vraag

Slimme meter stadswarmte

Badge +1
Leuk een brief van Stedin in de bus en tegelijk van Eneco..
Stedin wil alle stroom en gas meters gratis vervangen voor slimme meters.

Eneco wil langskomen om de meterstanden op te nemen...

Dus ik bel eens met Eneco... Het antwoord was, daar zijn we mee bezig, maar op dit moment nog niet beschikbaar voor warmte.

Ik kreeg een beetje een deja vu... Dat antwoord horen we al 10 jaar bij Toon en daar gebeurt ook niets mee.

U begrijpt dat ik een beetje recalcitrant word... Laten we het omdraaien en Eneco een beetje stimuleren hiermee aan de gang te gaan.

De bel staat uit, meterstanden geef ik zelf wel door, u kunt langskomen om een slimme meter te plaatsen!

Het blijft maar "feest" met Eneco...

3 Reacties

Badge +1
We zijn iets verder...

De meter die door Eneco geplaatst is, is van Kamstrup!
De Kamstrup 403W40287.

Ik heb even contact opgenomen met Kamstrup en goed nieuws! Het is al een slimme meter. Je kunt er alles draadloos mee uitlezen!

Maar dit is afhankelijk van de implementatie van de klant, Eneco dus.
En wederom laat het de onwil van Eneco zien als het om warmte gaat. Het is al een slimme meter, maar het pakket dat ze bij Kamstrup hebben afgenomen, zit niet het uitlezen door de eindklant is. Het kan makkelijk, meter is er klaar voor en Kamstrup geeft aan dat het een keuze is van de klant.

Maar goed, het kan al dus, dus even verder zoeken!

Er zijn blijkbaar 3 zaken.

• Software om de meterinstellingen zelf aan te passen: "Metertool HCW" Lijkt mij niet helemaal de bedoeling 😁
  • De leeskop om de meter uit te lezen en draadloos verbinding op te zetten naar de meter Optical head infra rood leeskop artikelnummer 6699099 (€260). Alleen te verkrijgen via een installateur. Kamstrup levert niet aan particulieren, maar ik ken gelukkig nog wat installateurs 😉
  • Software om meet gegevens uit te lezen, dus verbruik. Logview - loggegevens
Eneco, het makkelijkste is als jullie zelf gewoon een slimme meter leveren met mogelijkheid voor de klant om uit te lezen. De meter is er klaar voor, Kamstrup is er klaar voor, alleen Eneco moet dat even aangeven bij Kamstrup en het is geregeld...

Komop Eneco!
Reputatie 5
Badge +4
@dfrenner bedankt voor het delen van je verhaal op ons forum. Het is mij jammer genoeg nog niet helemaal duidelijk wat jouw vraag is. Wel zet ik graag wat zaken uiteen voor je om alvast wat op te heldere.

De meters voor elektra en/of gas zijn eigendom van jouw netbeheerder Stedin. Als er een meterwissel plaatsvindt wordt dit dan ook vanuit hen besloten en uitgevoerd.
De warmte levering is onze verantwoordelijkheid evenals de installatie hiervan. Dit gebeurd niet door middel van "slim uitlezen".

Wij kiezen er bewust voor geen Toon meer te installeren in combinatie met warmte levering. Dit is in het verleden wel gebeurd maar leverde teveel problemen en extra onderhoud op. Daarom zijn we er een aantal jaren geleden mee gestopt. De reden is dus dat we de werking niet kunnen garanderen. Of het wel of niet geïnstalleerd wordt heeft dus niet te maken met een meter die slim is of niet. Er wordt nog steeds op kleine schaal getest of het in de toekomst weer aangeboden kan worden. Wanneer en of dit zo gaat zijn, is niet bekend.
Badge +1
Erica wrote:

@dfrenner bedankt voor het delen van je verhaal op ons forum. Het is mij jammer genoeg nog niet helemaal duidelijk wat jouw vraag is. Wel zet ik graag wat zaken uiteen voor je om alvast wat op te heldere.

De meters voor elektra en/of gas zijn eigendom van jouw netbeheerder Stedin. Als er een meterwissel plaatsvindt wordt dit dan ook vanuit hen besloten en uitgevoerd.
De warmte levering is onze verantwoordelijkheid evenals de installatie hiervan. Dit gebeurd niet door middel van "slim uitlezen".

Wij kiezen er bewust voor geen Toon meer te installeren in combinatie met warmte levering. Dit is in het verleden wel gebeurd maar leverde teveel problemen en extra onderhoud op. Daarom zijn we er een aantal jaren geleden mee gestopt. De reden is dus dat we de werking niet kunnen garanderen. Of het wel of niet geïnstalleerd wordt heeft dus niet te maken met een meter die slim is of niet. Er wordt nog steeds op kleine schaal getest of het in de toekomst weer aangeboden kan worden. Wanneer en of dit zo gaat zijn, is niet bekend.

Ik hoef ook helemaal geen Toon.

Ik wil de slimme meter die er reeds hangt, de Kamstrup 403W40287 gewoon kunnen laten loggen. Al spuugt hij ruwe data uit, zet ik er zelf wel iets achter dat het in een excel sheet knalt.

Aangezien ik bij Eneco geen steek verder kwam, heb ik contact gezocht met de leverancier. De geeft aan dat de huidige meter dit al lang kan. Maar dat Eneco bewust heeft gekozen de logging op afstand niet op te nemen in het pakket. Volgens Kamstrup is dit heel eenvoudig te regelen, maar kan het alleen door Eneco geïnitieerd worden, ze doen namelijk geen zaken met particulieren...

Jullie moeten slimme meters eens los gaan zien van Toon! Voor mij is Toon veel te beperkt, geen open standaarden en geen third party integraties. Tot overmaat van ramp zit er ook nog een abonnementsvorm op.

Nee, als Stedin een slimme gas en kwh meter plaatst, kun je zelf een logger kopen en bijvoorbeeld op Domoticz aansluiten. Volgens Kamstrup die de meter voor stadswarmte levert, kan hun meter dat al lang, alleen is Eneco eigenaar van de meter en die heeft bepaald dat deze dienst niet voor eindklanten te gebruiken is.

Het lijkt er een beetje op dat jullie het volgende principe hanteren:
Als Toon er niet mee over weg kan, zal niemand het kunnen.

De vraag is heel simpel, ik wil data uit de meter kunnen loggen! De meter ondersteund dit al lang, maar Eneco heeft ervoor gekozen dit niet aan te bieden aan eindklanten. Wat redelijk bizar is toch? We hebben iets dat al lang slim is, maar we kunnen er niets mee op dit moment.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen