Uitlezen warmtemeter UH50 | Eneco Community
vraag

Uitlezen warmtemeter UH50

• 8 november 2016
  • 4 reacties
  • 912 Bekeken

Beste Eneco,

Twee jaar geleden heb ik een (nieuwbouw)woning gekocht. Ik ben - net als vele anderen - druk bezig om de woning 'slim' te maken: slimme lampen, slimme thermostaat, slimme ventilatie, etc. Daarbij hoort ook het meten van diverse zaken, zoals luchtvochtigheid, CO2, temperatuur, zodat de apparatuur ook slim aangestuurd kan worden. Inmiddels heb ik een en ander werkend in de meterkast.

Wat ik ook graag wil weten, is of mijn verbruik hierdoor daadwerkelijk daalt en of mijn maandbedrag nog voldoende is. Voor elektra en water heb ik dit al geautomatiseerd, beide meters worden automatisch uitgelezen en het verbruik geregistreerd.

Dit wil ik nu ook realiseren voor de stadsverwarming. Ik loop helaas tegen wat praktische problemen aan. Het makkelijkste is om via IR de meter uit te lezen. Dit kost echter per keer uitlezen een half uur van de totale batterijduur. Wil ik de meter vaak uitlezen, dan is het resultaat dat ik ook vaak de batterijen moet (laten?) vervangen.

Na wat onderzoek kwam ik erachter dat er verschillende modules in de meter te plaatsen zijn, waaronder een power supply module, zodat ik de meter gewoon aan het lichtnet kan hangen. Maar ik zag ook dat er een aantal communicatie-modules zijn die zonder de verzegeling te verbreken te installeren zijn, zoals een analog module, een M-bus module, een pulse module, etc.

Op dit forum heb ik gelezen dat jullie voor Toon icm stadsverwarming ooit een dergelijke module gebruikt hebben om de warmte uit te lezen en te tonen op Toon (zie: https://forum.eneco.nl/algemene-vragen-opmerkingen-over-toon-110/uitlezen-stadsverwarming-op-toon-8477).

Ik vroeg me daarom af of jullie meer informatie hebben het automatisch uitlezen van de meter, over deze extra modules, of ik zo'n pulse module van Eneco kan krijgen en/of hoe ik zelf aan deze modules kan komen.

Namens veel hobbyisten alvast bedankt voor jullie reactie!

Groet,
Rick

4 Reacties

Kijk nog even verder via de zoekmodule.

Er zijn ooit Toon's op stadswarmte uitgeleverd en geïnstalleerd.
Echter ivm de vele fouten is dit stopgezet en nu in verdere ontwikkeling.
Nadere info is er op dit moment niet.
Hoi Brandje. Ik denk dat je me niet goed begrijpt. Ik heb geen Toon, ik wil gewoon mijn warmtemeter uitlezen. Ik heb alleen gelezen dat er voor Toon modules zijn gebruikt voor de warmtemeter om uitlezen makkelijker te maken. Ik ben benieuwd of en waar deze (of andersoortige) modules nog verkrijgbaar zijn.
Ik denk dat ik je wel begrijp en dat je geen Toon®️ hebt.
De onderdelen zijn niet los verkrijgbaar.
Dus je kan toch een Toon®️ 2e hands op MP proberen te kopen.
Een complete Toon®️ heeft of sensoren voor een domme meter, die bedoel je volgens mij.
In dat geval wil ik graag een discussie over de verschillende manieren die er daarnaast nog bestaan om deze meter uit te lezen.

Reageer