Toon gratis met 4 jarig contract, maar hogere tarieven | Eneco Community
vraag

Toon gratis met 4 jarig contract, maar hogere tarieven

• 13 juni 2013
  • 5 reacties
  • 4416 Bekeken

• Komt hier vaker (level 8)
  • 19 reacties
Ik gebruik 123% meer stroom dan gemiddeld (in 2012 8584 kWh, 4377 normaal en 4207 laag) en zit laag in het gas verbruik (890) , dus ben aan het kijken naar besparingen en Toon lijkt daar het geschikte middel voor.Ik heb sinds 1 jaar een slimme thermostaat, maar die is minder slim dan Toon en draagt alleen bij aan minder gasverbruik.
Ik kom er niet echt uit wat voordeliger is, Toon gratis met afsluiten van een 4 jarig contract of 120 Euro betalen en de aansluiting gratis en dan evt een 1,2 of 3 jarig contract afsluiten of variabel blijven.
Ik heb nu geen contract , dus variabele tarieven.
Op mijn Eneco staan nu voor resp electra normaal,laag,gas 0.2381, 0.2131 en 0.66423.
Op mijn laatste jaarafrekening staan (tarief + belasting opgeteld) 0.22843, 0.20 en 0.63 (1-7-2011 - 1-7-2012)
Voor een 4 jarig contract (Toon gratis) zijn dit 0.2406, 0.2229 en 0.6586
Voor een 3 jarig contract 0.2289, 0.21129 en 0.65895
Voor een 2 jarig contract 0.2295, 0.21220 en 0.65976
Voor een 1 jarig contract 0.2298, 0.21250 en 0.66122
Wat ik vreemd vind, is dat de tarieven dalen naarmate de contractduur langer is, maar dat die weer stijgen bij een 4 jarig contract, behalve gas. Is dat vanwege Toon gratis?
Verder ga ik dit jaar wat lager in het stroomverbruik en wat hoger in het gasverbruik.
Al met al een hoop cijfertjes en variabelen, dus lastige vergelijking. Advies is welkom, ik begreep dat de Toon gratis aktie 30 juni afloopt.

Daarnaast ben ik ook naar andere aanbieders aan het kijken (Collectieve Inkoop Energie via Vereniging Eigen Huis) en die bieden voordeligere tarieven dan Eneco, maar die hebben weet geen Toon...

5 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
Hallo @Bjerry,

welkom op dit forum. Ik vind dat je een leuke casus aansnijd. Het wereldje van Energie is een moeilijk wereldje om energietarieven met elkaar goed te vergelijken.  Zoals je al terecht aangeeft zijn er zoveel variabele, waar je rekening mee wilt houden, dat dit eigenlijk niet te doen is. Daarbij heeft er dit jaar een wijziging plaatsgevonden in de vorm van extra belasting ( duurzame opslag ), waardoor het vergelijk met dit jaar weer anders uitvalt tegenover vorig jaar. Wat de toekomst doet met energie, is koffiedik kijken. Dat is met vaste contracten altijd een gok, en nooit voorspelaar.

Maar om toch tot een vergelijk te komen zul je echt pragmatische moeten denken. Ik wil daar het volgende mee zeggen:
  • Pak de jaarafrekening van 2012 en kijk wat Eneco verwacht wat je voor 2013 gaat verbruiken aan stroom en gas. Indien niet beschikbaar dan pak je de waardes van de werkelijk gebruikte stroom en gas 2012.
  • Ga vervolgens met deze waardes rekenen met de bedragen die je zelf al hebt verkregen. Je ziet dan pakketverschillen bij de verschillende energieleveranciers.
Misschien dat de Eneco dubbelcheck nog meer helderheid aan je kan geven. Zij kijken naar jou situaties en verglijken graag aandere aanbiedingen met de aanbieding die Eneco je zou kunnen doen. Zij zijn bereikbaar onder nummer https://tel:0800 - 5503550. Hier staat nog meer info over deze gratis dienst.
Daarbij wil ik ook aangeven dat iedere energieleverancier z'n soort vergelijkingsdienst heeft, dus wat let je om die ook eens te bellen en daar je oor te luisteren te leggen, hoe zij aankijken tegen jou huidige pakket, voorkeurspakket Eneco en hun pakketaanbieding. Je oor overal te luisteren leggen kost niks, alleen maar tijd. En zo kun je zelf bewust een overweging maken.
Alleen 2 dingen zjn helder. eneco is 100% duurzaam en ze hebben Toon de slimme thermostaat en dat is en blijft een leuk apparaat.

Wat ik vreemd vind, is dat de tarieven dalen naarmate de contractduur langer is, maar dat die weer stijgen bij een 4 jarig contract, behalve gas. Is dat vanwege Toon gratis?

De stijging is niet vanwege Toon. De pakketten en prijzen worden gebazeerd op het energie kosten verloop die Eneco verwacht te doorlopen de komende 1-2-3-4 jaar. Eneco verwacht dus dat de komende 3 jaar de energieprijzen zullen dalen, wanaar ze weer zullen stjgen. Daar word in die pakketten zoweel mogelijk rekening mee gehouden. De ene keer komt deze inschatting uit en zit Eneco goed, de andere keer is het voordeliger voor de Klant. Echter kan niemand in de toekomst kijken en blijft het een avontuur voor beide partijen.
Badge
Voor een 4 jarig contract (Toon gratis) zijn dit 0.2406, 0.2229 en 0.6586
Voor een 3 jarig contract 0.2289, 0.21129 en 0.65895

Goed gezien, zoals meestal betaal je uiteindelijk zelf je gadgets! Dat is met die mobiele telefoons ook zo.

Stel dat je bespaart op stroom (in 2012 8584 kWh, 4377 normaal en 4207 laag) wordt 3000 kW laag en 3150 normaal. Dan nog betaal je 3 jaar lang 0.01161 per kW meer voor laag tarief dus 9000 kW x 0.01161 = € 104.49 + 0.0117 x 9450 kW = € 110.57. Dat is in drie jaar € 215,06. Daarnaast heb je geen idee wat de energieprijzen over drie jaar doen, dus dat vierde jaar duurder is duister!

Nu ben ik in deze berekening er vanuit gegaan dat TS veel minder stroom zou gaan gebruiken, als dit niet zo'n vermindering wordt wordt het verschil natuurlijk nog groter.

In dit geval zou ik zeggen: koop een Toon en sluit geen vierjarig contract af! Bij een heel laag stroomverbruik kan het natuurlijk wel winstgevend zijn om een gratis Toon te nemen en voor lief te nemen dat Toon via de tarieven gecompenseerd wordt.

Even m'n rekentic laten werken: TS heeft een verhouding van 51 % normaal en 49 % laag tarief. In vier jaar moet € 61,20 en € 58,80 terugverdiend worden. Dus max. stroomverbruik komt dan te liggen bij 1307 kW per jaar normaal tarief en 1266 kW per jaar laag tarief!  Alles wat je meer verbruikt per jaar is een dure gratis Toon!
jvp en kaat, hartelijk dank voor de adviezen! Het wordt weer wat duidelijker zo. 4-jarig contract (Toon gratis) valt af vanwege de hogere tarieven en de onrealistische besparingen die ik moet halen om de 120 Euro terug te verdienen.
Dan blijft de keuze tussen variabel houden zoals ik nu heb of een contract afsluiten.
> Op mijn laatste jaarafrekening staan (tarief + belasting opgeteld) 0.22843, 0.20 en 0.63 (1-7-2011 - 1-7-2012)
Dit zijn zeker gemiddelde waarden over de genoemde periode?
>Op mijn Eneco staan nu voor resp electra normaal,laag,gas 0.2381, 0.2131 en 0.66423.
Zijn dit de nu geldende variabele tarieven, die ik in een berekening moet gebruiken om te vergelijken met bijv de tarieven van een 1-jarig contract?
>Voor een 1 jarig contract 0.2298, 0.21250 en 0.66122
Ik neig nu naar een 1-jarig contract, de tarieven zijn in ieder geval lager dan de huidige (variable) tarieven op Mijn Eneco. En dan maar eens kijken hoe de variabele tarieven zich ontwikkelen en wat Toon aan besparing oplevert. Voor ik definitief besluit maar eens bellen met 0800 - 5503550.
Badge
jvp en kaat, hartelijk dank voor de adviezen! Het wordt weer wat duidelijker zo. 4-jarig contract (Toon gratis) valt af vanwege de hogere tarieven en de onrealistische besparingen die ik moet halen om de 120 Euro terug te verdienen.
Dan blijft de keuze tussen variabel houden zoals ik nu heb of een contract afsluiten.
> Op mijn laatste jaarafrekening staan (tarief + belasting opgeteld) 0.22843, 0.20 en 0.63 (1-7-2011 - 1-7-2012)
Dit zijn zeker gemiddelde waarden over de genoemde periode?
>Op mijn Eneco staan nu voor resp electra normaal,laag,gas 0.2381, 0.2131 en 0.66423.
Zijn dit de nu geldende variabele tarieven, die ik in een berekening moet gebruiken om te vergelijken met bijv de tarieven van een 1-jarig contract?
>Voor een 1 jarig contract 0.2298, 0.21250 en 0.66122
Ik neig nu naar een 1-jarig contract, de tarieven zijn in ieder geval lager dan de huidige (variable) tarieven op Mijn Eneco. En dan maar eens kijken hoe de variabele tarieven zich ontwikkelen en wat Toon aan besparing oplevert. Voor ik definitief besluit maar eens bellen met 0800 - 5503550.

De energiebelasting is dit jaar behoorlijk verhoogd. Dus het tarief dat in je afrekening van 2012 staat kan je niet vergelijken met de huidige tarieven.
Beter is het de huidige variabele tarieven te vergelijken met de tarieven zoals voor de diverse contracten genoemd worden.
Dat doe ik ook, dat zijn dus de huidige variabele tarieven op mijnEneco.

Reageer