vraag

Stadverwarming: warmtewisselaar ook te kopen ipv huren?

• Ontdekker (level 5)
  • 2 reacties
Op dit moment hebben wij stadsverwarming en huren daarbij de warmte wisselaar. Deze huur kost ons bijna 1500 per jaar. Dat is ongeveer hetzelfde bedrag dat ik aan de warmtekosten kwijt ben.  Zelf kopen van de wisselaar is een interessante optie om de kosten te drukken. Ben ik vrij hiervoor te kiezen of is het een verplichte all-in-deal bij ENECO stadsverwarming?

21 Reacties

Ik heb er verder geen verstand van maar tsjonge zeg, daar schrik ik toch van.
Reputatie 4
Badge +1
Beste Jas,

Dank voor je bericht en welkom op ons forum. Ik schrok, net als Brandje, van de kosten waar je naar verwijst. Graag leg ik je uit dat we je € 121,80 in rekening brengen voor de huur van de warmtewisselaar. Dit vindt je terug op de laatste jaarnota. Voor het verbruik van 58 GJ brengen we € 1476,59 in rekening. Dit laatste betaal je dus niet voor het huren van warmtewisselaar. Verder kan ik je melden dat in de Warmtewet is meegenomen, dat de warmtewisselaar niet gekocht kan worden door de gebruiker.

Ik hoop dat ik je hiermee een duidelijke reactie geef.

Groet,
Mike
Zo zeg, dan is de schrik er bij mij nu wel van af.
Ik kon het me al niet voorstellen; de ts zal de uitleg van Mike nu wel begrijpen vermoed ik.
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Mike,

In de uitleg naar Jas geef je aan dat de wisselaar alleen gehuurd mag worden volgens de warmtewet, dit is niet juist voor zover ik weet.
Je refereert in deze naar de nieuwe warmtewet art.8 lid1, zei het niet dat deze wet pas bekrachtigd wordt per 1 januari 2014. Nu is het nog geen 1 januari 2014.
Voor zover ik weet is dit nu nergens anders beschreven, wat zou inhouden dat je wel een eigen wisselaar mag plaatsen door een keurmerk leverancier.
Deze unit zou dan wel, als de wamtewet van kracht is, bij einde levensduur vervangen moeten worden door een huurunit, zoals omschreven in de nieuwe warmtewet.

Of er is nog ander wetgevening die dit verhinderd, zo niet dan wordt het in eigendom hebben van een warmteunit nu niet vehinderd door de nieuwe warmtewet, simpelweg omdat deze nog niet van kracht is.
Als de installatie dus voor 1 januari 2014 zou plaatsvinden is dit geheel legaal.

Graag je reactie.
Dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik moet leven met een gehuurd apparaat als ik realistisch ben. Wat de kosten betreft heb ik per abuis de huurkosten beschouwd als maandkosten terwijl het jaarkosten zijn. Dus ook voor mij wee een meevaller. Excuus voor de onrust die het gegeven heeft ;.). Ook bij deze kosten had ik graag rondgekeken en mijn eigen keuzes gemaakt, maar helaas.

Kan iemand mij de ratio uitleggen waarom de verplichte warmtewisselaar onderdeel is van de warmtewet?
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Jas,

De "Wet implementatie EG-richtlijnen energie-efficiëntie" waarin de warmtemeter al was opgenomen, met daarbij een algemene wetstekst over koop/huur hiervan.
Nu is deze richtlijn omgezet in de warmtewet met daarbij gelijk de wisselaar, hierbij is gekozen voor alleen huur.
Het alleen huren is vermoedelijk om dezelfde regels te hanteren als nu voor de meetinrichting bij de elektriciteits- en gaswet het geval is.
Reputatie 4
Badge +1
Hallo het_toontje en Jas,

Ja het_toontje, je hebt helemaal gelijk. Dit is onlangs meegenomen in de warmtewet per 1 januari 2014. Dit heb ik inderdaad niet zo duidelijk verwoord, waarvoor excuses. Verder was mijn reactie gebaseerd op het kopen van onze warmtewisselaar, niet op het plaatsen van een zelf aangeschafte 🙂

Verder ligt ik graag toe, wanneer de warmtewisselaar niet bij ons wordt gehuurd, het erg complex kan zijn bij storingen. Denk bijvoorbeeld aan het niet werken van de warmteset. Je zit dan zonder warmte. Wanneer de set niet van Eneco is, verhelpen we de storing uiteraard niet.

Groet,
Mike
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Mike,

Bedankt voor je reactie.
Dat is in ieder geval duidelijk.
En...............ik deel je mening om zelf geen wisselaar te kopen. Je moet dan je zaakjes vooraf goed geregeld hebben.
Ik neem ook aan dat de huurprijs all-in is, dus ook onderhoud en reparaties.
Zo ja, dan is een huur van €121,80 per jaar zeer redelijk.
Je kan voor dat bedrag zelf geen CV-ketel aanschaffen, onderhoud doen en reparaties verhelpen.
Dank allen, het is me allemaal duidelijk geworden. Werkt toch prima zo'n forum.
Wat mij toch vooral van het hart moet. dat je eerst zo een warmte wisselaar in je maag krijg gesplitst. Dan betaal je ineens huur 6.79 per maand. Jaar erop 10 euro en nu heb ik mijn nieuwe maandtermijn en nu betaal ik al 15 euro per maand. En dat in 1,5 jaar. Moet toch niet gekker gaan worden, wat is het eind hiervan? EN mag dat zomaar iedere keer zoveel vragen per maand?
PE Berends wrote:

Wat mij toch vooral van het hart moet. dat je eerst zo een warmte wisselaar in je maag krijg gesplitst. Dan betaal je ineens huur 6.79 per maand. Jaar erop 10 euro en nu heb ik mijn nieuwe maandtermijn en nu betaal ik al 15 euro per maand. En dat in 1,5 jaar. Moet toch niet gekker gaan worden, wat is het eind hiervan? EN mag dat zomaar iedere keer zoveel vragen per maand?

Volgens mij is het woeker.
Dien een klacht in bij Eneco, Woonbond, Vereniging Eigen Huis, ConsumentenBond, Tros Radar, Vara Kassa. Vervolgens is een gang naar de Geschillencommissie Energie en/of een rechter de beste weg. Als we dit gezamenlijk doen, zijn de kosten te dragen en risico's klein.
Zie https://forum.eneco.nl/energieproducten-gas-electra-stadsverwarming-91/huur-warmte-afleverset-2014-6923/index5.html#post72188
ACM en de tarieven

Onze toezichthouder heeft op hun website een reactie gezet op de signalen over de toepassing van de Warmtewet: acm.nl/nl/onderwerpen/energie/warmte/inleiding

Een concrete reactie hebben we niet van ACM ontvangen. Als er al wijzigingen worden aangebracht, dan is dit per 1 januari 2015. Is het de bedoeling dat we met terugwerkende kracht iets aanpassen, dan brengen we onze warmteklanten hiervan uiteraard persoonlijk op de hoogte. Het staat u vrij om zelf ook onze berekening voor te leggen aan ACM.

Dit is het antwoord, dat ik 1 dag geleden heb ontvangen op mijn vraag of de het tarief voor de warmteafleverset ter toetsing was voorgelegd aan de ACM.
Dan is er dus over 2014 verder niets meer aan te doen.
Zijn er al signalen van Eneco dat de prijs per 2015 substantieel wordt verhoogd?
Reputatie 3
Badge
Isoleren, een lucht-water warmtepomp nemen en de warmteaansluiting opzeggen. Als genoeg mensen dat doen is dat misschien niet leuk voor Eneco, maar het verminderen van de vraag zal er wel voor zorgen dat de prijzen dalen.
Brandje wrote:

Dan is er dus over 2014 verder niets meer aan te doen.

Dat lijkt mij onzin.
Zie voor meer discussie over de huur van de warmteset: https://forum.eneco.nl/energieproducten-gas-electra-stadsverwarming-91/huur-warmte-afleverset-2014-6923
Reputatie 1
Badge
Morgen 23-03-2015 heb ik een hoorzitting bij de ACM omtrent de warmtewisselaar. Ben benieuwd?
Ik ben erg benieuwd wat de uitkomst was van het kort geding, wellicht dat je het kan delen. Ik baal er ook erg van dat de vaste kosten een flinke component zijn van de stadsverwarming (en natuurlijk dat ik niet kan overstappen en zo een flinke overstapbonus mis loop).
Badge +1
edkuyer wrote:

Morgen 23-03-2015 heb ik een hoorzitting bij de ACM omtrent de warmtewisselaar. Ben benieuwd?

Inderdaad, wat was de uitslag?
Badge +1
LeonvB wrote:

Isoleren, een lucht-water warmtepomp nemen en de warmteaansluiting opzeggen. Als genoeg mensen dat doen is dat misschien niet leuk voor Eneco, maar het verminderen van de vraag zal er wel voor zorgen dat de prijzen dalen.

Dat moet je wel kwijt kunnen ergens...
Badge +1
Ik heb de volgende mail naar alle politieke partijen in Den Haag gestuurd:

Beste leden van de regering en de tweede kamer in zijn geheel,

Hartelijk dank dat u de moeite neemt deze mail te lezen.

De afgelopen 10 jaar dat wij in Oosterheem in Zoetermeer wonen is mijn weerstand tegen stadswarmte gegroeid en ik begrijp gewoon niet waarom er door de politiek zo weinig aan wordt gedaan. Een warmtewet, waarbij ik de berekeningen gewoon echt niet begrijp! Heeft er iemand zitten slapen? Was het echt zo lastig?

De situatie is als volgt:
Gezin met 2 jonge kinderen in een eengezinswoning, bouwjaar 2003.
We hebben redelijk weinig de verwarming aan en zitten daarmee onder het gemiddelde. Stadswarmte wordt gemeten in GJ (GigaJoule) en een GJ staat ongeveer gelijk aan 30m3 gas.

Gemiddeld verbruik stadsverwarming voor ons huistype (aldus Eneco): 35GJ.
Wij zitten zelf op 15GJ en betalen hier 23,50 per GJ voor. 15GJ * 30 zou ongeveer 450m3 gas betekenen in een situatie met gasaansluiting.

Neem ik de eerste de beste groene energie aanbieder https://www.greenchoice.nl/tarieven/ erbij. Dan kunnen we het lijstje compleet maken:

Gas aansluiting:
450m3 * €0,7363 (tarief) = €331,33
Vaste leveringskosten = €39,93
Netbeheerkosten = €192,82
Totaal: €564,09 per jaar

Stadsverwarming:
15GJ * €23,46 (tarief) = €351,90
Vastrecht warmte = €302,11
Meettarief warmte = €25,18
Totaal: €679,19

Exclusief verplichte huur (door warmtewet geregeld) van €170,61 per jaar voor de warmteset, welke -niet geheel onbelangrijk- een waarde van maximaal 700 euro heeft en makkelijk 30 jaar mee kan zonder onderhoud. deze laat ik voor nu even bewust buiten de vergelijking. Al ben ik ook totaal niet blij met een CW3 afleverset, terwijl de gemiddelde CV ketel al op CW4 of CW5 zit. Maar ook het rendement van CV ketels is de afgelopen jaren fors toegenomen. we zitten inmiddels bijna op 140% rendement HR ketels, aldan niet met warmtepompen om gasverbruik terug te dringen.

Tegelijkertijd betalen wij ieder jaar een hoger tarief per GJ voor de warmte en wordt de afleverset niet vervangen voor een efficiënter, of zuiniger model. Ieder jaar lopen we hier geld door mis. waarom gaat de fictieve efficentie van een afleverset niet ieder jaar omhoog, waardoor het verbruik (net als bij een CV installatie) daalt? Hierdoor blijf je de leverancier, die al buitensporige huurbedragen vraagt in vergelijking tot de kosten van de set, stimuleren om efficiëntere warmtewisselaars te plaatsen, in plaats van de goedkoopste.

Naast al deze kosten komen wij ook niet in aanmerking voor overstap premies, bij leveranciers. Sommige leveranciers hanteren welkomstpremies van 200 euro per jaar wanneer men voor een jaar stroom en gas bij hen afneemt. Daar komen wij echter niet voor in aanmerking, wij kunnen alleen stroom elders onderbrengen.

Maar nu komt nog een belangrijk punt. We waren voornemens zonnepanelen te plaatsen en helaas doet de gemeente Zoetermeer niet aan een duurzaamheidslening, waarbij men tegen 1,60% rente een lening kan afnemen voor zonnepanelen.
Maar gelukkig is er het energiebespaarfonds hoor ik u denken. dat dacht ik namelijk ook. Tot mijn spijt mag dit maximaal voor 75% uit zonnepanelen bestaan. Dus ik zocht contact met het fonds, deze gaf aan dat iedereen vast wel een HR ketel kan gebruiken en deze ook onder dit fonds gebruikt mag worden in de overige 25%. Tja... Dat kunnen wij dus niet. Dus met een reeds A klasse woning, goed geisoleerd, HR++ beglazing, maar helaas stadswarmte, zijn er voor ons geen mogelijkheden tot het financieren van zonnepanelen, middels rente vriendelijke regelingen vanuit de overheid of gemeente. Nog een groot nadeel en indirect gevolg van stadswarmte.

Wij wonen nu ruim 10 jaar in een wijk met stadsverwarming en het geeft mij ieder jaar een onaangenamer gevoel. Waarom hebben we destijds niet gewoon voor een woning met gasaansluiting gekozen!? Als ik dit had geweten, zou ik nooit meer voor stadsverwarming kiezen. Dit moet de politiek toch pijn doen? Een groen alternatief voor gas, dat door kosten zo duur wordt gemaakt en door een monopolie positie van Eneco zo onaantrekkelijk, dat mensen liever weer overstappen op gas. Zonde! Het had echt een mooi product kunnen zijn.

Maar nu denkt u, dit komt gewoon doordat u zo weinig verbruikt, als we van gemiddelde verbruik uitgaan, ziet het er heel anders uit, toch?

Gasleverancier:
1050m3 * €0,7363 (tarief) = €773,12
Vaste leveringskosten = €39,93
Netbeheerkosten = €192,82
Totaal: €1005,87 per jaar

Stadsverwarming:
35GJ * €23,46 (tarief) = €821,10
Vastrecht warmte = €302,11
Meettarief warmte = €25,18
Totaal: €1148,39

Ook hier zien we forse verschillen.

Wat moet er mijns inziens gebeuren?
  • Vastrecht voor stadswarmte kan en moet omlaag
  • Huur afleverset kan en moet omlaag
  • Tarieven stadswarmte moet men rekening gaan houden met hoger rendement van courante CV ketels
  • Regelingen die groene energie stimuleren, moeten ook voor stadswarmte klanten aantrekkelijk worden, dan had ik 5 jaar geleden al zonnepanelen op mijn dak liggen!
Heel vriendelijk bedankt voor het lezen van mijn mail, ik hoop dat u mij en toekomstige klanten van stadswarmte kunt helpen!

Met vriendelijke groet,

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen