degene nemen die hier voorhanden liggen en reeds gepost zijn in het begin van dit onderwerp.

Voorbeeld

Bram:
Vastrecht warmte 1-6-11 t/m 15-10-11 (4,5 maanden) kost 90,61 eur

Licorpolo:
Vastrecht warmte 1-6-11 t/m 1-1-12 (6 maanden) kost 363,72 eur

Klopt het dat ik voor 1,5 maand ongeveer 270 euro meer moet betalen? 

Klopt mijn verbruik naar verhouding?
Mijn woning is circa 55-60m2, ik woon alleen en ben bijna nooit thuis. Mijn gemiddelde warmte kosten zijn volgens deze rekeningen gemiddeld genomen 90 euro/maand. Ik vind dit een extreem hoge bedrag voor een zogenaamde energie zuinige woontoren. Nou weet ik dat warmte tarieven bij iedereen anders liggen, maar is dit evenredig volgens uw ervaring? 

Vastrecht koude levering... gratis?
In mijn factuur moet ik ook 185,78 eur betalen voor vastrecht koude levering, maar Bram niet. Volgens mij hoeven de bewoners van New Orleans dit dus ook niet te betalen, maar dat laat ik te midden op dit moment. 

Foutieve meterstanden?
Tenslotte denk ik dat de meterstanden bij mij niet kloppen, omdat ik eerst 24,59 GJ gebruikt zou hebben in 4-11-2010 t/m 1-6-2011 (8 maanden) en van 1-6-2011 t/m 1-1-2012 (6 maanden) heb ik 10,34 GJ verbruikt. Dit is een hele forse verandering, zonder dat ik mijn lifestyle had aangepast. De reden waarom ik vermoed dat de standen niet kloppen, is namelijk dat er bij controle in New Orleans, ook daadwerkelijke gebreken van sommige woningen naar boven zijn gekomen en dat er nu ook bekende gevallen zijn, waarbij iemand zelfs 400 eur/maand moet betalen aan warmte, waarbij Eneco zelf heeft gezegd dat het niet mogelijk is en toch nog steeds blijft incasseren. 

Het verlossende antwoord van Eneco...?
Ik hoop dat u mij kunt helpen met dit verhaal. Een collega van uw, genaamd Jessy Cook heeft mij al vaker te woord gestaan. Zij heeft reeds enkele dingen laten uitzoeken, maar ze heeft de bovenstaande punten (nog) niet kunnen toelichten. Echter gezien de bovenstaande rariteiten in facturatie, wil ik nogmaals vragen of Eneco eenduidigheid kan creeren voor de bewoners van New Orleans Rotterdam. 

Mijn dank alvast!

Mvg,

Licorpolo
Reputatie 5
Badge +3
@Licorpolo,

Fijn dat je met mijn antwoorden al wat verder bent gekomen. Ik heb de beide jaarnota's bekeken en geef je hieronder mijn reactie op je vragen:

Vastrecht
Het is niet zo dat je voor 1,5 maand ongeveer 270 euro meer aan vastrecht betaalt dan Bram, maar ik snap zeker hoe je daar op gekomen bent. Op de jaarnota vermelden we bij het vastrecht achter de periode '1 juni 2011 tot 1 januari 2012' een bedrag van 363,72 euro. De datum 1 juni 2011 klopt niet. Dit is een fout in de lay-out van onze nota. In werkelijkheid is het bedrag van 363,72 euro berekend over de periode 1 juni 2011 tot 4 juni 2012.

Vastrecht wordt altijd berekend over een heel jaar. De periode waarover vastrecht wordt berekend komt dus niet altijd overeen met de verbruiksperiode op de jaarnota. Als je op het tarievenblad van dit jaar kijkt, zie je dat het vastrecht over een heel jaar 377,39 euro bedraagt. Dit ligt in lijn met het bedrag op de jaarnota.

Bij Bram klopt de genoemde periode op de jaarnota ook niet. Het bedrag van 90,61 euro is berekend over de vastrechtperiode 1 juni 2011 tot 15 oktober 2011. We werken aan een oplossing wat deze foutieve aanduiding van de periodes betreft.

Verbruik
De warmtemeter is 28 september 2010 geplaatst met als stand 0. Tot 8 mei 2012 zijn de standen tussentijds geschat. Daardoor ontstaat erop de jaarnota over de tussenliggende perioden een vertekend beeld van je warmteverbruik. Als ik kijk naar het totale warmteverbruik tot 8 mei 2012, zie ik dat het jaarlijkse gemiddelde ligt op 20 GJ, sinds je de woning betrokken hebt. Dit verbruik komt prima overeen met de door jou beschreven woon- en leefsituatie. Hierbij moet je ook nog rekening houden met het feit dat het warmteverbruik in een nieuwbouwwoning vaak in het eerste jaar wat hoger is dan normaal (i.v.m. droogstoken).

Het termijnbedrag van 89 is gebaseerd op een verwacht jaarverbruik van 20 GJ.

Vastrecht koude levering
Tot slot zie ik op de jaarnota van Bram ook vastrecht voor koude staan. Jullie betalen hetzelfde bedrag.

Heb ik je zo de verlossende antwoorden gegeven? 😉 Zo niet, je weet me te vinden.

Groet,
Kelly
Reputatie 5
Badge +3
@Bram010,

Fijn dat alles voor jou ook duidelijk was trouwens!

Groet, Kelly

Reageer