Warmte | Eneco Community
vraag

Warmte

• 12 november 2013
  • 0 reacties
  • 499 Bekeken

• Ontdekker (level 5)
  • 2 reacties
Gegroet lezer,

Ik ben op zoek naar klanten van Eneco warmte.
Waarom, vraagt u zich af.

Voor gas en electra zijn de consumenten (U en ik) goed beschermd tegen allerlei soorten uitwassen.
Foute meters worden gecontroleerd, slechte aanbieders krijgen steeds minder klanten want je kan immers zelf switchen.

Bij warmte is dat allemaal anders:
1. Je kan niet switchen, nooit. Je kan niet eens eenmalig je aanbieder kiezen.
2. De prijs ligt vast in de warmtewet volgens een krom principe "Niet meer dan anders". Alle aanbieders moeten dezelfde prijs hanteren. Er is dus geen enkele concurentie.
3. De meters zijn van de warmte leveranciers en helemaal afgeschermd. Je kan alleen de stand aflezen en verder niets. Deze meters zijn complex om te installeren en moeten na de installatie nog ingesteld worden. Allerlei parameters berekenen het uiteindelijke verbriuk in GigaJoules. Foute parameter = fout verbruik.
4. Er is geen enkele beroep mogelijkheid. De meter geeft de stand aan en je MOET betalen. 

Zelf heb ik mogen ervaren hoe dat werkt. Na 1 jaar in een nieuw energie klasse A huis, betaalden we 180 Euro per maand als voorschot. Na dat jaar kwam op basis van de meterstand de naheffing van 6400 Euro. Geen typfoutje.... 6400 Euro. Deze wordt AUTOMATISCH van je rekening afgeschreven samen met het aangepaste voorschot. Elke maand opnieuw werd deze incasso door Eneco ingezet.

Na eindeloze telefoontjes met Eneco waren er een paar opties:
1. De meter kon worden gecontroleerd.... door Eneco. Kosten ruim 500 Euro vooraf te voldoen. Als de meter fout is, dan krijg je die 500 weer terug. Mijn argument dat de meter wel goed kon zijn maar dat misschien de parameters fout zijn ingevuld, kon men daar NIETS aan doen.
2. Zelf een inspectie laten uitvoeren door een installatie bureau. Dit heeft geen zin omdat die geen toegang heeft tot de instellingen van de meter.

Uiteindelijk is er een monteur geweest die iets in de meter heeft veranderd, gevolg ineens verbruik met 75% omlaag. Wat er is aangepast weet ik niet.

Kortom dit hele warmte verhaal is voor de consument een vreselijke valkuil waar je niet in moet trappen. Je hebt geen enkel recht. De energie maatschappij wikt, beschikt en beslsit. Het enige wat je moet doen is betalen en je mond houden.

Inmiddels heb ik alle 2e kamerfracties geinformeerd. Maar niemand zet het op de agenda. 

Het kan niet anders of er moeten meer mensen zijn met dit probleem....

Mijn doel is om dit aan te kaarten middels een petitie. Zijn er meer mensen geinteresseerd om hieraan mee te doen?

Groeten Mark

0 reacties

Nog geen reacties, wees de eerste die reageert!

Reageer