Stadsverwarming en vervangen Warmte Afleverset (WA-set) | Eneco Community

Stadsverwarming en vervangen Warmte Afleverset (WA-set)

Het vragenformulier is nog steeds offline (al sinds vrijdag…). Misschien hier meer succes.

Ik heb wat vragen met betrekking tot stadsverwarming en dan specifiek over het al dan niet huren van de Warmte Afleverset (hierna te noemen “WA-set“).

Sinds ruim twee maanden ben ik eigenaar van een appartement met stadsverwarming. De WA-set is binnen mijn appartement geplaatst en is momenteel mijn eigendom, wordt niet van Eneco gehuurd.
Vermoed dat de WA-set ca. 17 jaar oud is. Wellicht is er een onderdeel vervangen in door de vorige eigenaar, dit kan ik helaas niet achterhalen.

In de laatste VvE vergadering van het appartementencomplex werd gesteld dat gevolgschades van “oude” lekkende WA-sets geheel op de appartementseigenaar verhaald worden. Er werd met klem aangeraden om een oude set via de Eneco te laten vervangen mocht dat nog niet het geval zijn.

Ik ben mij dus aan het oriënteren voor het vervangen van de WA-set. Enerzijds omdat de technische levensduur een beetje op zijn einde loopt en anderzijds voor het gevolgschade verhaal wat hier boven staat.

Ik heb telefonisch contact gehad de Eneco klantenservice, maar daar kreeg ik niet echt de antwoorden waar ik naar zocht. Wellicht is schriftelijk toch wat handiger, de vragen:

1) Klopt het dat conform de huidige Warmtewet een eigenaar verplicht is een nieuwe WA-set te huren bij de energieleverancier (Eneco) en dat zelf aanschaffen en laten vervangen van een WA-set onder de huidige wet niet is toegestaan?
2) Stel dat ik via Eneco een nieuwe WA-set afneem (huren dus): in dat geval worden mijn jaarlijkse kosten verhoogd met €170,61 voor de huur? Is deze aanname correct?
3) Veranderd het vastrecht bedrag als de WA-set van eigendom naar huur gaat, of blijft dit bedrag gelijk? Zo ja, wat is het verschil?
4) In geval van het huren en het laten vervangen van de huidige WA-set: zijn er aanvullende installatiekosten? En zo ja, wat zijn die kosten of welke partij kan mij daar een indicatie van geven? Ter informatie: ik heb een telefoonnummer gekregen van de Eneco klantenservice maar het nummer was niet in gebruik… 010-890 69 50
5) Stel dat ik de huidige WA-set wil laten vervangen door Eneco, hoe gaat dat in zijn werk? Bellen Eneco klantenservice, apart telefoonnummer of op een ander manier?

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

3 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@Marco_1978,

Welkom hier op ons forum!
Graag geef ik je antwoord op de vragen die je hebt gesteld.
1) Klopt, je kunt geen eigen set op laten hangen. De warmteset aangesloten op het stadswarmtenet en is eigendom van Eneco.
2) Deze aanname is inderdaad correct
3) Het bedrag is gelijk. In geval van een afleverset die in onderhoud is van ons, zullen wij een nieuwe set ophangen.
4) Waarschijnlijk zijn er geen extra installatiekosten, omdat wanneer er al een afleverset hangt, deze met minimale aanpassingen aan het leidingwerk vervangen kan worden.
5) Bij een bestaande woning kan er een offerte worden aangevraagd voor het aanvragen van een nieuwe warmtewisselaar via www.mijnaansluiting.nl.

Is het zo wat duidelijker voor je? Anders verneem ik het graag!
Reputatie 2
Badge +1
Als je nu koop hebt, nooit overstappen op huur!
Zo'n set kan makkelijk 30 jaar mee en Eneco vraagt 170 euro per jaar voor een set die hen max 600 euro kost.

Reken uit jouw verlies en de winst van Eneco...
Tot die conclusie was ik ook gekomen, mag echter wettelijk gezien niet, geen andere optie dus, en inmiddels opdracht gegeven tot vervangen door een huurset, is niet anders.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen