Verbruikstarief per GJ 2019 | Eneco Community

Verbruikstarief per GJ 2019

Vandaag een prachtige mail gekregen. Deze start echt heel prettig. Wij mogen namelijk profiteren van het feit dat wij al "gas af" zijn doordat we al 15 jaar stadsverwarming hebben. Joepie, voor zoveel jaar vaste klant krijgen we eindelijk een kadootje. We krijgen namelijk een aanzienlijke korting op het vastrecht tarief. Maar liefst € 34,50 per jaar. Maar als ik verder lees dan gaan we per gigajoule € 4,45 meer betalen. Voor ons is dat ongeveer 27 x € 4,45........

Ik heb het even op een rijtje gezet: 2016 € 22,66 per GJ, 2017 € 22,68 per GJ, 2018 € 23,99 per GJ en 2019 € 28,47 per GJ.

Zijn wij nu de enigen die deze verhoging echt belachelijk veel vinden? Ik ben benieuwd wat anderen vinden.

1 Reactie

@Schreiner: Je bent in ieder geval niet de enige die deze verhoging belachelijk vindt.
De reden die voor de verhoging gegeven wordt, vind ik zo mogelijk nog belachelijker.

Quote:
"Zoals u weet stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) elk jaar de maximumtarieven voor warmte vast. Deze tarieven zijn gebaseerd op de actuele gasprijzen, inclusief belastingen. Vergeleken met 2018 is de gasprijs in 2019 aanzienlijk hoger. Eneco heeft besloten niet mee te gaan in deze maximale prijsverhoging van de ACM."

Lijkt me erg tegenstrijdig, eerst de klanten prijzen dat ze van het gas af zijn,
om ze daarna de dupe te laten worden van de stijging van de gasprijs.

Ik woon zelf in Houten, waar de warmtevoorziening uit een gasgestookte WKK bestaat.
Eneco kan ons niet vertellen hoe lang ze hiermee doorgaan.
Ook op de vraag of de warmtetarieven met de gasprijs mee blijven stijgen, kunnen ze geen antwoord geven.

Er zijn in mijn ogen twee opties om hiermee om te gaan:

• Blijft klant bij Eneco, en accepteer hun monopoliepositie incl de daar bijbehorende prijsverhogingen.
  • Kijk of je huis geschikt is om op een andere manier te verwarmen, bijv d.m.v. een warmtepomp, en stap daarop over.
Ikzelf heb voor de laatste optie gekozen.
Als je een beetje handig bent, en redelijk wat zelf regelt, hoet dat niet duur te zijn.
Een gerenomeerd merk (Panasonic) warmtepomp samen met een warmtepompboiler, kosten na aftrek van subsidie in mijn berekening net meer dan 1500 euro.
Tel daar nog wat kosten voor installatiemateriaal en arbeid bij op.
Ik denk als ik hier 1500 euro voor rekent, dat ik er niet ver naast zal zitten, en je komt uit op een prijs van 3000euro.
Nog even de warmtelevering door Eneco uit bedrijf laten nemen, á 430 euro.
En je bent voor onder de 3500 euro klaar.

De besparing die ik berekend heb, gaat over 750 euro per jaar. (bij 20GJ verbruik).
Bij gelijk blijvende warmtepijs, heb je de investering er binnen 5 jaar uit.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen