Rotterdam stadsverwarming cv ontluchten | Eneco Community
vraag

Rotterdam stadsverwarming cv ontluchten

• 27 december 2014
  • 8 reacties
  • 8335 Bekeken

Hoi,

Ik woon al aantal jaren in een appartement met stadsverwarming met cv. Ik hoor nu getik in de leidingen, dit is meestal lucht in de leidingen. Hoe kan ik deze het beste ontluchten? Is het ook verstandig om de cv leidingen helemaal leeg te laten lopen en opnieuw te vullen.

Alvast bedankt voor je reactie

8 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
getik houd meestal in dat de buizen uitzetten bij wat hogere temperatuur van het cv water
niets om je zorgen over te maken in deze tijd.
bij lucht in de leiding hoor je het borrelen .
Hoi jvdl, bedankt voor je reactie. Dat getik komt dus niet door lucht, maar mijn cv wordt alleen aan de bovenkant warm, Onderkant blijft koud. Hoe kan ik dat verhelpen?
Dat kan door 2 oorzaken komen:

1 lucht; dus dan ontluchten
2 afgesloten (slecht ingeregelde) voetventiel; expert bijhalen.
Ik heb geen voetventiel. Zit wel te denken om mijn hele cv opnieuw te vullen. Kan ik dat doen om eerst het hoofd toevoer af te sluiten, alle water eruit lopen en dan vervolgens hoofd toevoer open te zetten?
Reputatie 7
Badge +7
ik heb ff gegoogeld:

leeg laten lopen en opnieuw vullen is niet nodig !!!
het vullen gaat automatisch.

Verwarming ontluchten stadsverwarming

Het ontluchten van de stadsverwarming gaat bijna precies het zelfde als bij een normale verwarming. Dit is meestal ook de enige onderhoud die je hebt met een stadsverwarming. Net als bij een normale verwarming hoor je bij een stadsverwarming een borrelende geluid wanneer het ontlucht moet worden. Deze geluid wordt door lucht veroorzaakt en moet er dus uit. Hieronder wordt stapsgewijs de handelingen beschreven.

• Het eerste wat je moet doen is het stoppen van het aanvoer van verwarmingswater. Dit kan je doen door warmte aflever set af te sluiten. Dit is meestal een rode afsluiter die je in de meterkast kan vinden. Controleer dit in de handleiding.

• Elke radiator heeft aan de bovenzijde een ontluchtingsventiel. Zorg er voor dat je een doekje of iets dergelijks bij de hand hebt want er kan water naar buiten komen wanneer je de ontluchtingsventiel opendraait. Je kan de ontluchtingsventiel opendraaien met een bij behorende sleutel. Draai hem niet te ver open want anders ben je te laat met het dichtdraaien van de ventiel waardoor je te veel water zal verliezen. Pas op want het water kan warm zijn. Je zal een sissend geluid horen wanneer je de ventiel open draait. Dit is het lucht wat naar buiten ontsnapt.

• Als het water naar buiten komt moet je gelijk het ventiel weer dicht draaien.

• Deze handeling doe je bij elke radiator en veredeling punten. Je begint bij de radiator die op de laagste punt staat. Dit zal de kelder of de begane grond zijn. Hierna werk je naar boven tot de radiator die op de hoogste verdieping staat.

• Als je klaar bent met alle radiatoren, kan je de rode afsluiter die in de meterkast zit weer open zetten. Je verwarmingsinstallatie is weer klaar voor gebruik.

bron kbbouw.nl

Alles wat u aan onderhoud hoeft te doen, is af en toe de radiatoren
te ontluchten. Water bijvullen hoeft niet meer!

bron nuon

eigen aanvulling
het kan zijn dat er geen water uit de ontluchting,s kraantjes komt
tijdens het ontluchten ( gelezen op internet)

dan de toevoer weer openzetten.( voorzichtigggg er komt warm/heet water uit de kraantje,s)

mvg,
jan
Hoi Jan,

Vind jij het niet vreemd dat er geen voetventielen zijn?
En als ze er wel zijn, dan zou de inregeling toch wel eens de schuld kunnen zijn?
Reputatie 7
Badge +7
hoi Ton,
zou het afwezig zijn van voetventielen niet afhangen van de leeftijd van de radiatoren / installatie ?
hier heb ik geen stadsverwarming ,
maar de radiatoren zijn al vanaf de installatie van de 1 ste cv en hebben ook dus geen voetventielen.
dus het zou kunnen zijn dat de ts dit niet heeft .

ik hoop alleen dat de ts zijn plan om de zaak leeg te laten lopen niet tot uitvoer heeft gebracht :(
want dat is niet nodig / krijgt i niet voor elkaar :)
hij hoeft alleen maar te ontluchten.

fijne jaarwisseling voor alle mede lezers

mvg,

jan
Oke Jan,

Uiteraard moet hij in zijn geval het wTer niet weg laten lopen, maar als hij geen voetventielen heeft snap ik ook niet hoe hij dat van plan is te doen.

Reageer