vraag

Stadverwarming: warmtewisselaar ook te kopen ipv huren?

• Ontdekker (level 5)
  • 2 reacties
Op dit moment hebben wij stadsverwarming en huren daarbij de warmte wisselaar. Deze huur kost ons bijna 1500 per jaar. Dat is ongeveer hetzelfde bedrag dat ik aan de warmtekosten kwijt ben.  Zelf kopen van de wisselaar is een interessante optie om de kosten te drukken. Ben ik vrij hiervoor te kiezen of is het een verplichte all-in-deal bij ENECO stadsverwarming?

21 Reacties

Ik heb er verder geen verstand van maar tsjonge zeg, daar schrik ik toch van.
Reputatie 4
Badge +1
Beste Jas,

Dank voor je bericht en welkom op ons forum. Ik schrok, net als Brandje, van de kosten waar je naar verwijst. Graag leg ik je uit dat we je € 121,80 in rekening brengen voor de huur van de warmtewisselaar. Dit vindt je terug op de laatste jaarnota. Voor het verbruik van 58 GJ brengen we € 1476,59 in rekening. Dit laatste betaal je dus niet voor het huren van warmtewisselaar. Verder kan ik je melden dat in de Warmtewet is meegenomen, dat de warmtewisselaar niet gekocht kan worden door de gebruiker.

Ik hoop dat ik je hiermee een duidelijke reactie geef.

Groet,
Mike
Zo zeg, dan is de schrik er bij mij nu wel van af.
Ik kon het me al niet voorstellen; de ts zal de uitleg van Mike nu wel begrijpen vermoed ik.
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Mike,

In de uitleg naar Jas geef je aan dat de wisselaar alleen gehuurd mag worden volgens de warmtewet, dit is niet juist voor zover ik weet.
Je refereert in deze naar de nieuwe warmtewet art.8 lid1, zei het niet dat deze wet pas bekrachtigd wordt per 1 januari 2014. Nu is het nog geen 1 januari 2014.
Voor zover ik weet is dit nu nergens anders beschreven, wat zou inhouden dat je wel een eigen wisselaar mag plaatsen door een keurmerk leverancier.
Deze unit zou dan wel, als de wamtewet van kracht is, bij einde levensduur vervangen moeten worden door een huurunit, zoals omschreven in de nieuwe warmtewet.