Vergelijk met buren/postcode | Eneco Community
beantwoord

Vergelijk met buren/postcode

• 23 april 2013
  • 10 reacties
  • 1754 Bekeken

• Doet lekker mee (level 6)
  • 5 reacties
Het vergelijken met de "huishoudens in mijn omgeving" veroorzaakt bij mij lichte paniek. Waarop zijn deze cijfers gebaseerd??? Ik heb ineens 42% meer stroom verbruikt dan gemiddeld in mijn postcode...! Terwijl ik niets heb veranderd in mijn gewoonten. Ik begrijp helemaal niet hoe dit kan. Het is niet de koude winter, want het gaat niet om gas.
icon

Beste antwoord door Kelly 24 april 2013, 14:38

@Klaren,
Welkom op het forum! Als toevoeging op de reacties van Brandje wil ik nog even aanmerken dat het vergelijk met buren en het postcodegebied niet altijd zuiver is. Als bijvoorbeeld ineens veel woningen in de verkoop staan/leeg staan dan ontstaat er al een verkeerd beeld.

Een gezin van 4 personen verbruikt jaarlijks gemiddeld 3464 kWh en 1535 m³ in een tussenwoning/eengezinswoning. Jouw verbruik is hier niet afwijkend van, maar ik ben natuurlijk niet op de hoogte van de woon- en leefsituatie. Het verbruik is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Je doet er goed aan dit zoveel mogelijk te monitoren en daar grip op te krijgen om bijbetalingen in het vervolg te voorkomen of in ieder geval te beperken.

Op onze website geven we meer informatie over besparen. Misschien kun je daar wat nuttige tips uithalen. Mocht je nog vragen hebben, stel die dan gerust.

We zien je graag nog eens terug op het forum.

Groet, Kelly
Bekijk origineel

10 Reacties

Het vergelijken met de "huishoudens in mijn omgeving" veroorzaakt bij mij lichte paniek. Waarop zijn deze cijfers gebaseerd??? Ik heb ineens 42% meer stroom verbruikt dan gemiddeld in mijn postcode...! Terwijl ik niets heb veranderd in mijn gewoonten. Ik begrijp helemaal niet hoe dit kan. Het is niet de koude winter, want het gaat niet om gas.

Raar dat je reageert met: ik heb niets veranderd in mijn gewoonten................
De huishoudens in je omgeving/postcode hadden misschien altijd al minder stroom verbruik dan jij?? Dan kom je toch automatisch hoger uit..........
Je kan natuurlijk ook je verbruik tegen het landelijke gemiddelde afzetten.
Voor stroom is dat 3500 kwh
Hoe sta je er dan voor?
Bedankt voor je reactie. Ik snap waarom je vindt dat ik iets raars zeg. Ik vergat er ook bij te zeggen dat mijn verbruik veel is gestegen. Slordig maar ja - die paniek hè... 🙂 Van 3063 kWh naar 3532 kWh. Mijn verbruik lag inderdaad de afgelopen 5 jaar wel hoger dan het gemiddelde in het postcodegebied. Geen 42% hoger maar tussen de 12 en 22%, waarbij die 22% een uitschieter was van twee jaar geleden. Dit is toch wel een grote stijging. Dat kan toch niet alléén worden verklaard door een nieuwe tv (niet eens een grote) die gekocht is in oktober? Ik zal voortaan de afwasmachine maar na 23.00 laten draaien. Zien of het helpt.
Zo is het ietsje duidelijker. 
Ik zou maar eens de standen gaan bijhouden zodat je een idee krijgt hoe het stroomverbruik bij je verloopt. 
Of misschien een Toon nemen die dat voor je doet. 
Ik ben op dit moment inderdaad aan het kijken naar een Toon. De genoemde percentages gelden overigens allemaal voor de jaarrekening van 2012, dus het bijbetaal-leed is al geleden... Voor het gebruik van de Toon zal ik later weleens terugkomen in het daarvoor bedoelde forum. Eerst maar eens toestemming van de corporatie krijgen. Is volgens jou het abonnement dat Eneco daarbij aanbiedt gunstig of kan ik beter bij Eneco aandringen op een Premium contract?
Toestemming van de woningbouw?
Is dat niet overtrokken? Gewoon doen, er wordt toch niet iets wezenlijks veranderd?
Qua contract kan ik je geen advies geven. 
Ik zou ze bellen en dan kom je er ongetwijfeld uit. 
Tja. Het is Eneco zelf die zegt dat ik daarom moet vragen bij het onderdeel "is uw woning geschikt voor Toon". Ik heb om de toestemming gevraagd (die ik inderdaad heus wel zal krijgen), en bij Eneco gevraagd naar het Premium contract i.c.m. gratis Toon.
Ja dat snap ik. Formeel moeten ze dat doen. Gewoon ja kiezen, want als je verhuist hang je de oude thermostaat weer terug!
Fluitje van een cent. 
Uiteraard. Net als de bel, de wc-bril en de douchekop. :o
Maar ik heb geen vliegende haast. Ik inventariseer, vraag overal advies, en besluit daarna met een maximum aan informatie...
Gelijk heb je! Rustig aan, over een maand is de Toon ook nog wel verkrijgbaar!
En een goede voorbereiding is het halve werk en verstandig!
Reputatie 5
Badge +3
@Klaren,
Welkom op het forum! Als toevoeging op de reacties van Brandje wil ik nog even aanmerken dat het vergelijk met buren en het postcodegebied niet altijd zuiver is. Als bijvoorbeeld ineens veel woningen in de verkoop staan/leeg staan dan ontstaat er al een verkeerd beeld.

Een gezin van 4 personen verbruikt jaarlijks gemiddeld 3464 kWh en 1535 m³ in een tussenwoning/eengezinswoning. Jouw verbruik is hier niet afwijkend van, maar ik ben natuurlijk niet op de hoogte van de woon- en leefsituatie. Het verbruik is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Je doet er goed aan dit zoveel mogelijk te monitoren en daar grip op te krijgen om bijbetalingen in het vervolg te voorkomen of in ieder geval te beperken.

Op onze website geven we meer informatie over besparen. Misschien kun je daar wat nuttige tips uithalen. Mocht je nog vragen hebben, stel die dan gerust.

We zien je graag nog eens terug op het forum.

Groet, Kelly

Reageer