Verhouding kosten warmte en gebruik | Eneco Community

Verhouding kosten warmte en gebruik

• 22 januari 2018
  • 7 reacties
  • 587 Bekeken

Volgens de ontvangen mail zijn de vaste lasten voor de afname van warmte zijn voor 2018
vastrecht € 305,22
Meettarief € 25,36
Huur warmtewisselaar €170,61
Totaal betaal ik dus voor de aanwezigheid van de stadsverwarming per jaar € 501,19
Mijn warmte verbruik is slechts 4 gigajoule per jaar. Deze kost € 23.99 per gigajoule
totaal jaarverbruik is dus slechts € 95,96. per jaar.
grofweg dus € 500,-- vaste lasten voor een verbruik van € 96,-- per jaar.
De prijzen moeten gelijk zijn als bij een c.v. ketel. Bij dit verbruik zou onderhoud en afschrijving beslist niet gelijk zijn aan de aangenomen prijzen van voor een c.v. ketel, aankoop onderhoud en afschrijving. met normaal verbruik. Verwarmen doen wij vrijwel niet. Een cv ketel zou in ons geval dus een aanzienlijk langere levensduur hebben en vrijwel geen onderhoudskosten. Ik denk dat de bulk van de warmteafname gebruikt wordt voor warmtapwater voor keuken en douche.
Het antwoord van Eneco is uiteraard dat conform de regelgeving voor de vaste kosten uitgegaan wordt van een gemiddeld gebruik. De regel nooit meer dan anders is dus een manco in de regelgeving als daarbij van een gemiddelde wordt uitgegaan.
Vaste lasten nooit hoger dan de gebruikskosten lijkt mij veel redelijker.
Waar gebruik ten opzichte van de vaste lasten zo onredelijk zijn ga je omzien naar alternatieven.
Vraag: Is er zicht op dat de regelgeving voor mij gunstig zal veranderen. Ik hoorde daar eerder al over.
Welke alternatieven zijn denkbaar.

7 Reacties

Reputatie 5
Badge +2
Goedemiddag @HermanD.

Welkom op de Community!

Ik snap goed dat je met deze vraag zit als je zo weinig verbruikt.
De tarieven voor warmte voor het komende jaar zijn ook net uit, mogelijk heb je onze correspondentie hier over al gehad.

Tevens zie ik dat je vorig jaar ook met dit onderwerp bezig was. Uit de aantekeningen begrijp ik dat je warmte wilde opzeggen.

Ik ben persoonlijk niet op de hoogte van nieuwe regelgeving. Waar doel je precies op? Dan ga ik dit na voor je.

Groet, Vincent
Dank voor je 1e reactie. De gehanteerde tarieven zijn die van 2018 als gemeld in de recent ontvangen Eneco mail.
Na elke jaarrekening maak ik mij daar weer druk om maar dat ebt vanzelf weer weg omdat ik steeds van uit ging dat ik contractueel mijn levenslang vastzit aan deze warmtelevering. Vorig jaar informeerde ik naar de opzegbaarheid en kreeg ik te horen dat het toch wel opzegbaar is.
Even uitleggen waarom ik haast niet stook. Onze appartement heeft een front van 15 meter pal zuid gericht. Daarvan is ik schat meer dan 90 % goed isolerend glas. Ons probleem is veel meer het koel houden in de zomer, waarvoor een onmisbare airco en zonwering aanwezig is, dan het verwarmen in de winter.
Een tijd geleden hoorde of las ik over de onredelijkheid van de gehanteerde vastrecht tarieven voor warmte levering. Zal van Eigen Huis of Consumentenbond afkomstig zijn.
Stel dat warmtelevering opzegbaar is. Wat zijn dan de alternatieven en kan het zinvol zijn daar over na te denken.?
Onze warmte afname zal in hoofdzaak voor warm tapwater zijn. Ik denk voor meer dan 90 %.
Ons warmte gebruik omrekenen naar stroomverbruik voor boiler en wat elektrisch verwarmen heb ik geen idee van. Wellicht kunt u mij daarvoor een indicatie geven.

groet

Herman
Reputatie 5
Badge +2
Bedankt voor je toelichting Herman.
Wel fijn zo'n woning! Veel licht en warmte, maar dat heeft dus ook zo zijn nadelen in de zomer ;-)

Heb je misschien een link naar een artikel voor mij? En snelle zoektocht via Google levert mij niet zo snel iets op namelijk.
Wel fijn zo'n woning! Veel licht en warmte, maar dat heeft dus ook zo zijn nadelen in de zomer
En nog direct aan de Maas ook☺ Airco is wel onmisbaar. Overigens ook als verwarming te gebruiken maar dat doen wij vrijwel nooit. Zou wel kunnen als warmtelevering gestopt wordt.
Komt uit het geheugen. Geen idee van de bron.
Even concreet. Kan jij mij een idee geven van :
Kan het levercontract gestopt worden ? en wat zijn daarvan de kosten ?
Bij een gebruik van 4 giga joul Wat is het Electra verbruik als dit via een boiler verwarmd moet worden ?
Hoe groot moet een boiler zijn voor 2 persoons huishouden en voornamelijk keuken en douche gebruik en zelden bad gebruik. ?
Reputatie 5
Badge +6
@HermanD Heb je al eens naar onderstaande info gekeken?

https://www.consuwijzer.nl/energie/warmte/warmtenota/kosten-warmtenota

https://www.acm.nl/nl/publicaties/besluit-maximumprijs-levering-warmte-2018

De tweede link geeft een gedetailleerde berekening van de maximumprijs die in rekening gebracht mag worden. (Excel file) Het heeft mij wel moeite gekost om het een beetje te begrijpen. Maar uiteindelijk heb ik de indruk dat Eneco niet meer bij je in rekening brengt dan wettelijk is toegestaan. In de berekening heeft de "autoriteit consument & markt" de getallen bepaald waarmee de kosten van een CV ketel zijn vastgesteld
Reputatie 5
Badge +2
@Zuid ik heb het idee dat dit allemaal wel bekend is bij @HermanD.
Door zijn extreem lage verbruik lopen de verhoudingen scheef en betaald hij relatief veel aan vaste kosten. Dit geldt ook voor mensen die weinig tot geen gas verbruiken.
In dergelijke gevallen is het ook mogelijk om je gasmeter te laten verzegelen door een netbeheerder.

Zo kan je dit dus ook aanvragen bij Warmte.
@HermanD hiervoor kan ik een verzoek indienen. De betreffende afdeling maakt dan een offerte voor je op.
Je kan dit ook aanvragen via mijnaansluiting.nl

Voor een indicatie bij boilers raad ik je aan om een leverancier hiervan aan te spreken.
Dat kan ook bij Eneco Installatiebedrijven; 088 895 5000

Ik hoop je zo op weg te hebben geholpen.

Groet, Vincent
Reputatie 2
Badge +1
Tja Eneco en warmtetarieven....
Wij betaalden nooit huur voor de warmteunit, tot de overheid kwam met het niet duurder dan anders principe, waarin bepaald wordt dat de leveranciers aan maximum tarieven worden gebonden.

Eneco zag hun kans schoon om geld binnen te harken en gingen opeens 177 euro per jaar rekenen voor een zwaar achterhaalde CW3(!) installatie.

Extra service is 0,0. Verhoging naar CW4 of 5 (wat bij CV ketels anno 2018 standaard is, is ook niet aan de orde.

Alleen maar extra geld binnen harken.

Ook ik ben zwaar teleurgesteld in Eneco, na de tariefsverhogingen, geen vooruitgang in WC waarde, na 10 jaar beloven dat er nu echt Toon naar stadswarmte komt, komen we op een tijd dat Toon de boot een beetje heeft gemist en anno 2018 veel koppel en aansluitmogelijkheden mist.

Ik moet maar eens weer een monteur langs laten komen. Want dan betaal ik die 177 euro voor mijn gevoel nog ergens voor. Ik gebruik gewoon hetzelfde smoesje als vorig jaar, dat ik roestvorming zie.
Zal vanmiddag direct weer even bellen voor een afspraak. Als ik dan toch betaal, kom je ook maar ieder jaar langs!

Reageer