beantwoord

Stedin slimme meter icm dag/nachtverbruik

In augustus heb ik een brief van StedIn gekregen met een afspraakverzoek om de meter te wisselen voor een slimme meter. In eerste instantie geen acht geslagen op de melding dat de meter omgewisseld zou moeten worden voor behoud van dag- en nachtverbruik aangezien de toonfrequent technologie verouderd is en per 1 mei 2018 gefaseerd uitgezet wordt. Eind oktober kreeg ik dezelfde brief en toen viel me deze alinea pas op.
Dit verbaast mij ten zeerste aangezien ik vanuit jullie als energieleverancier hierover nog niets heb vernomen en er wel een contract is voor een dag- en nachttarief.
Vier vragen daarom:
  1. Klopt hetgeen Stedin mij meld en waarom heb ik dat niet van jullie gehoord?
  2. Is mijn contract qua voorwaarden eenzijdig aangepast naar alleen een dagtarief en/of wanneer wordt in mijn omgeving dit toonsignaal uitgezet?
  3. Sta ik met mijn rug tegen de muur en moet ik voor het behoud van dag-/nachtverbruik idd een slimme meter afnemen? Dat lijkt me niet echt klantvriendelijk.
  4. Gezien mijn afname gedurende de dag en nacht is het verstandig een dubbeltarief te behouden?
Alvast bedankt voor de antwoorden. Op die wijze kan ik een goed afgewogen besluit nemen.
icon

Beste antwoord door Brandje 7 november 2018, 22:13

1) Klopt helemaal. Als het stuursignaal wordt uitgezet. Stopt het dubbel tarief voor domme meters. In Nederland is er een scheiding van taken; Netbeheer is autonoom.
Met slimme meters houd je gewoon de dubbeltarief

2) Eneco als leverancier is leidzaam; Netbeheerder maakt op dat gebied de dienst uit. Dus ondanks een contract kan Eneco dan niet leveren van is afgesproken als de klant hecht aan domme meters.

3) Ja alleen via slimme meters behoud je dubbel tarief.

4) Het rekensommetje is: neem 40% van je totale verbruik, dat verbruik dient hoger te zijn dan het dalverbruik. Pas dan zit je op het omslagpunt.

Overigens is dubbeltarief ook soms van belang bij zonnepanelen. Bij Eneco wordt de teruglevering hoog en laag eerst gesaldeerd met het hoogverbruik en blijft er altijd meer dalverbruik te betalen, maar wel gemiddeld tegen €0,015 lager tarief.

Bekijk origineel

2 Reacties

1) Klopt helemaal. Als het stuursignaal wordt uitgezet. Stopt het dubbel tarief voor domme meters. In Nederland is er een scheiding van taken; Netbeheer is autonoom.
Met slimme meters houd je gewoon de dubbeltarief

2) Eneco als leverancier is leidzaam; Netbeheerder maakt op dat gebied de dienst uit. Dus ondanks een contract kan Eneco dan niet leveren van is afgesproken als de klant hecht aan domme meters.

3) Ja alleen via slimme meters behoud je dubbel tarief.

4) Het rekensommetje is: neem 40% van je totale verbruik, dat verbruik dient hoger te zijn dan het dalverbruik. Pas dan zit je op het omslagpunt.

Overigens is dubbeltarief ook soms van belang bij zonnepanelen. Bij Eneco wordt de teruglevering hoog en laag eerst gesaldeerd met het hoogverbruik en blijft er altijd meer dalverbruik te betalen, maar wel gemiddeld tegen €0,015 lager tarief.
1. (en 2. en 3.) Jammer dat ik als burger de dupe ben van het niet tijdig geïnformeerd worden door één van beide partijen aangezien de netbeheerder niet kan weten dat ik een dubbeltarief afneem en dat de leverancier zich kennelijk verschuilt achter de netbeheerder. Als ik had geweten dat het signaal al per 1 mei stopgezet zou worden had ik zelf al eerder op een slimme meter aangedrongen. Gelijk maar een afspraak gepland bij Stedin.

4.Gelukkig zit ik afgelopen jaren op een >51% voor verbruik in het daltarief. Dat kan iets beter gezien de koppigheid van sommigen in ons huishouden maar is goed genoeg voor een juiste (milieu)bewustwording én een beetje rendement. 😉

Dank voor de snelle antwoorden en het interessante feitje over teruglevering bij zonnepanelen icm Eneco.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen