Stadsverwarming: radiator boven wordt niet warm | Eneco Community
vraag

Stadsverwarming: radiator boven wordt niet warm

• 2 december 2014
  • 14 reacties
  • 13167 Bekeken

• Doet lekker mee (level 6)
  • 3 reacties
Hallo,

Het wordt weer aardig koud buiten en de verwarming op mijn slaapkamer (helemaal boven) doet het niet meer. De andere radiatoren in huis doen het niet geweldig - alleen de bovenkant van die radiatoren, niet de onderkant, wordt warm - maar die boven geeft echt nauwelijks warmte.

Ik heb de verwarming al een paar keer ontlucht, dit moet het probleem niet zijn. Bij het ontluchten heb ik de warmtetoevoer niet uitgezet omdat ik deze niet kan vinden. Ik woon boven de Douwe Egtberts in Utrecht, de meterkast zit in de kelder bij de Douwe Egtberts en ik zag geen hendeltje voor de warmtetoevoer. Ik weet dus niet of het daar aan kan liggen.

Verder weet ik niet welke informatie ik nog meer kan geven. Vorig jaar werkte de verwarming nog probleemloos. Zowel Eneco als de huisbaas adviseren me om een installateur langs te laten komen. Omdat ik liever probeer die kosten te vermijden vraag ik jullie nu om advies of er nog iets is dat ik kan proberen.

Vriendelijke groet,
Octave

14 Reacties

Je hebt het meest logische gedaan, namelijk ontluchten.
De stand van de toevoer is nu belangrijk, maar je kan de kraan daarvoor niet vinden.
Dan zou ik maar gewoon de monteur laten langs komen.
Reputatie 7
Badge +7
als de boven kant alleen maar warm word klopt er toch iets niet
met de toevoer
of de pomp is stuk.
ik zou nog ff opzoek gaan waar de pomp / kraan zit
b.v.b. de leidingen volgen .
luisteren naar geruis in de leiding ( als de pomp draait hoor je hem )
voelen ( temperatuur leidingen )
enz.
Reputatie 3
Badge +1
Hallo octave,

Als het een huurhuis/-appartement is neem ik aan dat de eigenaar van de woning dient te zorgen dat de verwarming in orde is? Ontluchten heb je zelf al gedaan.
Zo te lezen lijkt het erop dat je een soort stadsverarming hebt, klopt dit?
Zo ja, is de warmte-unit dan niet gehuurd via Eneco, dan kan Eneco toch deze unit controleren?
Reputatie 4
Badge
Hoi Octave, hartelijk welkom op ons forum en bedankt voor je bericht. Voordat ik verder inhoudelijk erop in kan gaan, heb ik nog even een aanvullende vraag. Heb je namelijk wel gewoon warm water?

Groet Martijn
Hallo iedereen,

Bedankt voor de snelle reacties! Ik zal proberen alle vragen in 1 keer te beantwoorden. We huren een bovenverdieping, van de eerste verdieping tot helemaal boven (derde verdieping). We hebben stadsverwarming van Eneco.

De verhuurder stelt dat wij, als huurders, zelf een service contract hadden moeten afsluiten voor het onderhoud van de verwarming en dat die kosten niet voor hun zijn. De verwarming zou niet als onderdeel van het huis worden gezien en daarom ook niet onder hun verantwoordelijkheid. Ik ben het hier voor als nog niet mee eens, en ga straks even langs het juridisch loket.

Of de warmte unit gehuurd is van Eneco weet ik niet. Op welke manier het huis verwarmt wordt zou ik niet eens weten, behalve dat er stadsverwarming is. Heb nooit iets van de installatie gezien. De installatie is volgens mij niet nieuw, de meeste dingen in huis zijn namelijk vrij oud.

Het huis bevatte geen boiler toen we hier kwamen wonen, die huren we van Eneco en die doet het prima; we hebben dus gewoon warm water.

Ik hoop dat dit de vragen een beetje beantwoord.

Groetjes,
Octave
Reputatie 3
Badge +1
Hallo octave,

Een goed besluit om langs te gaan bij het juridisch loket.
Enige duidelijkheid is voor jou wel van belang.
Veel succes in ieder geval.

De verhuurder stelt dat wij, als huurders, zelf een service contract hadden moeten afsluiten voor het onderhoud van de verwarming en dat die kosten niet voor hun zijn. De verwarming zou niet als onderdeel van het huis worden gezien en daarom ook niet onder hun verantwoordelijkheid. Ik ben het hier voor als nog niet mee eens, en ga straks even langs het juridisch loket.

Hoi Octave,

Volgens mijn info en wat ik meer hierover op het forum heb gelezen, denk ik dat de verhuurder inderdaad gelijk heeft.
Daarom wordt er ook zo'n onderhoudscontract voor de installatie binnenshuis aangeboden.

Maar dat je juridisch advies inroept, is natuurlijk verstandig!

Laat je ons de mening van het juridisch loket ons nog even weten?
Reputatie 4
Badge
Hoi Octave,

Ik wil mij niet direct in de discussie tussen jou en je verhuurder mengen, maar ik adviseer je inderdaad dit goed uit te zoeken. Ik ken niet alle regels, maar het lijkt mij stug dat je zelf verantwoordelijk bent voor het onderhoud aan een apparaat wat niet van jou is.

Eneco is hier alleen verder geen partij in. Uit jouw verhaal kan ik wel concluderen dat het niet aan onze installatie ligt. Hoogstwaarschijnlijk heeft het met de inregeling te maken en dit moet inderdad verholpen worden door een installateur. Ik hoop dat je eruit komt met je verhuurder en het probleem snel opgelost is. Als ik je nog ergens mee van dienst kan zijn, laat het mij gerust weten.

Groet Martijn, Eneco
Voor de geïnteresseerden:

Volgens het juridisch loket had ik gelijk. Wanneer het gaat over een klein herstel, te lezen als een herstel dat zelf makkelijk is uit te voeren, waar ik makkelijk bij kan, waar geen technische kennis of overdreven kosten mee gemoeid gaan, dan zijn de kosten voor de verhuurder. De kosten voor controle, vervanging en reparatie zijn overwegend voor de verhuurder.

Hier een nuttig overzicht: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/onderhoud-huurwoning

Iedereen nog bedankt voor de input. Jullie reacties kon ik gebruiken als onderbouwing dat het ontluchten correct gebeurt was en het waarschijnlijk een doorstroomprobleem is. De verhuurder stuurt morgen iemand langs om ernaar te kijken.

Groetjes,
Octave
Hoi Octave,

Goed gedaan!
Dus uiteindelijk is het toch een doorstroomprobleem; jammer dat je de kraan niet kon vinden, want dan zal daar toch het probleem zitten.
Hoe dan ook er komt iemand!

Laat je de afloop nog even weten?
Het is nu opgelost. Er was blijkbaar door werkzaamheden aan de stadsverwarming vuil in de leidingen gekomen. De installateur heeft de leidingen schoongemaakt en nu is het weer lekker warm.
Dus toch een doorstroom probleem.
Goed dat er een vakman bij is geweest.
Reputatie 7
Badge +7
zat ik toch niet ver mis met toevoer/pomp :):D
Reputatie 4
Badge
Hoi Octave,

Fijn dat het is opgelost. Laat de winter nu maar beginnen 😉 Fijn weekend.

Groet Martijn

Reageer