Radiatoren blijven koud | Eneco Community
beantwoord

Radiatoren blijven koud


  • Reageert regelmatig (level 9)
  • 13 reacties
Ik ben verhuisd naar een woning met stadsverwarming en ga hier voor het eerst gebruik van maken. Helaas blijven de radiatoren koud.
Vanmorgen heb ik de radiatoren van beneden naar boven ontlucht. Ook heb ik de thermostaat van Honeywell (kamerthermostaat Round aan/uit T87G1006) gecheckt. Dit is een zeer eenvoudige thermostaat, de elektriciteitsdraden zijn aangesloten en de standaardtemperatuur is ingesteld op 19 graden.
Om de verwarming te testen, heb ik de thermostaat naar 25 graden (en later naar 32 graden) gedraaid en de radiatoren in de gang en huiskamer opengezet. Echter, de buizen blijven koud.

Nu heb ik iets gelezen over afsluitkleppen bij stadsverwarming. Ik heb tot nu toe echter alleen een MultiTherm installatie kunnen ontwaren die -voor zover ik begrijp- is voor het doden van bacteriën in het water.

Weet iemand hoe ik de verwarming warm krijg?
Alvast bedankt voor het meedenken.
icon

Beste antwoord door Mike 26 augustus 2014, 16:01

Hallo Inal,

Ik heb er nog even samen naar gekeken met de experts. Op de foto is het best lastig te zien. De 2 chromen afsluiters links van de meter, zouden dicht kunnen zitten. Ik vraag je dit even te controleren. Ook kan het zijn dan één van de rode knoppen aan de rechterkant dicht zit.

Als dit beide niet het geval is, zou het kunnen zijn dat er nog een andere klep aanwezig is, die bij de kamerthermostaat hoort. Al met al, het kunnen een hoop oorzaken zijn. Als je er met de uitleg niet uitkomt, is het misschien een goed idee dat ik een monteur langs stuur.

Ik hoor het graag van je.

Groet,
Mike

Bekijk origineel

48 Reacties

Reputatie 4
Badge +1
Hallo Inal,

Hartelijk welkom op het Eneco Forum. Wat vervelend om te lezen dat het niet lukt om de radiatoren warm te krijgen. Ik controleer graag eerst even met je of de levering van warmte de woning binnenkomt. Daarom vraag ik je aan te geven of er wel warm water uit de kraan komt. Je hebt namelijk een warmtewisselaar in de woning.

Ik zie jouw reactie graag tegemoet!

Groet,
Mike
Hoi Mike, bedankt voor je reactie.
Er is een warmtewisselaar aanwezig in de woning en die werkt. Ik heb warm water.
Reputatie 4
Badge +1
Hallo Inal,

Duidelijk! Als er wel levering binnenkomt van warm water, staan de afsluitkleppen voor de warmtelevering vanuit het Warmtenet open. Naast de afsluitkleppen die zorgen voor warmtelevering in de woning, zijn er ook afsluitkleppen voor de binneninstallatie. Wellicht zijn deze bewust dichtgezet tijdens een eventuele verbouwing. Ik vraag je om volgens pagina 19 van de warmtewijzer, te controleren of de afsluiters 5 en 6 ook daadwerkelijk openstaan. De warmtewijzer vind je hier: https://www.eneco.nl/~/media/eneco/pdf/voorwaarden-en-brochures/brochures-warmte/warmtewijzer.ashx

Ik hoor het graag van je.

Groet,
Mike
Tussen andere klussen door heb ik rond gekeken in het huis en de meterkast, maar ik kan die kraantjes niet zo netjes op een rijtje ergens vinden. De aansluitingen zullen ongetwijfeld in de meterkast zitten, dus ik heb even een foto gemaakt. Een foto met het kastje van Eneco en de warmwatermeter en een zwart kastje (geen idee waar die voor is).

Enig idee waar die afsluiters voor cv zitten?
Kan iemand hier iets mee?
Bedankt voor het meedenken.
Inal wrote:

Tussen andere klussen door heb ik rond gekeken in het huis en de meterkast, maar ik kan die kraantjes niet zo netjes op een rijtje ergens vinden. De aansluitingen zullen ongetwijfeld in de meterkast zitten, dus ik heb even een foto gemaakt. Een foto met het kastje van Eneco en de warmwatermeter en een zwart kastje (geen idee waar die voor is).

Enig idee waar die afsluiters voor cv zitten?



Heb je al contact gezocht met de buren?
Dat is voor jou toch de meest makkelijke methode.
Reputatie 4
Badge
Inal wrote:

en een zwart kastje (geen idee waar die voor is).


Dat is volgens mij gewoon een verdeel kastje voor het stroom.
Reputatie 4
Badge +1
Hallo Inal,

Dat ziet er inderdaad iets anders uit. Ik ga het verder uitzoeken en kom er zo snel mogelijk op terug.

Groet,
Mike
Bedankt Mike.
Badge +5
De Landys + Gyr Ultraheat meter zit niet er niet voor het gas omdat er knelkoppelingen in het leidingwerk zitten, het leidingwerk gegalvaniseerd is zoals bij verwarming en vaag op de afbeelding een aftap zichtbaar is.
Kijk eens of de afsluiter met de rode knop dicht staat en bij de buren hoe de situatie daar is in relatie tot die afsluiter. Je mag verwachten dat bij een verhuizing of cv verandering zo'n afsluiter (tijdelijk) dicht gaat.

Als je de thermostaat bedient zou je in de meterkast ook een automatische afsluiter moeten kunnen zien bewegen of horen. Kontroleer dat want het kan ook zijn dat de stekker van die afsluiter eruit is.
Reputatie 4
Badge +1
Hallo Inal,

Ik heb er nog even samen naar gekeken met de experts. Op de foto is het best lastig te zien. De 2 chromen afsluiters links van de meter, zouden dicht kunnen zitten. Ik vraag je dit even te controleren. Ook kan het zijn dan één van de rode knoppen aan de rechterkant dicht zit.

Als dit beide niet het geval is, zou het kunnen zijn dat er nog een andere klep aanwezig is, die bij de kamerthermostaat hoort. Al met al, het kunnen een hoop oorzaken zijn. Als je er met de uitleg niet uitkomt, is het misschien een goed idee dat ik een monteur langs stuur.

Ik hoor het graag van je.

Groet,
Mike
Badge +5
Het kan heel goed zijn de servo van de afsluiter voor de verwarming geen spanning heeft omdat de stekker eruit ligt of de zekering stuk is. Zo'n servo kun je horen als je de thermostaat hoger of lager dan de ruimte temperatuur instelt.
Laat even van je horen of het lukt.
Ik zou het aanbod van Mike accepteren, dan komt er tenminste een specialist bij kijken.
Reputatie 4
Badge
Mike wrote:

is het misschien een goed idee dat ik een monteur langs stuur.


Ik denk even met Inal mee, en vraag me dan ook af of daar kosten aan verbonden zijn?
Reputatie 7
Badge +7
als zelf bewust tijdens het klussen, het een en ander is dicht gedraaid
of de stroom er af is gehaald tijdens het klussen.

wel neem ik aan.
Reputatie 4
Badge
jvdl wrote:

als zelf bewust tijdens het klussen, het een en ander is dicht gedraaid
of de stroom er af is gehaald tijdens het klussen.


Dat zouden ze toch wel weten neem ik aan?

Inal wrote:

Tussen andere klussen door heb ik rond gekeken in het huis en de meterkast, maar ik kan die kraantjes niet zo netjes op een rijtje ergens vinden.

Enig idee waar die afsluiters voor cv zitten?

Inal wrote:

Bedankt Mike.



En Inal,

Wat gaat het nu worden?
Laat je een specialist erbij komen?
Badge +5
Jammer dat er geen echte communicatie is waardoor je de mensen niet echt kunt helpen.
Maar misschien reageert zinslengte nog, want het aanbod van Folkert is toch perfect?
Badge +5
Brandje wrote:

Maar misschien reageert zinslengte nog, want het aanbod van Folkert is toch perfect?



Hoi Ton, je bedoelt Mike denk ik.
Hoi Theo,

Goed opgelet van jou!
Ik had Folkert nog in m'n hoofd nav een ander topic.

Uiteraard moet het Mike zijn!
Badge +5
Vergissing is menselijk Ton.
Reputatie 4
Badge
Yobotje wrote:

Jammer dat er geen echte communicatie is waardoor je de mensen niet echt kunt helpen.


Dit is toch ook een vorm van communicatie. Het is maar net wat de andere partij ermee doet.
Yobotje wrote:

Vergissing is menselijk Ton.



Klopt Theo,

Gelukkig zijn we maar mensen...............
En het wordt altijd gewaardeerd om scherp te blijven:8
Badge +5
Brandje wrote:

Maar misschien reageert zinslengte nog, want het aanbod van Folkert is toch perfect?



Mooi hè die spelling controle: Inal = zinslengte. Hoe verzinnen ze het bij Apple? :8

Reageer

    Cookiebeleid

    Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

    Accepteren Cookie instellingen