Prijs in eindafrekening hoger dan afgesproken. | Eneco Community
vraag

Prijs in eindafrekening hoger dan afgesproken.

Ik zag net online mijn eindafrekening staan, maar het viel me op dat de tarieven niet overeenkomen met het energiecontract. Jullie berekenen mij in totaal per kuup gas 0.71818 terwijl er een vaste prijs van 0.6317 was afgesproken. Mis ik iets?

20 Reacties

Lekker hoor!
Zo'n langdurig kontrakt en dan € 0,08 / m3 meer te betalen dan het variabele tarief en dan nog ieder jaar de overstap premie te missen.
Voor mij zou dat iets van €40,- in de maand schelen, bijna de opbrengst van mijn zonnepanelen.

Daarom stap ik ook elk jaar over.... dit kan je een grote besparing opleveren, ook als je het welkomstgeschenk erbij rekent.
Dit welkomstgeschenk kan soms wel oplopen tot bijna 240 euro... toch weer lekker meegenomen dacht ik zo.

Het minst slimme is wel een contract af te sluiten voor een lange periode. Maar daar was je helaas zelf al achter gekomen. 😞
De afgesproken tarieven uit het contract staan vast.

Het stukje belastingen zijn flexibel en veranderen vaak jaarlijks en hebben invloed heeft op je totaal tarief.
Daar had ik niet aan gedacht. Maar, ik heb een groot deel van het gas afgenomen in 2016 terwijl de belastingen van het jaar 2017 worden berekend. Tevens zijn de belastingen voor elektriciteit aangepast door de overheid, naar beneden in dit geval, echter word hier gewoon het oude hogere tarief aangehouden.
Reputatie 5
Badge +6
Kennelijk 'speciaal' gas 🙂 Variabele tarief 'AardGas' per 1-1-2017 ca. € 0,64 en 2016 iets hoger € 0,655. Als jij geen telfout hebt gemaakt lijkt de jaarafrekening inderdaad onjuist.
Als ik die prijs zo lees van €0,71 dan ben ik blij met m'n variabel contract van €0,639
Reputatie 7
Badge +9
De vaste leveringskosten zijn inclusief btw en exclusief netbeheerkosten.

variabele leveringskosten voor gas is het totaaltarief per m³ gas inclusief regiotoeslag, btw en overheidsheffingen.

Denk dat je de regiotoeslag en de overheidsheffingen over het hoofd ziet.. Dit kan een moderator vast voor je nakijken! 🙂
Dan is het nog steeds vreemd dat de overheidsheffingen voor gas wel worden bijgesteld naar boven, maar de overheidsheffingen voor electra die omlaag zijn gegaan niet worden bijgesteld.
Reputatie 5
Badge +6
Het even zoeken op de site van Eneco. Hierbij de specificatie van de variabele gasprijs per 1-1-2017.

Ik heb geen exacte specificatie van 2016 maar volgens mij zijn de overheidstarieven inclusief opslag duurzame energie 2017 nauwelijks hoger dan in 2016. (2016: ca: 0,318 en 2017: ca. 0,324 ) Dit kan dus niet de hogere nota verklaren.
Op mijn rekening staat:
Verbruik: 0.220905
Regiotoeslag 0.16793
Energiebelasting 0.30495
Opslag 0.016793
Dat is samen 0.718723
Ik kan helaas niet een screenshot hier plaatsen anders had ik het laten zien.
Reputatie 5
Badge +6
Wellicht kan een moderator hier even naar kijken. Vooral het tarief voor verbruik lijkt mij nogal hoog. Staan er echt 6 cijfers na de komma op de nota?
Oeps sorry, die 0.220905 moet 0.22905 zijn. Je hebt gelijk zuid! ?
Lijkt erop dat de Moderators al koningsdag aan het vieren zijn. ?
Reputatie 7
Badge +7
dat hebben ze ook verdiend 🆒
Reputatie 5
Badge +3
Beste J.M.H.B,

Welkom op de community!
Zo te zien hebben de andere leden al een aardig eind met je meegekeken. Goed dat je de jaarnota controleert. Ik heb de jaarnota erbij gepakt. Voor gas brengen we op de jaarnota een tarief van 0,39698 in rekening. Dat is inclusief regiotoeslag en btw. Als we daar ook de energiebelasting en opslag duurzame energie vanuit de overheid bij optellen, komt het totaal op 0,71818.

Vanuit jouw contract is in 2014 een tarief voor gas vastgesteld van 0,32808 (basistarief + regiotoeslag). Tel hier 21% btw bij op en dan zit je op 0.39698.

We hebben op de jaarnota de juiste tarieven gebruikt. Ook is de energiebelasting e.d. goed berekend. Ik hoop dat ik het zo duidelijk aan je heb toegelicht.
Reputatie 5
Badge +6
Door het meerjarig contract dus niet (volledig) geprofiteerd van de daling van de gasprijs maar wel de stijging van de overheidsheffingen "mogen" betalen. (2014 leveringstarief variabel ca. 42 cent)

Badge
Er mag toch geen ex btw prijs vermeld worden aan consumenten of heb ik dat verkeerd?
Badge
Lekker hoor!
Zo'n langdurig kontrakt en dan € 0,08 / m3 meer te betalen dan het variabele tarief en dan nog ieder jaar de overstap premie te missen.
Voor mij zou dat iets van €40,- in de maand schelen, bijna de opbrengst van mijn zonnepanelen.
Badge
Daarom stap ik ook elk jaar over.... dit kan je een grote besparing opleveren, ook als je het welkomstgeschenk erbij rekent.
Dit welkomstgeschenk kan soms wel oplopen tot bijna 240 euro... toch weer lekker meegenomen dacht ik zo.

Ik heb al een welkomst geschenk gebeurd van €325.
Helaas werd dat uitbetaald vlak voor het einde van het jaar, om toch te voorkomen dat er de Zalm heffing over moest betalen, heb ik tijdelijk het maandbedrag op €400 gezet.

Het minst slimme is wel een contract af te sluiten voor een lange periode. Maar daar was je helaas zelf al achter gekomen. :(
Inderdaad! :P
Mijn favoriete rijtje van energieboeren is:
Essent
Eneco
Nuon

Helaas werd dat uitbetaald vlak voor het einde van het jaar, om toch te voorkomen dat er de Zalm heffing over moest betalen, heb ik tijdelijk het maandbedrag op €400 gezet.

Het minst slimme is wel een contract af te sluiten voor een lange periode. Maar daar was je helaas zelf al achter gekomen. :(
Essent
Eneco
Nuon

Heb zo als elk jaar ook nu ff gekeken of bovenstaande e-boeren inderdaad goedkoper zijn dan het lijkt.

Kijk ik naar het totaalplaatje dan scheelt het geheel mij op jaarbasis 12euries, maar dat wordt weer teniet gedaan door de minimale windkrachtkorting die ik elk jaar krijg, dus dan is in mij geval Eneco nog steeds goedkoper.

Heb inmiddels al weer een verlenging aangevraagd, met concurrerende tarieven 🆒

Essent
Eneco
Nuon

Nog altijd weer een topic waard betreffende hoe duur eneco is.

Heb zo als elk jaar ook nu ff gekeken of bovenstaande e-boeren inderdaad goedkoper zijn dan het lijkt.

Kijk ik naar het totaalplaatje dan scheelt het geheel mij op jaarbasis 12euries, maar dat wordt weer teniet gedaan door de minimale windkrachtkorting die ik elk jaar krijg, dus dan is in mij geval Eneco nog steeds goedkoper.

Heb inmiddels al weer een verlenging aangevraagd, met concurrerende tarieven 🆒

Reageer