Thermostaat installeren met stadsverwarming | Eneco Community
vraag

Thermostaat installeren met stadsverwarming

• 9 november 2013
  • 7 reacties
  • 11846 Bekeken

Hallo,

Ik wil een klokthermostaat installeren om energie te besparen. Ik heb stadsverwarming van Eneco met een AGH warmte unit. In de installatie-instructie van de klokthermostaat staat dat deze klokthermostaat werkt in combinatie met stadsverwarming. Er staat wel het volgende bij:
"Het is dan echter noodzakelijk dat de hoofdregel-afsluiter van de stadsverwarming is voorzien van een elektrisch bediende afsluiter-motor. Deze motor moet geschikt zijn voor zwakstroom 24 V besturing (bij twijfel informeren bij je warmwatertoeleverancier)."
Mijn vraag is of dit bij de AGH warmte unit het geval is en of ik de thermostaat dus zonder zorgen kan installeren. Bedankt!

7 Reacties

Er is een apart topic over Toon en stadsverwarming. 
Ik zou daar even rond kijken. 
Helaas is op korte termijn geen installatie met Toon mogelijk. 
Dit gaat om een klokthermostaat van Plieger (model Milton). Heeft dus niks met Toon te maken. Ik hoop dat iemand desondanks toch antwoord kan geven op mijn vraag.
Tja dan zie je maar weer hoe belangrijk het is man en paard te noemen!
Reputatie 3
Badge +1
Hallo,

Ik wil een klokthermostaat installeren om energie te besparen. Ik heb stadsverwarming van Eneco met een AGH warmte unit. In de installatie-instructie van de klokthermostaat staat dat deze klokthermostaat werkt in combinatie met stadsverwarming. Er staat wel het volgende bij:
"Het is dan echter noodzakelijk dat de hoofdregel-afsluiter van de stadsverwarming is voorzien van een elektrisch bediende afsluiter-motor. Deze motor moet geschikt zijn voor zwakstroom 24 V besturing (bij twijfel informeren bij je warmwatertoeleverancier)."
Mijn vraag is of dit bij de AGH warmte unit het geval is en of ik de thermostaat dus zonder zorgen kan installeren. Bedankt!

Ik geef je weinig kans.Zover als ik weet heeft geen enkel type van de AGH warmte units dit standaard.
De AMZ regeling moet eigenlijk altijd apart besteld worden.
Als je nu thermostaatkranen als regeling hebt zit er vermoedelijk sowies geen gemotriseerde klep in.
Alleen Eneco kan je natuurlijk 100% duidelijkheid geven hierover.
Hmmm... ik heb er geen verstand van... maar een theoretische vraag uit interesse...  

Wat voor unit je ook mag hebben...  uiteindelijk gaat er een buis met heet water je verwarmingscircuit in ....  als je op die buis een afsluiter zet die op een of andere manier aangestuurd wordt  vanuit een thermostaat ... dan kun je toch in principe op elk systeem zelf een centrale regelaar zetten....

of gaan er dan dingen gruwelijk mis?

Bruno
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Bruno,

Dit klopt, je kan inderdaad een gemotoriseerde klep plaatsen die aangestuurd wordt door een centrale thermostaat.
Zelden tot nooit zal dit problemen opleveren. De gemotoriseerde klep komt dan in de plaats van de huidige handkogelkraan in de cv-warmte toevoerleiding.
Deze kogelkraan behoort vaak wel tot de unit en is dus eigendom van de verhuurder. Een melding of verzoek naar de verhuurder van de unit is daarom altijd slim, zo zal er achteraf bij problemen (welke problemen dan ook) geen heen en weer gewijs zijn.
Honeywell en ook Danfoss leveren hier gemotoriseerde systeempjes voor.
Het is wel aan te bevelen de thermostaatafsluiters, in de ruimte waar de centrale thermostaat gaat regelen, te vervangen voor handafsluiters.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Danfoss AMZ-112 SES regelset omdat dit een gemotoriseerde kogelafsluiter is. Deze is vrij robuust en daardoor ook minder gevoelig voor vuil.
Ik heb een video bijgevoegd om te laten zien dat de afsluiter aardig krachtig en dus eigenlijk altijd 100% goed afsluit. Hierdoor loop je ook minder risico op sluipverbruik. Wanneer het niet mogelijk is om een draad te trekken kun je de set ook bedienen met een draadloze kamer- of klokthermostaat (zie te 2 schema's hieronder). https://youtu.be/QzelAvgBDvc

Reageer