Thermostaat vervangen met stadsverwarming | Eneco Community

Thermostaat vervangen met stadsverwarming

• 12 november 2016
  • 4 reacties
  • 2006 Bekeken

• Ontdekker (level 5)
  • 2 reacties
Hoi, het lijkt erop dat mijn kamerthermostaat stuk is, dus ik heb een nieuwe gehaald bij Warmteservice. Zij adviseerden een Honeywell DT90E Thermostaat die geschikt is voor 230V. Ik sluit het aan zoals het plaatje. Dus Bruin op L en Blauw op N en het knalt er per direct uit, terwijl de thermostaat nog niet aan staat (de vlammetjes branden niet). Dus hij moet uit zijn. Waarom knalt hij er alsnog uit? Weet iemand dit?

4 Reacties

Dit is de instructie en ik heb het zoals situatie A geinstalleerd. Waarom knalt het alsnog eruit? De oude kamerthermostaat gebruikte 3 draden, maar de 3e draad was voor het lichtje. Wat zie ik over het hoofd? Ik heb ook geprobeerd om de draden om te draaien, maar dat knalde ook direct eruit.
Volgens aansluittekening A zie ik een L op A en andere L op B, waarschijnlijk moet je de andere draad gebruiken ipv N. Zoals je het nou aansluit is een kortsluiting.
Bruin op A, ???kleur op B
OK de situatie van gister is misschien niet helemaal goed. Ik zag in de meterkast een kroonsteen die van 2 draden naar 3 draden maakte, maar bruin was niet op bruin aangesloten maar op zwart. Dus gister had ik dat ongedaan gemaakt en bruin op bruin, waardoor er kortsluiting ontstond. Dus ik heb het nu teruggezet zoals de oorspronkelijke situatie.
Ik heb in het plaatje hierbij uitgetekend wat ik heb geprobeerd, dus 2 scenarios:
Bruin op A, Zwart op B --> klep ging niet dicht, terwijl de temp wel voldoende was
Bruin op A, Zwart op C --> klep gaat niet open, terwijl de temp niet voldoende was

Ik vraag me nu af of ik het 3e draadje, dus nul moet gebruiken?
Eneco monteur zegt dat thermostaat in meterkast kapot is en ik zelf moet vervangen. Wie kan mij vertellen wie dat kan doen?? Ik hoop echt op een betaalbaar adres!
Ik woon hier net een week in de kou

Reageer