Waarom is de huur van een warmte-afleverset zo hoog? | Eneco Community
vraag

Waarom is de huur van een warmte-afleverset zo hoog?

• 21 januari 2019
  • 6 reacties
  • 386 Bekeken

Badge
Zie een prijs per jaar vAn 170,61 euro.

Kan iemand mij vertellen waarom dit bedrag zo hoog is. In 2019 mag die zelfs verhoogd worden naar 201,73 euro.

in vier jaar tijd dat ik er een in mijn huis heb, heb ik nog nooit een onderhoudsmonteur gezien. Volgens mij is het onderhoud nihil aan dit apparaat. Veag me dan ook sterk af of de huurprijs wel gerechtvaardigd is.

vraag me ook af of er betere warmte afleverset zijn ivm grotere douchkop.

6 Reacties

Reputatie 7
Badge +5
Dag @Tombors,

Welkom op de Eneco Community!

Om een antwoord te kunnen geven op je vraag, duiken wij eerst graag je klantgegevens in. Kan je hiervoor je profiel aanvullen met je klantnummer? Alvast bedankt.

Groet, Denise
Badge
Ik heb mijn klantgegevens ingevuld bij mijn profiel.

Het is een redan stadverwarming warmteset. Heb het huis nu 4 jaar. Huis is 16 jaar oud, dus warmteset ook.

Dus naar mijn inziens is de aanschafprijs al duidelijk terug verdient. Onderhoud aan ketel nihil, nooit onderhoudsmonteur gezien. Waarom dan die hoge huurprijs voor een warmteset die naar mijn inziens al terug verdiend is.

ton
Reputatie 5
Badge +3
Hi @Tonbors,

Bedankt voor het toevoegen van jouw klantnummer, graag licht ik de tarieven voor stadsverwarming verder toe. Op 1 januari 2014 is de Warmtewet in werking getreden. Vanaf deze datum is het ‘Niet-Meer-Dan-Anders’-beginsel (NMDA) ingevoerd door de overheid. Uitgangspunt hierbij is dat de maximumprijs van stadswarmte gebaseerd is op alle kosten die een gemiddelde verbruiker moet maken om dezelfde warmte te krijgen als wanneer hij of zij een gasaansluiting zou hebben (inclusief aanschaf, onderhoud en afschrijving van de cv-ketel met comfortklasse CW4).

Het gereguleerde tarief voor stadswarmte bestaat uit vastrecht, een meettarief en een verbruiksprijs per gigajoule (GJ). De maximum tarieven hiervoor worden ieder jaar vastgesteld door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Naast het gereguleerde tarief voor de levering van stadswarmte betaalt je een huurtarief voor de warmteafleverset (indien deze van Eneco is).

Dit tarief is gebaseerd op werkelijke kosten van aanschaf, onderhoud, vervanging en 24/7 service. Hier betaal je een vaste all-in prijs per jaar voor. Daarmee ben je verzekerd van een goed werkende warmteafleverset.

Mocht je hiermee toch problemen ondervinden, onze Storingsdienst Warmte is altijd bereikbaar op 0800 0072.
Reputatie 5
Badge +3
@Tonbors,

Aanvullend, op deze website kun je een aanvraag indien ter vervanging van jouw huidige warmteafleverset.
Badge
Dat verhaal is helemaal duidelijk maar dat wist ik al over het huurbedrag en de onderdelen ervan.

Het gaat mij om de vergelijking met een gas cv ketel. Wat kost een ketel, hoe lang gaat die mee en het onderhoud ervan etc. Dus de kosten van de conponenten van het huurbedrag. Naar mijn inziens zijn die van een gas cv ketel nooit 170 euro per jaar. Aanschaf kosten die u noemt zijn na verloop van tijd terug verdiend. Dan zou je of een nieuwe warmteset moeten krijg of het component aanschaf zou uit het huurbedrag gehaald moeten worden.

dus ik zou weleens transparantie willen zien wat de kosten zijn van de componenten van het huurbedrag van de warmteset. Bij een gas cv ketel is dat makkelijk inzichtelijk te maken.
Reputatie 5
Badge +3
@Tonbors,

Bedankt voor jouw reactie. Handig om via dit forum te sparren met iemand met een cv om zo de vergelijking in kosten te maken. Naast de gereguleerde tarieven bij stadswarmte, geldt voor de warmteafleverset dat de ACM erop toeziet dat de huurprijs redelijkerwijs is.

De huurprijs voor de warmteafleverset is zoals gezegd een all-in prijs. Omdat het hierbij gaat om een huurovereenkomst is er geen sprake van afbetaling of standaard periodieke vervanging, storingen uitgezonderd uiteraard.

Vergelijkbaar met een huurwoning bijvoorbeeld. Hierbij wordt de huurprijs ook niet lager naarmate je langer huurt of wordt er na een x aantal jaar een nieuwe woning aangeboden. ;-)

Een compleet overzicht van de energietarieven van Stadswarmte vind je hier.

Reageer